خواص قیسی: 19 فایده اعجاب انگیز برگه زردآلو بر سلامتی

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق تنقلات ترد و خوشمزه‌اید، امروز یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم! شاید قبلاً با قیسی آشنا شدید، همان خوراکی که معمولاً مادرهایمان به ما می‌دادند تا مشکلات گوارشی‌مان را حل کنند! اما جالب است که برگه زردآلوی خشک یا همان قیسی، علاوه بر اینکه فوق‌العاده خوشمزه است، خواص بی‌نظیری هم برای بدن دارد. از خواص قیسی می توان به درمان کم‌خونی گرفته تا تقویت سلامت چشم‌ها، تقویت سیستم ایمنی و شادابی پوست اشاره کرد. اما خواص برگه زردآلو فقط به این‌ها ختم نمی‌شوند. اگر شما هم عاشق قیسی هستید، با ما همراه باشید تا در این مطلب از بلاگ آجیل فروشی آجیل چی با هم درباره خواص قیسی، ارزش غذایی، تفاوت آن با برگه زردآلو و نکات مهم درباره نحوه و میزان مصرف مجاز آن صحبت کنیم.

خواص قیسی و برگه زردآلو

ارزش غذایی و مواد مغذی قیسی و برگه زردآلو

قبل از اینکه به سراغ خواص قیسی برویم، بیاید اصلاً ببینیم که در قیسی چه مواد غذایی وجود دارند. اصولاً شما در ۷۰ گرم قیسی می‌توانید این مواد را پیدا کنید:

  • 8 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم پروتئین
  • 0.27 گرم چربی
  • 1.5 گرم فیبر
  • 8 درصد از میزان مورد نیاز ویتامین آ برای بدن
  • 8 درصد از میزان مورد نیاز ویتامین ث برای بدن
  • 4 درصد از میزان مورد نیاز ویتامین E برای بدن
  • 4 درصد از میزان مورد نیاز پتاسیم برای بدن

علاوه بر این، مواد غذایی در برگه زردآلو موادی مثل لوتئین و زیگزانتین وجود دارند که آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند. اما دقیقاً خواص برگه زردآلو که یکی از انواع خشکبار خوشمزه است، چیست و چطور مواد غذایی آن به بدنمان کمک می‌کنند؟ 

خواص برگه زردآلو

معرفی مهم‌ترین خواص قیسی و برگه زردآلو

1. خواص قیسی برای شادابی و درمان مشکلات پوست

متأسفانه در زندگی شهری امروزی، اشعه‌های فرابنفش و حتی دود سیگار می‌توانند از جهات مختلف به پوست ما آسیب بزنند و باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس شوند. اما خوشبختانه، خواص قیسی می‌تواند به شادابی و بهبود مشکلات پوستی‌مان کمک کند. به همین دلیل خرید برگه قیسی با کیفیت و  مصرف آن خالی از لطف نیست!

به‌ عنوان مثال، خواص برگه زردآلو با ویتامین C و ویتامین E می‌تواند پوست ما را ترمیم کند و به تقویت آن کمک کند. همچنین، بتاکاروتن موجود در برگه‌های زردآلو برای درمان آفتاب‌سوختگی نیز مفید است.

فواید برگه زردآلو برای پوست

2. خواص برگه زردآلو در کنترل سطح مایعات در بدن

برای اینکه بدن ما به بهترین شکل کار کند، باید میزان مایعات آن در حد ایده‌آل باشد؛ نه بیشتر و نه کمتر. خوشبختانه، خواص قیسی در این زمینه هم می‌تواند مفید باشد. به‌عنوان مثال، قیسی حاوی پتاسیم است که به تنظیم میزان سدیم در بدن کمک می‌کند. به همین دلیل خرید برگه زردآلو با کیفیت و  مصرف آن خالی از لطف نیست!

پتاسیم با جلوگیری از تجمع آب در بدن و افزایش تولید ادرار، به تعادل سطح مایعات بدنمان کمک می‌کند. به این ترتیب، خواص برگه زردآلو می‌تواند به حفظ تعادل مایعات بدن کمک کند.

فواید قیسی در مدیریت مایعات بدن

3. فواید قیسی برای ریه و بهبود سیستم تنفسی

ما با ریه‌هایمان مهمترین کار بدنمان، یعنی نفس کشیدن را انجام می‌دهیم. بنابراین، اگر مشکلی برای ریه‌ها یا سیستم تنفسی‌مان پیش بیاید، کارمان زار است! با این وجود، شما می‌توانید با خواص قیسی به سلامت روزانه ریه‌تان کمک کنید. این به خاطر این است که خواص برگه زردآلو دارای ویتامین‌هایی مثل ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌ها است که آن‌ها روزانه از سیستم تنفسی ما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و آن را تقویت می‌کنند.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 5 آجیل حافظه برای باهوش بودن

همچنین، ویژگی‌های ضد التهابی برگه زردآلو باعث کاهش علائم بیماری‌های تنفسی مثل آسم هم می‌شوند.

