خواص شکلات: 18 فایده شگفت انگیز شکلات + میزان مصرف

آیا می‌دانید ارزش صنعت شکلات سازی چقدر است؟ تقریبا ۱۲۸ میلیارد دلار! این رقم کمی نیست و نشان می‌دهد که چقدر ما آدم‌ها شکلات دوست هستیم! هرچه باشد، شیرینی، بستنی، دسر و هزاران محصول شکلاتی در بازار خوراکی و تنقلات وجود دارند که روزانه میلیون‌ها نفر آنها را مصرف می‌کنند. اما آیا واقعاً این خوشمزه‌ای که ما آنقدر دوستش داریم و هر روز می‌خوریم، خواصی هم دارد یا همه اش پر ضرر است؟ خیر. شکلات خواص فراوانی دارد از خواص شکلات می توان به مفید بودن آن در کاهش کلسترول، پیشگیری از آلزایمر، موثر بر عملکرد قلب و عروق، افزایش سطح انرژی، تقویت بینایی و … اشاره نمود. اگر شما شکلات را به میزان مناسب مصرف کنید، می‌توانید از خواص آن هم بهره‌مند شوید. با ما همراه باشید تا در این مقاله از بلاگ آجیل فروشی آجیل چی در مورد مواد غذایی موجود در شکلات خواص، مضرات و میزان مجاز مصرف شکلات توضیح دهیم.

مواد غذایی موجود در شکلات چه هستند؟

مطمئناً شما می‌دانید که محصولات شکلات متنوع و دارای طعم‌های متفاوت هستند. این محصولات شکلات به سه نوع اصلی شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ تقسیم می‌شوند که هر کدام مواد غذایی خاص خود را دارند. بنابراین، اجازه دهید تا اول مواد غذایی در هر محصول شکلات را برایتان توضیح دهیم و بعد به سراغ خواص شکلات برویم، زیرا این مواد تعیین کننده اصلی فواید شکلات و خوردن آن برای شما خواهند بود. اگر قصد خرید شکلات را دارید آجیل چی بهترین شکلات با کیفیت عالی و درجه تلخی های متفاوت را برای شما محیا کرده است.

مواد مغذی شکلات

مواد غذایی موجود در شکلات سفید

شکلات سفید نوعی شکلات است که شیرینی سازان آن را از ترکیب شیر، شکر و کره شکلات می‌سازند. جالب است که خود شکلات سفید دارای قطعه‌های کاکائو نیست، بلکه از کره آن تشکیل شده است. مواد غذایی که خواص شکلات سفید را تشکیل می‌دهند عبارتند از:
پروتئین، کربوهیدرات، چربی و قند که بخش عمده آن را تشکیل می‌دهند. همچنین، در شکلات سفید مقدار کمی فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، زینک، منگنز، سلنیوم، ویتامین ث، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و انواع ویتامین ب وجود دارد. شما می توانید فیمت شکلات پذیرایی را در سایت آجیل چی مشاهده و خرید خود را با خیالی آسوده از کیفیت و قیمت انجام دهید.

مواد مغذی شکلات سفید

مواد غذایی شکلات شیری

یک محصول شکلاتی که همه ما شکلات دوستان با آن آشنایی داریم شکلات شیری است. شیرینی‌سازان شکلات شیری را از ترکیب قطعه‌های کاکائو، شیر و شکر درست می‌کنند. خواص شکلات شیری هم مشابه با شکلات سفید است و آن هم به دلیل شباهت زیاد مواد غذایی این دو نوع محصول به هم است.

هر دو تا حد زیادی دارای پروتئین، کربوهیدرات، چربی و قند هستند. علاوه بر این، شکلات شیری هم مانند شکلات سفید دارای مقدار کمی مواد فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، زینک، منگنز، سلنیوم، ویتامین ث، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و انواع ویتامین ب در خود است.

