خواص بادام برزیلی: معرفی 12 خاصیت فوق العاده بادام برزیلی + عکس

آجیل برزیلی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی یکی از آجیل‌های محبوب است. آجیل برزیلی که منشا آن جنگل‌های بارانی آمازون است به شکل لوبیا با پوسته‌ی بیرونی سفت و یک دانه‌ی داخلی خامه‌ای و کره‌ای و سرشار از سلنیوم است. بادام برزیلی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است و می‌تواند یک میان‌وعده سریع و مقوی باشد. بعلاوه از خواص بادام برزیلی می‌توان به بهبود شناخت و مدیریت قند خون اشاره کرد. در ادامه این مطلب بلاگ آجیل چی مشهد تصمیم داریم در خصوص فواید بادام برزیلی بیشتر صحبت کنیم.

خواص بادام برزیلی: بادام برزیلی چیست؟

بادام برزیلی یا آجیل برزیلی به شکل مغزهایی درشت و تقریبا بیضی بوده و از بادام درختی و بادام زمینی و بادام هندی کاملا متمایز است و مغز آن دارای بافت صاف و تقریبا کره‌ای است. این آجیل غیرمعمولی در جنگل‌های بارانی آمازون می‌روید. درخت آن میوه‌های نسبتا بزرگ با پوسته‌ی سختی شبیه نارگیل تولید می‌مکند که حاوی 10 تا 24 دانه‌ی خوراکی است.

آجیل برزیلی اگرچه تقریبا کمتر شناخته شده اما محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است؛ به ویژه برای کسانی که از رژیم‌های کتو و وگان پیروی می‌کنند. بعلاوه اینکه تحقیقات زیادی خواص بادام برزیلی برای سلامتی را تایید کرده است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

(جهت خرید بادام با کیفیت در انواع مختلف خرید بادام هندی و خرید بادام زمینی به شعب فیزیکی یا فروشگاه اینترنتی آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید بادام برزیلی

ویتامین ها و مواد مغذی موجود در بادام برزیلی

بادام برزیلی بسیار مغذی و پرانرژی است و یک وعده‌ی آن (معادل 28 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 187
  • پروتئین: 4.1 گرم
  • چربی: 19 گرم
  • کربوهیدرات: 3.3 گرم
  • فیبر: 2.1 گرم
  • مس: 55% از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: 25% از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: 16% از نیاز روزانه بدن
  • منگنز: 15% از نیاز روزانه بدن
  • روی: 10% از نیاز روزانه بدن
  • تیامین: 15% از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین E: مقدار 11% از نیاز روزانه بدن

آجیل برزیلی بعلاوه سرشار از سلنیوم است و یک دانه‌ی آن حاوی 96 میکروگرم یا 175% از نیاز روزانه بدن به سلنیوم است. اکثر آجیل‌های سالم دیگر به طور متوسط کمتر از 1 میکروگرم سلنیوم دارند. بعلاوه این آجیل حاوی منیزیم، مس و روی نیز هست که مقدار آنها بسته به آب و هوا و خاک محل کشت می‌تواند متفاوت باشد.

در نهایت اینکه آجیل برزیلی یک منبع عالی از چربی‌های سالم است و حدود 36% از چربی‌های موجود در آن را اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه تشکیل می‌دهد که از این نظر خواص بادام برزیلی برای سلامت قلب بسیار زیاد است و خرید آن را در کنار خرید اینترنتی خشکبار به شما پیشنهاد می کنیم.

مطالعه بیشتر:
خواص سیاه دانه: 26 خاصیت شگفت انگیز سیاه دانه که نمی دانید!

خواص شگفت انگیز بادام برزیلی

خواص آجیل برزیلی برای سلامتی

مصرف آجیل برزیلی فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص بادام برزیلی اشاره می‌کنیم تا به اهمیت گنجاندن آن در رژیم غذایی خود پی ببرید.