( جهت خرید آجیل بسته بندی در کنار خشکبار به فروشگاه اینترنتی آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص برگه زردآلو برای مشکلات تنفسی

4. خواص قیسی برای کم خونی با تولید هموگلوبین

اینکه ما رنگ به چهره نداریم و بی‌حال هستیم، یکی از علائم کم خونی است. یکی از دلایل اصلی آن هم کمبود هموگلوبین و گلبول‌های قرمز در بدنمان است. اما خواص قیسی با آهنی که در خود دارد می‌تواند این مشکل را برطرف کند. آهن قیسی یکی از مواد اصلی در تولید هموگلوبین بدنمان است.

بنابراین شما با خوردن برگه زردآلو قیسی در روز می‌توانید مقداری از آهن لازم برای خونسازی را تامین و ریسک کم خونی را در بدنتان کمتر کنید. به این ترتیب، خواص برگه زردآلو می‌تواند از بروز کم خونی در شما جلوگیری کند.

( برای اطلاع از 19 فایده شگفت انگیز دانه چیا بر سلامتی و لاغری حتما مطلب خواص دانه چیا را مطالعه نمایید)

فواید برگه زردآلو برای کم‌خونی

5. فواید قیسی برای کبد

سرحال و قبراق بودن ما به این بستگی دارد که بدنمان بتواند غذایی را که می‌خوریم به انرژی تبدیل و سموم غذاها و هوای آلوده را از بدنمان دفع کند. همه این کارها بر عهده کبدمان است. از این رو، اگر کبدمان از کار بیفتد، بدنمان در کلی دردسر می‌افتد! اما خواص قیسی در این زمینه می‌تواند به کبدمان کمک کند.

ما قبلا هم گفتیم که در کبد آنتی اکسیدان‌های زیادی وجود دارند. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از سلول‌های کبد ما در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت کنند و باعث تقویت عملکرد آن شوند. بنابراین، خواص برگه زردآلو برای سلامت کلی کبد مهم است.

( برای سفارش و خرید باکس هدیه و اطلاع از قیمت باکس آجیل و قیمت شکلات کادویی با کیفیت سری به فروشگاه اینترنتی آجیل چی اصل مشهد بزنید)

خواص برگه زردآلو برای کبد

6. فواید برگه زردآلو بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان سوء هاضمه

مشکل یبوست دارید؟ در این صورت، می‌توانید چند برگه قیسی را مصرف کنید! در برگه‌های قیسی فیبر به مقدار زیاد وجود دارد. اما چرا فیبر برای دستگاه گوارشمان خوب است؟ خواص قیسی و فیبرش باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش ما را تغذیه می‌کنند.

این باکتری‌ها هم در عوض می‌توانند نقش خودشان را در تجزیه درست و کارآمد غذاها انجام دهند. علاوه بر این، خواص برگه زردآلو به حرکت روده بزرگ هم کمک زیادی می‌کند.

(برای آشنایی با فواید بی نظیر هل و تاثیرش بر سلامتی بدن مطلب خواص هل را بخوانید)

خواص قیسی برای مشکلات دستگاه گوارش

7. فواید قیسی در لاغری

راه‌های زیادی برای لاغر کردن وجود دارند. اما یک اصل مهم در آن را نباید فراموش نکنید! اینکه در طول روز پرخوری نکنید. حالا چطور باید این کار را انجام دهید؟ با خوردن غذاهای کم کالری که زود سیرتان می‌کنند. خبر خوب این است که خواص قیسی هم برای این کار می‌تواند به کمکتان بیاید!

خواص برگه زردآلو با فیبری که دارد به شما احساس سیری می‌دهد. خوبی خوردن قیسی کم کالری بودنش است و شما با خوردن آن مجبور نیستید نگران اضافه کردن چربی به بدنتان باشید.