( جهت مشاهده قیمت و خرید اینترنتی آجیل با کیفیت به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید)

مطالعه بیشتر:
خواص هسته زردآلو: معرفی فواید شگفت انگیز هسته زردآلو

مواد مغذی شکلات شیری

مواد غذایی در شکلات تلخ

شکلات تلخ که محبوب رژیم گیران است بیشتر دارای قطعه‌های کاکائو است و میزان قند بسیار کمی دارد. مانند دو نوع شکلات دیگر شکلات تلخ نیز دارای کربوهیدرات، فیبر، چربی و پروتئین است.

همچنین، شکلات تلخ در خود مقدار کمی فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، زینک، منگنز، سلنیوم، ویتامین ث، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و انواع ویتامین ب و به مقدار بسیار کمی ویتامین آ را دارد. از بین محصولات شکلات، خواص شکلات تلخ با نسبت به فواید شکلات شیرین بیشتر است.

( برای آشنایی با  14 ماده غذایی عالی در درمان حمله های میگرنی حتما مطلب بهترین خوراکی برای میگرن را مطالعه نمایید.)

مواد مغذی شکلات تلخ

معرفی بهترین خواص شکلات بر سلامتی زنان و مردان

حالا که ما در مورد مواد غذایی در محصولات شکلات توضیح دادیم، اجازه دهید تا سر اصل مطلب، یعنی خواص شکلات و اثر آنها بر روی سلامتی تان توضیح دهیم که عبارتند از:

1. خواص شگفت انگیز شکلات بر سلامتی: سرشار از مواد معدنی

همانطور که در بخش‌های قبلی نشان دادیم، هر محصول شکلات به غیر از قند و چربی مواد دیگری هم مثل آهن، کلسیم فسفر، پتاسیم و ویتامین‌های مختلف را در خود دارد. بدن ما به آنها و خواص شکلات نیاز دارد. این مواد اثرات دیگری هم دارند که ما در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

( جهت مشاهده قیمت و خرید اینترنتی خشکبار با کیفیت به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید)

بهترین خواص شکلات

2. فواید فوق العاده شکلات بر کاهش کلسترول خون

یکی از خواص شکلات تلخ کمک آن به کاهش کلسترول خون است. کلاً در شکلات تلخ که خلوص کاکائویش بیشتر است میزان زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد. این آنتی کسیدان‌ها می‌توانند به کاهش میزان کلسترول مضر یا LDL در بدنمان کمک کنند.

( برای آشنایی با فواید بی نظیر قهوه بر سلامتی حتما مطلب خواص قهوه را مطالعه نمایید.)

خواص شکلات بر کاهش کلسترول خون

3. خواص شکلات داغ در پیشگیری آلزایمر و بهبود و تقویت مغز

در تمام شکلات‌ها و در کاکائوی شان ماده‌ای به نام فلاوانول وجود دارد که یک ماده آنتی اکسیدانی است. فلاوانول در مغز و دستگاه عصبی می‌تواند از سلول‌های عصبی و مغز محافظت و عملکرد آنها را تقویت کند.

بنابراین، یکی از خواص شکلات تقویت عملکرد مغز و پیشگیری از بروز آلزایمر است. شما می توانید فیمت شکلات پذیرایی را در سایت آجیل چی مشاهده و خرید خود را با خیالی آسوده از کیفیت و قیمت انجام دهید.

( برای مشاهده قیمت پودر کاکائو و خرید آن با بهترین کیفیت به فروشگاه اینترنتی یا حضوری آجیل چی سری بزنید)

فواید شکلات در پیشگیری آلزایمر

4. خواص بی نظیر شکلات بر سلامت قلب و کاهش بروز بیماری های قلبی

ما در پاراگراف‌های قبلی به این اشاره کردیم که یکی از خواص شکلات کاهش کلسترول مضر در بدن است.

در نتیجه، اگر شما شکلات را به میزان مناسب مصرف کنید، می‌توانید میزان کلسترول LDL در بدنتان را کاهش داده و از بسته شدن عروق خونی‌تان جلوگیری کنید که خود این مسئله به سلامت قلبتان کمک چشمگیری می‌کند.

( جهت آشنایی با 11 آجیل مفید برای افزایش میل جنسی مطلب بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی را بخوانید.)