1. خواص بادام برزیلی در بارداری

بادام برزیلی به دلیل مواد مغذی فراوان و به ویژه محتوای بالای سلنیوم در دوران بارداری بسیار مفید است. سلنیوم یک ماده‌ی معدنی حیاتی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن، تنظیم عملکرد تیروئید و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو است. در دوران بارداری نیاز به سلنیوم افزایش می‌یابد زیرا از رشد جنین و به ویژه رشد مغز آن حمایت می‌کند.

بعلاوه آجیل برزیلی منبعی غنی از چربی‌های سالم، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و روی است که همگی برای سلامت کلی مادر و جنین حیاتی هستند. از دیگر خواص بادام برزیلی در بارداری می‌توان به رشد مغز و اعصاب کودک، کاهش گرفتگی عضلات در دوران بارداری، جلوگیری از یبوست و غیره اشاره کرد.

( جهت آشنایی با فواید شگفت انگیز مصرف آجیل بر سلامتی حتما مطلب خواص آجیل را مطالعه نمایید)

فواید بادام برزیلی برای دوران بارذاری

2. فواید بادام برزیلی در محافظت از پوست

خواص بادام برزیلی برای محافظت از پوست نیز فراوان است. این آجیل به دلیل محتوای بالای سلنیوم می‌تواند به محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از پیری زودرس، چین و چروک و آسیب پوست شود.

سلنیوم با حمایت از تولید کلاژن، به حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست نیز کمک می‌کند و پوستی جوان و درخشان ایجاد می‌کندو بعلاوه چربی‌های سالم و ویتامین E موجود در بادام برزیلی، رطوبت و تغذیه‌ی عمیقی به پوست می‌دهند و به نرم و صاف و مرطوب ماندن پوست کمک می‌کنند.

( از 18 فایده شگفت انگیز شکلات باخبرید! برای اطلاع مطلب خواص شکلات را بخوانید)

خواص بادام برزیلی برای پوست

3. فواید بادام برزیلی برای خون

خواص بادام برزیلی برای سلامت خون نیز به خاطر محتوای غنی سلنیوم و آهن آن است. سلنیوم یک ماده‌ی معدنی بسیار مهم است که در افزایش تولید گلوتاتین پراکسیداز (آنزیمی که از گلبول‌های قرمز خون در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند) نقش دارد و در نتیجه از سلامت کلی خون حمایت می‌کند. علاوه بر این، آهن موجود در بادام برزیلی به تشکیل هموگلوبین کمک می‌کند و در نتیجه باعث جلوگیری از کم‌خونی و افزایش سطح انرژی بدن می‌شود.

( برای خرید انواع آجیل با کیفیت از جمله  خرید آجیل نمکی و  خرید آجیل مخلوط  با قیمت مناسب به آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص بادام برزیلی برای سلامت خون

4. خواصِ بادام برزیلی: بهبود سلامت قلب

بادام برزیلی حاوی اسیدهای چرب مفید برای قلب از جمله چربی‌های غیراشباع چندگانه و همینطور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیبر است. همه‌ی این مواد می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بهبود سلامت قلب کمک کنند. تحقیقات نشان داده است که خواص بادام برزیلی می‌تواند در بهبود یا کاهش التهاب عروق، استرس اکسیداتیو، انعقاد خون، کلسترول کلی، تری‌گلیسیرید، سطح گلوکز خون و غیره موثر باشد و سطح کلسترول HDL را نیز بهبود بخشد.

(جهت اطلاع از قیمت پسته اکبری و قیمت پسته کله قوچی  این آجیل مقوی و پر فایده به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید بادام برزیلی برای قلب

5. فواید بادام برزیلی: کمک به کاهش کلسترول خون

از خواص بادام برزیلی می‌توان به کاهش کلسترول خون اشاره کرد. این آجیل به لطف اسیدهای چرب تک و چندگانه غیراشباع، محتوای غنی از فیبر و مواد معدنی برای سلامت قلب بسیار مفید است و می‌تواند سطح کلسترول کلی و کلسترول LDL (یا کلسترول بد) را کاهش دهد. در واقع تنها یک وعده آجیل برزیلی برای بهبود پروفایل لیپیدی در بزرگسالان سالم کافی است.