( برای خرید پسته با کیفیت و مشاهده قیمت انواع پسته از جمله قیمت پسته احمد آقایی و قیمت مغز پسته به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص برگه زردآلو برای کاهش وزن

8. فواید قیسی برای عضله سازی

برای داشتن ماهیچه‌های قوی و خوش اندام، شما احتیاج به مواد غذایی مثل پروتئین دارید. معمولاً ما پروتئین را با خوردن غذاهایی مثل مرغ و گوشت قرمز یا گوشت سفید به دست می‌آوریم. اما اگر شما می‌خواهید بین تمرینات ورزشی خود هم استراحت و هم انرژی مورد نیاز خود را تعیین کنید، می‌توانید از خواص قیسی استفاده کنید. در صد گرم قیسی ۱.۴ گرم پروتئین وجود دارد که برای عضله سازیتان مفید است. از این رو، خواص برگه زردآلو می‌تواند به ساخت و تقویت عضلاتتان کمک کند.

( جهت آشنایی با 26 خاصیت شگفت انگیز سیاه دانه مطلب خواص سیاه دانه  را مطالعه کنید)

خواص برگه زردآلو برای عضله سازی

9. فواید قیسی در جلوگیری از خونریزی بیش از حد با انعقاد خون

اگر بدن ما زخم شود و خونریزی کند، انعقاد خون خوب و سریع می‌تواند به سرعت جلوی آن را بگیرد. بدن ما هم برای تولید پروتئین‌های مورد نیاز برای انعقاد خون احتیاج به ویتامین ک دارد که ما باید آن را با خوردن غذاهای دیگر آن را به بدنمان برسانیم. خواص قیسی هم در این زمینه برای ما پرفایده است، چون در برگه‌های زردآلو مقدار زیادی ویتامین ک وجود دارد. بنابراین، شما با خوردن قیسی و رساندن خواص برگه زردآلو به بدنتان می‌توانید به انعقاد خونتان کمک کنید.

مطالعه بیشتر:
خواص بادام درختی: 14 فایده فوق العاده بادام درختی بر سلامتی و بهبود بیماری ها

(جهت مشاهده  قیمت بادام در انواع مختلف از جمله قیمت بادام هندی و قیمت بادام درختی به فروشگاه اینترنتی آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص قیسی برای کمک به انعقاد خون

10. خواص برگه زردآلو برای چشم و بهبود بینایی

حیرت انگیز است که ماهیچه‌های ظریف و بسیار آسیب‌پذیر چشم‌هایمان یکی از مهم‌ترین اعضای بدنمان هستند. اما خیلی اوقات، ما از سلامت آنها غافل هستیم! با این حال، اگر شما به چشم‌هایتان اهمیت می‌دهید، حتماً از خواص قیسی برای بهبود و تقویت سلامتشان استفاده کنید. در قیسی‌ها موادی مثل ویتامین آ، ویتامین E، لوتئین، زیگزانتین و بتاکاروتن وجود دارند که از چشمانمان در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت کرده و ریسک بروز بیماری‌هایی مثل شب کوری را کاهش می‌دهند. بنابراین، خواص برگه زردآلو برای چشمانمان خوب هستند.

( با فواید شگفت انگیز هسته زردآلو آشنا هستید! حتما مطلب خواص هسته زردآلو را بخوانید)

فواید قیسی برای بهتر شدن بینایی

11. خواص قیسی در تنظیم ضربان قلب

وقتی ضربان قلب ما نرمال باشد، بدن ما هم نرمال است. فرض کنید که قلبتان بیش از حد بتپد. شما احساس استرس می‌کنید یا حتی در مواقعی هم ممکن است حالت تهوع داشته باشید. در برخی از اوقات این حالت روانی است. اما خوردن غذاهایی که باعث تنظیم ضربان قلبتان شوند نیز مفید است. برای مثال، خواص قیسی که دارای پتاسیم است، می‌تواند میزان سدیم خونتان را تنظیم کرده و فشار خونتان را پایین آورد. به این صورت، شما ضربان قلب آرام‌تری خواهید داشت. بنابراین، شما می‌توانید از خواص برگه زردآلو برای داشتن یک ضربان قلب نرمال استفاده کنید.

( به منظور خرید خشکبار و مشاهده قیمت انواع خشکبار از جمله قیمت کشمش و قیمت مویز به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید برگه زردآلو برای تنظیم ضربان قلب

12. فواید خوردن قیسی در دوران بارداری

بارداری یکی از حساس‌ترین دوران‌ها برای زنان است، چون در این دوران باید به اندازه کافی به بدن خود و جنینشان غذای سالم را برسانند. بنابراین، اگر شما باردار و به دنبال یک خوراکی خوشمزه و ترد هستید که پرفایده هم باشد، می‌توانید قیسی را امتحان کنید. خواص قیسی از چند جهت برای زنان باردار خوب هستند. آهن قیسی برای خونسازی، پروتئین آن برای ساختن بافت‌های جنین و فیبر آن به رفع مشکل یبوست که یک مشکل رایج در زنان باردار است کمک می‌کند. از این رو، از خواص برگه زردآلو در دوران بارداری غافل نشوید!