فواید شکلات بر سلامت قلب

5. خواص شکلات داغ برای زنان، مفید بر رشد جنین در دوران بارداری

اگر شما باردار هستید، مسلماً می‌توانید در دوران بارداری شکلات را مصرف کنید. اما این میزان باید معتدل بوده و بیش از حد نباشد.

در صورتی که شکلات را مصرف کنید، خواص شکلات می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و بهبود فشار خون شما در بارداری شود.

( اگر قصد خرید میوه خشک با کیفیت و خوشمزه را دارید برای مشاهده قیمت میوه خشک و خرید به آجیل و خشکبار آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید شکلات داغ بر رشد جنین

6. فواید خوردن شکلات بر کاهش تأثیر اشعه‌های مضر خورشید و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

در شکلات و مخصوصاٌ شکلات‌های تلخ مقدار زیادی فلاوانول وجود دارد که یک آنتی اکسیدان است. فلاوانول با خواص آنتی اکسیدانی اش می‌تواند باعث بهبود گردش جریان خون به پوست و آبرسانی به آن شود و از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کند. در نتیجه، خواص شکلات می‌تواند از پوست ما در برابر آفتاب محافظت کند.

مطالعه بیشتر:
خواص زعفران: 29 خاصیت شگفت انگیز زعفران بر سلامتی + منع مصرف

(برای مشاهده قیمت و خرید نوشیدنی سرد و گرم در طعم های مختلف به آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص شکلات برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

7. فواید شکلات شیرین بر افسردگی با تولید هورمون های اندورفین

تحقیقات زیادی خواص شکلات بر روی افسردگی را نشان داده اند. بر طبق نتایج این تحقیقات، زمانی که ما شکلات می‌خوریم، مغزمان‌ها هورمون‌هایی مثل اندورفین و سروتونین را بیشتر تولید می‌کند.

این هورمون‌ها مسئول احساسات آرامش و شادی در ما هستند و می‌توانند از بروز افسردگی جلوگیری کنند.

( برای آشنایی با 32 فایده بی‌نظیر عسل حتما مطلب خواص عسل را مطالعه نمایید)

خواص شکلات شیرین بر افسردگی

8. فواید خوردن شکلات بر عضله سازی ورزشکاران

اگر به عضله سازی علاقه دارید، خواص شکلات در این زمینه می‌تواند برای شما مفید باشد. در شکلات ماده‌ای به نام اپیکاتچین وجود دارد که مصرف آن فعالیت پروتئینی به نام میواستاتین را محدود می‌کند.

میواستاتین پروتئینی است که باعث محدودیت عضله سازی می‌شود. در نتیجه، اپیکاتچین شکلات می‌تواند به عضله سازی شما کمک کند.

( می دانید 8 مغز مناسب برای عضله‌سازی ورزشکاران چیست؟ حتما مطلب بهترین آجیل برای بدنسازی را مطالعه نمایید.)

خواص شکلات بر عضله سازی

9. خواص کاکائو بر کنترل و کاهش فشار خون

در کاکائوی شکلات فلاوانول وجود دارد که می‌تواند لایه داخلی رگ‌های خونی را تحریک به تولید ماده‌ای به نام نیتریک اکسید کند. نیتریک اکسید هم در بدن باعث افزایش رگ‌های خونی و کاهش فشار خون خواهد شد.

در نتیجه، خواص شکلات به کنترل و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

(جهت اطلاع از قیمت فندق خام و قیمت فندق شور  این آجیل مقوی و پر فایده به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید کاکائو بر کاهش فشار خون

10. فواید شکلات بر درمان و کنترل قند بیماران دیابتی

مقاومت به انسولین یکی از عوامل اصلی بروز دیابت در افراد است. با این حال، پلی فنول‌های شکلات می‌توانند این مقاومت را از بین برده و باعث افزایش حساسیت انسولین شوند.

شاید فکر کنید که این ایده که خواص شکلات به کنترل قند بیماران دیابتی کمک کند مسخره باشد. اما اگر شما شکلات تلخ را به میزان مناسب مصرف کنید، می‌تواند به کنترل قندتان کمک کند.