مطالعه بیشتر:
خواص تخمه آفتابگردان: 15 فایده بی نظیر تخمه آفتابگردان + عکس

( برای آشنایی با  14 ماده غذایی عالی در درمان حمله های میگرنی حتما مطلب بهترین خوراکی برای میگرن را مطالعه نمایید.)

خواص بادام برزیلی برای کاهش کلسترول خون

6. فواید ضدالتهابی بادام برزیلی

یکی از مهم‌ترین خواص بادام برزیلی، خواص ضدالتهابی آن است. آجیل برزیلی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به حفظ سلول‌های بدن کمک می‌کند. سلنیوم، ویتامین E و فنل‌ها مانند اسید گالیک و اسید الاژیک، آنتی‌اکسیدان‌های رایج در بادام برزیلی هستند. سلنیوم باعث افزایش سطح آنزیمی به نام گلوتاتیون پراکسیداز می‌شود که در کاهش التهابات موثر است و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

( برای آشنایی با فواید بی نظیر قهوه بر سلامتی حتما مطلب خواص قهوه را مطالعه نمایید.)

خواص بادام برزیلی در بهبود التهابات

7. خواص بادام برزیلی در تقویت مو و ناخن

از آنجایی که آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم، روی، ویتامین B، امگا 3 و ویتامین E است، مصرف منظم آن می‌تواند به سلامت مو، پوست و ناخن کمک کند. این مواد مغذی برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو و سلامت ناخن‌ها ضروری هستند. همچنین می‌توان از خواص بادام برزیلی به بهبود سلامت پوست، جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک‌ها اشاره کرد.

( برای آشنایی با 5 آجیل مفید برای پرشدن صورت مطلب بهترین آجیل برای چاقی صورت را بخوانید)

فواید بادام برزیلی برای مو و ناخن

8. فواید بادام برزیلی در بهبود عملکرد غده تیروئید

تیروئید یک غده‌ی پروانه‌ای شکل کوچک در گردن است که هورمون‌های ضروری برای رشد، متابولیسم و تنظیم دمای بدن را ترشح می‌کند. بافت تیروئید دارای بالاترین غلظت سلنیوم (مورد نیاز برای تولید هورمون تیروئید T3) و همچنین پروتئین‌هایی است که تیروئید را از آسیب سلولی محافظت می‌کند. شما می‌توانید از خواص بادام برزیلی برای سلامت تیروئید خود بهره‌مند شوید و با مصرف یک آجیل برزیلی در روز سلنیوم کافی برای بهبود عملکرد تیروئید را به بدن برسانید.

( اگر قصد خرید میوه خشک با کیفیت و خوشمزه را دارید برای مشاهده قیمت میوه خشک و خرید به آجیل و خشکبار آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص بادام زمینی بر کارکرد بهتر غده تیروئید

9. فواید بادام برزیلی در بهبود علائم افسردگی

یکی دیگر از خواص بادام برزیلی تاثیر آن در مدیریت افسردگی است. سلنیوم موجود در این آجیل از سلامت مغز و کاهش التهاب حمایت می‌کند و در نتیجه در کاهش علائم افسردگی موثر است و می‌تواند نقش مهمی در تنظیم خلق و خو داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین سلنیوم با خطر بیشتر افسردگی مرتبط است و افزایش مصرف سلنیوم از طریق غذاهایی مانند آجیل برزیلی می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

بعلاوه این آجیل حاوی منیزیم نیز هست؛ یکی دیگر از مواد معدنی ضروری که از عملکرد سیستم عصبی حمایت می‌کند و می‌تواند در کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو موثر باشد. بنابراین گنجاندن بادام برزیلی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند یک تقویت‌کننده طبیعی برای سلامت ذهنی و درمان افسردگی باشد.