( برای آشنایی با 19 فایده بی نظیر میوه خشک که نمی دانید! حتما مطلب خواص میوه خشک را مطالعه نمایید.)

خواص قیسی در دوران بارداری

13. خواص برگه زرد آلو بر استحکام استخوان و دندان‌ها

اگر می‌خواهید استخوان‌هایتان محکم و دندان‌هایتان سفید و درخشان باشد، باید به اندازه کافی به آنها غذای مورد نیازشان را بدهید. برای مثال، با خوردن ۱۰۰ گرم قیسی شما می‌توانید 55 میلی گرم کلسیم را به بدنتان برسانید که به تقویت و ساخت بافت‌های استخوان و دندانتان کمک می‌کند. همچنین، داشتن موادی مثل پتاسیم و منیزیم هم از جمله خواص قیسی برای استخوان و دندانسازی هستند که به ساخت و تقویت دندان‌هایتان کمک می‌کنند. بنابراین خواص برگه زردآلو برای تقویت سلامت دندان‌ها و استخوان‌هایتان مفید است.

( اگر قصد خرید تنقلات با کیفیت و خوشمزه را دارید برای مشاهده قیمت کره بادام هندی و قیمت کره فندق به فروشگاه آنلاین آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید برگه زردآلو برای دندان‌ و استخوان‌ها

14. خواص قیسی در تنظیم فشار خون

فشار خون بالا زمینه‌ای برای مشکلات خطرناکی مثل سکته قلبی است. بنابراین، حتماً حواستان به آن باشد. اما برای این مشکل شما می‌توانید از خواص قیسی استفاده کنید. قبلاً هم گفتیم که در قیسی پتاسیم وجود دارد و پتاسیم می‌تواند میزان سدیم خونتان را کم کند. وقتی هم که سدیم خونتان در حد نرمال باشد، رگ‌های خونی شما حالت ریلکس و منبسط پیدا می‌کنند و خون هم راحت‌تر در آنها جریان می‌یابد. بنابراین، خواص برگه زردآلو به فشار خون شما کمک می‌کند.

( برای اطلاع از 7 آجیل مفید برای سلامت جنین حتما مطلب بهترین آجیل‌ برای زنان باردار را مطالعه نمایید)

فواید قیسی برای کمک به فشار خون

15. خواص قیسی بر دیابت

اگر دیابتی باشید، یکی از چیزهایی که حتماً باید خوردن آن را رعایت کنید قند و شیرینی است، حتی اگر از نوع طبیعی باشد! اما برخی از خوراکی‌ها و غذاها شاخص قند خونی متوسط یا کمی دارند. بنابراین، در صورتی که شما آنها را به میزان کم یا متوسط بخورید، ضرری برای شما نخواهند داشت. قیسی هم جزو چنین غذاهایی است. همچنین، خواص قیسی با فیبرش می‌تواند سریع شما را سیر و میزان جذب قند به خونتان را کندتر کند. به این ترتیب، خواص برگه زردآلو به تنظیم قند خونتان کمک کرده و اثر مثبتی بر روی دیابت‌تان خواهد داشت.

مطالعه بیشتر:
خواص پکان: معرفی فواید بیشمار گردو پکان + عکس

( جهت خرید سوغات و مشاهده قیمت انواع سوغات از جمله قیمت زعفران و قیمت زرشک به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید برگه زردآلو برای تنظیم قندخون

16. فواید برگه زردآلو برای رفع یبوست و مشکلات روده

در پاراگراف‌های قبلی ما به این اشاره کردیم که خواص قیسی چطور می‌تواند برای سیستم گوارشی ما مفید باشد. به غیر از تغذیه باکتری‌های مفید روده، خوردن برگه زردآلو فیبر را وارد بدنمان می‌کند. این فیبر در روده ما حجم مدفوع را زیاد کرده و باعث حرکت آسان‌تر آن در طول روده می‌شود. به این صورت، خواص برگه زردآلو می‌تواند مشکل یبوستتان را حل کند.

