خواص زعفران: 29 خاصیت شگفت انگیز زعفران بر سلامتی + منع مصرف

آیا شده وارد آشپزخانه مادر شوید و از طعم و بوی پلوی تازه درست شده همراه با زعفرانی که روی آن ریخته غافلگیر شوید؟ می‌دانم شما هم مثل هر آدم دیگری شاید در همان لحظه وسوسه شوید که یک قاشق قبل از رسیدن مهمان‌ها از پلوی زعفرانی بکشید. حق هم دارید! کمتر گیاهی طعم و عطر خوش و بهشتی زعفران را دارد. اما آیا می‌دانستید که این زعفران خوشبو و خوش طعم به غیر از مزه محشرش خواص فراوانی هم دارد؟ بله، درست است! زعفرانی که ما می‌خوریم می‌تواند مزایای زیادی برای بدنمان داشته باشد. بنابراین، ما می‌خواهیم در این مقاله از آجیل چی در مورد خواص زعفران، عوارض و مضرات آن و میزان مجاز مصرف روزانه زعفران صحبت کنیم. در ادامه به معرفی خواص زعفران از جمله بهبود علائم افسردگی، کاهش اضطراب، پیشگیری از سرماخوردگی، پیشگیری از سرطان، افزایش قدرت ذهنی، بهبود عملکرد قلب و عروق، انرژی بخشی، ایجاد آرامش در زمان خواب و …. خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی زعفران چیست؟

در هر ۱۰۰ گرم از زعفران مواد معدنی و ویتامین‌های متنوع و زیادی وجود دارند که این این‌ها دلیل و مبانی اصلی فواید زعفران برای بدنتان هستند. هر کدام از مواد غذایی درون زعفران خاصیت و مزایای جداگانه‌ای برای بدن‌تان خواهند داشت.

پیش از اینکه ما در مورد خواص زعفران توضیح دهیم، می‌خواهیم به شما نشان دهیم که ارزش غذایی زعفران چیست. ارزش غذایی به این معنی است که در هر مقدار خاصی از یک ماده غذایی چه مواد معدنی و ویتامین‌هایی وجود دارد.

در ۱۰۰ گرم زعفران شما می‌توانید این مواد را پیدا کنید: ۱۱.۵ گرم پروتئین؛ ۶۵ گرم کربوهیدرات؛ ۳.۹ گرم فیبر؛ ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث؛ ۱۱۱ میلی‌گرم کلسیم؛ ۱۱ میلی‌گرم آهن؛ ۲۴۶ میلی‌گرم منیزیم؛ ۲۸ میلی‌گرم منگنز؛ ۲۵۲ میلی‌گرم فسفر؛ ۱۷۲۴ میلی‌گرم پتاسیم؛ ۱۴۸ گرم سدیم؛ و تقریباً ۶ گرم چربی.

همچنین، شما می‌توانید به مقدار کم این مواد را هم در زعفران پیدا کنید: ویتامین آ، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین ویتامین ب 6؛ فولات؛ مس؛ و زینک. خوردن زعفران و رساندن این مواد به بدن باعث رسیدن فواید آن به بدنتان خواهد شد که ما در ادامه بیشتر آن را توضیح خواهیم داد.

جهت خرید و مشاهده قیمت زعفران به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه فرمایید.

ارزش غذایی زعفران چیست؟

 

مهم‌ترین خواص زعفران چه هستند؟

با توجه به اطلاعات پاراگراف قبلی، اکنون شما کمی در مورد مواد تشکیل دهنده زعفران می‌دانید. اما خوردن زعفران و وارد کردن این مواد در بدن چه فایده‌ای برای ما دارند؟ چطور آنها به سلامت بدن ما کمک می‌کنند؟ وقتی که شما این مواد را از طریق زعفران مصرف می‌کنید، هر کدام خاصیت و اثر خاصی بر روی سلامت بدن ما دارند که ما در این بخش آنها را توضیح خواهیم داد. در نتیجه، خواص زعفران عبارتند از:

1- خواص زعفران در درمان افسردگی: حاوی ویتامین‌های B، کروستین و کامفرول برای تقویت سیستم عصبی

سیستم عصبی ما که مغز یک جزء مهم و اصلی آن است، باید کارکرد نرمال و بهینه‌ای داشته باشد. در غیر این صورت، عملکردهای مختلف آن از جمله تولید هورمون‌های شادی مثل سروتونین و دوپامین دچار اختلال می‌شوند که در نهایت، باعث بروز افسردگی در ما خواهد شد.

خوشبختانه در زعفرانی که ما مصرف می‌کنیم موادی مثل ویتامین ب و آنتی اکسیدان‌هایی مثل کروستین و کامفرول وجود دارند. حالا نقش این‌ها در درمان افسردگی و تقویت سیستم عصبی چیست؟ تحقیقات از یک سو نشان داده‌اند که انواع ویتامین ب مخصوصاً ویتامین ب 6 برای ترمیم آسیب‌های سلول‌های عصبی و سلامت سیستم عصبی نقشی اساسی دارند.