این به این خاطر است که خواص کاکائو در شکلات با پلی فنول هایش باعث افزایش حساسیت انسولین در بدنتان می شود و عملکرد آن برای تشخیص میزان قند خونتان را بهبود دهد.

( شما می توانید برای تهیه انواع آجیل با کیفیت و مشاهده قیمت آجیل نمکی و قیمت آجیل مخلوط به آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص شکلات بر دیابت

11. خواص شکلات در کاهش اشتها و کمک به احساس سیری

بررسی های گوناگون در مورد خواص شکلات نشان داده اند که خوردن آن می تواند به سیری شما کمک کند. در نتیجه، اگر شما شکلات تلخ را بین میان وعده‌ها به میزان متعادل مصرف کنید می‌تواند باعث شود که شما حس سیری و از خوردن پرهیز کنید.

(جهت اطلاع از قیمت گز و قیمت شیرینی این تنقلات مقوی و پر فایده به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید شکلات در کاهش اشتها

12. خواص عالی شکلات در درمان سرفه های مزمن

در کاکائوی شکلات ماده‌ای به نام تئوبرومین وجود دارد که از تحریک عصب واگوس در بدن جلوگیری می‌کند. وقتی که این عصب تحریک می‌شود، ما مدام شروع به سرفه کردن می‌کنیم. بنابراین، یکی از خواص شکلات می‌تواند کاهش سرفه‌های مزمن در ما باشد.

(جهت اطلاع از قیمت باکس آجیل و قیمت باکس میوه خشک برای هدیه به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید شکلات در درمان سرفه

13. خواص شکلات برای گردش خون بیشتر و راحت تر

قبلاً هم گفتیم که یکی از مواد داخل شکلات فلاوانول است که باعث تحریک تولید نیتریک اکسید در بدن و گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود.

به این ترتیب، یکی از خواص شکلات در این زمینه افزایش گردش خون بیشتر می‌شود، چون رگ‌های خونی گشادتر هستند و راحت‌تر می‌توانند خون را از خود عبور دهند.

( جهت آشنایی با 29 خاصیت شگفت انگیز زعفران بر سلامتی حتما مطلب خواص زعفران را مطالعه نمایید)

فواید شکلات برای گردش خون

14. فواید شکلات بر تقویت بینایی و افزایش دید

تحقیقات در مورد خواص شکلات برای تقویت بینایی و افزایش دید نشان نداده اند که خوردن شکلات می‌تواند به طور مستقیم باعث تقویت بینایی شما شود.

مطالعه بیشتر:
خواص عسل: 32 فایده بی‌نظیر عسل که نمی‌دانستید + عوارض

با این حال، در شکلات مواد آنتی اکسیدانی وجود دارد که در کل، برای محافظت سلول‌های چشم شما در برابر اثر استرس اکسیداتیو مفید هستند و می‌توانند به سلامت طولانی مدت آن کمک کنند.

خواص شکلات بر تقویت بینایی

15. خواص فوق العاده شکلات بر افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی

به غیر از خواص شکلات برای تولید هورمون‌های شادی بخش مثل سروتونین، در آن ماده‌ای به نام تئوبرومین هم وجود دارد. تئوبرومین در کاکائوی شکلات می‌تواند باعث افزایش انرژی و بهبود روحیه و شادی شما شود.

(جهت اطلاع از قیمت زعفران و قیمت زرشک  این سوغات معروف شهر مشهد برای هدیه به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید شکلات بر افزایش سطح انرژی

16. خواص شکلات بر شاخص توده بدنی و رژیم غذایی

برخی از بررسی‌ها به رابطه خواص شکلات با کاهش شاخص توده بدنی و لاغری اشاره دارند. اما خیلی‌های دیگر هم نتایجشان نشان می‌دهند که خوردن زیاد شکلات باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود.