( جهت اطلاع از 12 خاصیت فوق العاده بادام برزیلی حتما مطلب خواص بادام برزیلی را بخوانید)

خواص قیسی برای حل مشکلات روده

17. خواص برگه زردآلو در بهبود بیماران سرطانی با آنتی اکسیدان فراوان

در صورتی که ما حواسمان به زندگی، عادات غذایی، حالت روحی و محیط اطرافمان نباشد، مریضی‌های مختلفی از جمله سرطان ممکن است به سراغمان بیایند! اما شما با خوردن میوه و سبزیجات می‌توانید ریسک بروز آن در بدنتان را خیلی کمتر کنید. یکی از خواص قیسی در این زمینه هم آنتی اکسیدان‌های آن است. آنتی اکسیدان‌ها در بدن ما اثرات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند که میزان بیش از حد آنها باعث افزایش ریسک سرطان می‌شود. بنابراین، خواص برگه زردآلو می‌تواند ریسک بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌ها در شما را کاهش دهد.

فواید برگه زردآلو برای پیشگیری از سرطان

18. خواص بی‌نظیر قیسی برای کودکان و نوزادان

کودکان و نوزادان شما مدام در حال رشد هستند. برای همین، یک لطفی در حق آنها بکنید و یک خوراک خوشمزه به آنها دهید که هم ترد و ملس است و هم اینکه مواد غذایی زیادی در خود دارد! به این صورت، خواص قیسی می‌تواند مواد معدنی مختلف مثل آهن، پتاسیم و ویتامین‌هایی مثل ویتامین ث و ویتامین آ که برای رشد کودک و نوزادتان مهم هستند را به بدن آنها برساند. بنابراین، برای برنامه غذایی کودک و نوزادتان حتماً خواص برگه زردآلو را به یاد داشته باشید.

فواید برگه زردآلو برای کودکان

19. فواید برگه زردآلو در کاهش ریزش مو

داشتن موهای لطیف و براق کار هر کسی نیست! شما باید به آنها توجه کنید و مراقبشان باشید. برای همین، با خواص قیسی هم می‌توانید مهربانی را به موهایتان نشان دهید! برای مثال، آهن قیسی باعث می‌شود که خونسازی بدنتان بیشتر شود. برای همین، خون بیشتری به موهایتان می‌رسد و درخشانی و قوت‌شان هم بیشتر خواهد شد. همچنین خواص برگه زردآلو با آنتی‌اکسیدان‌های خود از موی شما در برابر عوامل محیطی، آلودگی و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

خواص قیسی برای مو

نحوه مصرف برگه قیسی و زردآلو

فکرش را بکنید! شما با قیسی هم یک خوراکی خوشمزه دارید و هم اینکه می‌توانید از خواص قیسی برای بدنتان بهره‌مند شوید! خوبی این میوه خشک این است که شما می‌توانید آن را به صورت خام در میان وعده‌ها استفاده کنید. همچنین، شما می‌توانید قیسی را به سالاد، ماست، خورشت، آبگوشت، دسر و … نیز اضافه کنید. بنابراین، راه‌های شما برای مصرف و استفاده از خواص برگه زردآلو زیاد است و هر طور که دلتان می‌خواهد می‌توانید آن را نوش جان کنید!

شیوه مصرف برگه زردآلو

میزان مصرف و مضرات برگه زردآلو

برای اینکه شما بتوانید از خواص قیسی بهترین استفاده را ببرید، بهتر است آن را در میزان معتدل و در وزن بین حدود ۳۰ تا ۶۰ گرم مصرف کنید. یه یاد داشته باشید که خواص برگه زردآلو متنوع هستند. اما خوردن بیش از حد آن برای شما عوارضی هم دارند که چند تای آنها عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی مثل اسهال و نفخ
  • افزایش میزان قند خون
  • خرابی دندان‌ها
  • حساسیت به سولفیت‌ها که یک ماده افزودنی در قیسی هستند

مقدار مصرف قیسی

خرید قیسی از آجیل چی

اگر شما بافت گوشتی و رنگ زرد نارنجی قیسی را دیده باشید، حداقل کنجکاو شده‌اید که چه مزه‌ای دارد. شاید هم کسی هستید که عاشق خوراکی‌های ترد و ترشمزه است. در هر صورت، با خوردن قیسی شما پشیمان نمی‌شوید! به غیر از مزه ملسی که دارد، خواص قیسی هم برای بدن شما مفید است و می‌تواند به خونسازی، تقویت استخوان‌ها، مشکل یبوست، بهبود سیستم ایمنی و سلامت کلی بدنتان کمک کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از خواص برگه زردآلو بهره‌مند شوید، حتماً به سایت آجیلچی مراجعه کنید. ما در آجیل چی محصولات آجیل و خشکبار را در بهترین کیفیت برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم و شما با مراجعه به این سایت آسان و سریع می‌توانید محصول مورد نظر خود را از ما تهیه کنید.

تهیه برگه زردآلو

منبع

خرید برگه قیسی

مقالات مرتبط

نظرات