(جهت اطلاع از قیمت فندق خام و قیمت فندق شور  این آجیل مقوی و پر فایده به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

مطالعه بیشتر:
خواص شکلات: 18 فایده شگفت انگیز شکلات + میزان مصرف

خواص بادام برزیلی در بهبود افسردگی

10. خواصِ بادام برزیلی برای مردان

فواید بادام برزیلی برای مردان نیز متعدد است و در درجه‌ی اول به محتوای سلنیوم آن مرتبط است که برای حفظ تستوسترون سالم و حمایت از تولید اسپرم که برای باروری مردان ضروری است، لازم است. بعلاوه سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

از خواص بادام برزیلی برای مردان همچنین می‌توان به سلامت عضلات، افزایش سطح انرژی و شادابی به دلیل محتوای چربی سالم، پروتئین و مواد معدنی آن اشاره کرد. ترکیب آجیل برزیلی در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به طور کلای در سلامت باروری و سلامت کلی بدن مردان مفید باشد.

( جهت آشنایی با 11 آجیل مفید برای افزایش میل جنسی مطلب بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی را بخوانید.)

فواید بادام برزیلی برای سلامت آقایان

11. فواید بادام برزیلی در بهبود عملکرد مغز

بادام برزیلی حاوی اسید الاژیک و سلنیوم است که می‌توانند برای سلامت مغز مفید باشند. اسید الاژیک نوعی پلی‌فنول با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که می‌تواند اثرات محافظتی و ضد افسردگی بر روی مغز داشته باشد. سلنیوم همچنین می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در سلامت مغز موثر باشد.

تحقیقات انجام شده بر روی افراد مسن مبتلا به اختلالات ذهنی نشان داده است که مصرف روزانه یک عدد بادام برزیلی به مدت 6 ماه علاوه بر افزایش سطح سلنیوم، با تسلط کلامی و توانایی تفکر بهبود یافته در آنها همراه بوده است. سطوح پایین سلنیوم به طور کلی با بیماری‌های عصبی مانند الزایمر و پارکیسنون مرتبط است.

( برای آشنایی بیشتر با 8 مغز مناسب عضله‌سازی ورزشکاران حتما مطلب بهترین آجیل برای بدنسازی را بخوانید.)

خواص بادام برزیلی بر کارکرد بهتر مغز

12. خواص بادام برزیلی در تقویت سیستم ایمنی

بادام برزیلی منبع خوبی از روی است. روی ماده‌ی معدنی مفیدی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است و تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده معدنی به نوتروفیل‌ها و سلول‌های کشنده‌ی طبیعی (یعنی اولین خطوط دفاعی بدن ما) در برابر بیماری‌ها هشدار می‌دهد.

بنابراین یکی از خواص بادام برزیلی در بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن است و این آجیل مغذی می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها نیز کمک کند. شما می‌توانید بادام برزیلی را در کنار سایر غذاهای حاوی روی مانند غذاهای دریایی، ماست، حبوبات و غیره برای حمایت از سیستم ایمنی خود مصرف کنید.

(برای مشاهده قیمت نوشیدنی سرد و گرم  و خرید در طعم های مختلف به آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید بادام برزیلی در بهبود سیستم ایمنی بدن

نکات مهم در مصرف بادام برزیلی

در این مطلب در خصوص خواص بادام برزیلی برای سلامتی صحبت کردیم اما لازم است بدانید خوردن بیش از حد این آجیل در یک وعده می‌تواند بسیار مضر باشد. مصرف 5000 میکروگرم سلنیوم که تقریبا معادل 50 آجیل برزیلی با اندازه‌ی متوسط است، می‌تواند منجر به مسمومیت شود. سلنوز یا مسمومیت با سلنیوم می‌تواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • مشکلات تنفسی
  • آسیب قلبی و عروقی
  • نارسایی کلیه

مصرف بیش از حد سلنیوم به ویژه از طریق مکمل‌ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت و سرطان پروستات نیز مرتبط است. میزان مناسب مصرف سلنیوم برای بزرگسالان 400 میلی‌گرم در روز است و به همین دلیل مهم است که از مصرف زیاد بادام برزیلی اجتناب کنید. محدود کردن مصرف این آجیل به یک تا 3 عدد در روز ایده‌ال است.

نکات قابل توجه در مصرف بادام برزیلی

منبع

خرید بادام

 

مقالات مرتبط

نظرات