از طرف دیگر، کروسین و کامفرول آنتی اکسیدان هستند و از سلول‌های مغز ما در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. به این صورت، آنها از سلول‌های مغز محافظت می‌کنند. بنابراین، یکی از خواص زعفران تقویت سیستم عصبی است که خود این مسئله باعث می‌شود که روحیه ما شاداب‌تر باشد، چون مغز ما مسئول تولید خیلی از هورمون‌های شادی و آرامش مثل سروتونین است.

جهت مشاهده قیمت و خرید آجیل به آجیل سرای آجیل چی مراجعه فرمایید.

مهم‌ترین خواص زعفران

2- خواص زعفران برای کاهش اضطراب

ما در پاراگراف قبلی توضیح دادیم که در زعفران مواد آنتی اکسیدانی مثل کروستین و کامفرول وجود دارند. این مواد خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند باعث تقویت عملکرد سیستم عصبی شوند.

همچنین، مطالعاتی که بر روی اثر زعفران بر افسردگی و اضطراب افراد انجام شدهاند نشان می‌دهند که زعفران دارای عوامل شیمیایی و زیستی است و می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب در افراد را کاهش دهد.

بنابراین، یکی از خواص زعفران به خاطر مواد آنتی اکسیدانی و اثر تقویت‌کننده آنها بر روی عملکرد سیستم عصبی، کمک به کاهش اضطراب است.

جهت مشاهده قیمت و خرید سوغات مشهد به آجیل چی مراجعه فرمایید.

فواید زعفران در کاهش اضطراب

3- فواید زعفران در پیشگیری از سرماخوردگی و درمان آن

موقع سرماخوردگی سرفه، سردرد، آبریزش بینی و کلی مزاحمت دیگر را مجبوریم تحمل کنیم! در این موقع است که خواص زعفران دم کرده می‌تواند به کمک ما بیاید. به یاد داشته باشید که یکی از موادی که به میزان زیاد در زعفران وجود دارد ویتامین ث است. ویتامین ث هم به تولید گلبول‌های سفید بدن و عملکرد آنها کمک زیادی می‌کند.

بنابراین، یکی از فواید زعفران تقویت کردن سیستم ایمنی بدنتان برای مبارزه با سرماخوردگی است. همچنین، زعفران خواص ضد التهابی دارد که در زمان گلودرد می‌تواند آن را تسکین دهد. بنابراین، برای مبارزه با سرماخوردگی و پیشگیری از آن زعفران انتخاب خوبی است.

جهت خرید و مشاهده قیمت خشکبار کلیک کنید.

 فواید زعفران در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن

4- اثرات زعفران در پیشگیری از سرطان و درمان آن: حاوی آنتی اکسیدان

پیش از این، ما اشاره کردیم که در زعفران مواد آنتی اکسیدانی مثل کروستین و کامفرول وجود دارند. این مواد آنتی اکسیدانی در بدن ما نقش مهمی دارند. در کل، در بدن ما یک سری واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهند که موادی به نام رادیکال‌های آزاد را منتشر می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد هم می‌توانند در نتیجه استشمام هوای آلوده، مصرف غذاهای پروسه شده و در معرض گرفتن شرایط دیگر در بدنمان به وجود بیایند. منتها وقتی که مقدار این مواد زیاد می‌شود، ریسک بروز بیماری‌هایی مثل سرطان هم در بدنمان افزایش می‌یابد.

در اینجا است که مواد آنتی اکسیدانی زعفران می‌توانند اثر رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی کرده و ریسک بروز سرطان را کاهش دهند. بنابراین، یکی از خواص زعفران کمک آن به پیشگیری از بروز سرطان در بدنمان است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل ضد سرطان به مطلب: 9 آجیل خوشمزه و مفید برای سرطان مراجعه فرمایید.

فواید زعفران در پیشگیری ابتلا به سرطان

5- خواص زعفران در افزایش قدرت ذهنی

تحقیقاتی که بر روی اثر زعفران بر بهبود گردش جریان خون انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که خوردن زعفران می‌تواند باعث افزایش جریان خون به اعضای مختلف بدن از جمله مغز شود. هر چقدر که خون بیشتری به مغزمان برسد هم می‌تواند کارکردهای ذهنی خود را بهتر انجام دهد. در نتیجه، این مسئله باعث افزایش قدرت ذهنی ما هم خواهد شد.

در پاراگراف‌های قبلی، ما کمی در مورد خواص زعفران برای تقویت عملکرد سیستم عصبی و جلوگیری از افسردگی صحبت کردیم. اما آیا فواید زعفران برای افزایش قدرت ذهنی ما هم موثر است یا خیر؟ بله خواص زعفران دم کرده برای محافظت از مغز ما و افزایش قدرت ذهنی آن مفید است. آنتی اکسیدان‌های زعفران می‌توانند سلول‌های مغز ما را در برابر اثر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

مطالعه بیشتر:
خواص فندق: 20 مورد از فواید شگفت انگیز فندق + عکس

به این صورت، وقتی که سن ما بالا می‌رود، احتمال بروز بیماری‌های زوال عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون در ما هم کمتر می‌شود. این کارکرد زعفران باعث می‌شود که مغز ما تا زمانی طولانی سلامت خودش را حفظ کند و عملکرد بهینه‌ای داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل های مناسب مغز به مطلب بهترین آجیل برای تقویت حافظه مراجعه فرمایید.