با این حال، به عنوان یک میان وعده شکلات و مخصوصاً شکلات تلخ اگر به میزان معتدل مصرف شودف می‌تواند به کاهش اشتها و سیری شما کمک کند که خود این مسئله در کاهش وزن شما موثر خواهد بود.

( جهت آشنایی با 20 فایده حیرت آور چلغوز برای زنان و مردان حتما مطلب خواص چلغوز را بخوانید.)

فواید شکلات بر رژیم غذایی

17. فواید شکلات در پیشگیری از سرطان با سرشار بودن از آنتی اکسیدان

هر چقدر که کاکائوی شکلات خلوصش بیشتر باشد، مواد آنتی اکسیدانی درون آن مثل فلاوانول ها و اپیکاتیچن‌ها بیشتر هستند.

این مواد آنتی اکسیدانی در بدن ما می‌توانند اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از بروز استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان است جلوگیری کنند. بنابراین، یکی از خواص شکلات تلخ می‌تواند کاهش ریسک سرطان در بدن باشد.

( برای  خرید تنقلات و مشاهده قیمت انواع تنقلات از جمله  قیمت کره آجیل ،  قیمت سوهان و … به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص شکلات در پیشگیری از سرطان

18. خواص شکلات تلخ بر سلامتی بدن

ما در بخش‌های قبلی در مورد خواص شکلات به طور کلی صحبت کردیم. با این حال، ما به این هم بارها اشاره کردیم که در شکلات تلخ میزان خلوص کاکائو بسیار بیشتر از محصولات شکلات دیگر است.

در نتیجه، فواید آن هم نسبت به آنها برای بدنمان بیشتر خواهد بود. چند تا از خواص شکلات تلخ عبارتند از:

  • مبارزه با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدن
  • افزایش دهنده‌ی میزان کلسترول مفید در بدن
  • کاهش التهاب
  • بهبود مقاومت به انسولین
  • بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه

فواید شکلات تلخ بر سلامتی

میزان مجاز مصرف شکلات در روز چقدر است؟

در بین محصولات شکلات، شکلات تلخ از همه سالم‌تر است. با این حال، در شکلات تلخ مقدار قابل توجهی چربی وجود دارد. بنابراین، شما برای بهره‌مندی از خواص شکلات باید آن را به میزان مناسب مصرف کنید. میزان مجاز مصرف شکلات تلخ در روز بین ۳۰ تا ۶۰ گرم است.

در مورد محصولات شکلات دیگر هم شما می‌توانید اطلاعات مربوط به کالری و انرژی آن را روی بسته‌بندی محصول پیدا کنید. منتها به یاد داشته باشید که محصولات شکلات دیگر قند و چربی‌هایشان از شکلات تلخ بسیار بیشتر است. بنابراین، حتماً آنها را به اعتدال مصرف کنید.

مقدار مجاز مصرف شکلات در روز

مضرات استفاده از شکلات چه هستند؟

درست است که خواص شکلات متنوع هستند اما اگر شما آن را بیش از حد مصرف کنید، مطمئن باشید که مضراتی هم برای شما دارند که آنها عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • افزایش قند خون
  • پوسیدگی دندان
  • بی‌خوابی
  • افزایش چربی خون

عوارض مصرف شکلات

خرید شکلات از آجیل چی

شکلات یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین میان وعده‌هایی است که ما در روز می‌توانیم بخوریم. شکلات انواع مختلفی دارد و اگر شما به سراغ گزینه‌های سالم‌تر و خواص شکلات می‌گردید، می‌توانید شکلات تلخ را تهیه کنید. بنابراین، اگر مایل به خرید شکلات‌های مرغوب و با کیفیت هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به فروشگاه آنلاین آجیلچی مراجعه کنید.

ما در آنجا محصولات متنوع شکلات را آماده کرده ایم و شما می توانید خرید شکلات کادویی، تافی، خرید دراژه و شکلات پذیرایی را انجام دهید. شما می‌توانید به راحتی و سرعت از سایت ما محصولات با کیفیت و مرغوب شکلات را خریداری کنید.

خرید شکلات

منبع

خرید شکلات

 

مقالات مرتبط

نظرات