فولید زعفران در بهبود قدرت ذهنی

6- خواص زعفران در افزایش میزان سلامت قلب و عروق: افزایش گردش خون و کاهش مشکلات عروقی و سکته قلبی

یکی دیگر از فواید زعفران برای قلب خواص آنتی اکسیدانی آن است. موادی مثل کروستین و سافرانال در زعفران از بروز استرس اکسیداتیو در قلب جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، سلول‌های قلب ما در برابر آسیب محفوظ می‌مانند. علاوه بر این، زعفران می‌تواند التهاب را در قلب کاهش دهد که آن هم یک عامل ریسک دیگر برای بروز بیماری‌های قلبی است.

اگر ما حواسمان نباشد و مدام غذاهای چرب بخوریم یا زندگی پر استرسی داشته باشیم، احتمال اینکه دچار بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سکته قلبی شویم زیاد است. با این حال، نگران نباشید. یک ماده خوشمزه به نام زعفران می‌تواند به کمکمان بیاید!

تحقیقاتی که در مورد عصاره زعفران انجام شده‌اند نشان می‌دهند که خوردن زعفران می‌تواند میزان کلسترول مضر یا LDL در بدنمان را پایین آورد. اما خواص زعفران چه فایده‌ای برای قلبمان دارد؟ کلسترول LDL می‌تواند در رگ‌های خونی ما جمع شده و باعث تنگ شدن عروقمان شود.

این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات عروقی و افزایش ریسک سکته قلبی در ما می‌شود. بنابراین، خوردن زعفران می‌تواند یک عامل ریسک مشکلات عروقی و سکته قلبی یعنی کلسترول LDL را کاهش دهد.

 خواص زعفران در بهبود سلامت قلب و عروق

7- فواید زعفران در انرژی‌بخشی: حاوی کاروتنوئید

تحقیقاتی که در مورد خواص زعفران دم کرده انجام شده‌اند، اثر مستقیم آن بر روی انرژی بخشی در بدنمان را نشان نمی‌دهند. با این حال، در زعفران آنتی اکسیدان‌هایی مثل کاروتنوئید وجود دارد. نقش این آنتی اکسیدان‌ها در بدن و مخصوصاً در مغزمان این است که از سلول‌های مغز و سلول‌های عصبی به خوبی محافظت کنند.

همچنین، آنتی اکسیدان‌های زعفران سیستم ایمنی ما را هم قوی‌تر می‌کنند. بنابراین، دو عضو مهم در بدن ما، یعنی مغز و سیستم ایمنی، کارشان را می‌توانند به درستی انجام دهند. برای همین، ما نسبت به مریضی‌ها مقاوم‌تریم و بدنمان با انرژی خواهد بود. از طرف دیگر هم خوردن زعفران به عملکرد بهتر مغز ما کمک می‌کند که خود این مسئله می‌تواند برای هوشیاری و سرحال بودن ما مفید باشد.

جهت مشاهده قیمت و خرید نبات به آجیل چی مراجعه فرمایید.

 خواص انرژی بخشی زعفران

8- خواص زعفران در ایجاد آرامش در زمان خواب

آیا شب که می‌شود با خوابیدن مشکل دارید؟ کلی قبل از خواب در رختخواب وول می‌زنید تا آخر از خستگی خوابتان ببرد؟ در این صورت، شما می‌توانید یک دمنوش زعفران قبل از خواب بنوشید! خواص زعفران دم کرده در خصوص خواب راحت به اثر آن بر روی عملکرد مغز برمی‌گردد. مغز ما برای تولید هورمون خواب ملاتونین احتیاج به یک هورمون دیگر به نام سروتونین دارد.

تحقیقات در مورد فواید زعفران نشان می‌دهند که خوردن زعفران می‌تواند به افزایش سروتونین در مغز کمک کند. به این صورت، مغز شما با استفاده از سروتونین می‌تواند ملاتونین بیشتری را تولید کرده که خود این مسئله به خواب بهتر شما در شب کمک خواهد کرد.

جهت مشاهده و خرید سوهان به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه فرمایید.

فواید زعفران در ایجاد آرامش در هنگام خواب

9- خواص زعفران برای جلوگیری از تنگی نفس و بهبود آن: کمک به بهبود عفونت دستگاه تنفسی و برونشیت

سیستم تنفسی ما یکی از مهمترین اعضای بدنمان است. در نتیجه، آلودگی و مریضی آن باعث بروز بیماری‌های مختلفی از جمله برونشیت می‌شود. برای همین، ما همیشه باید مواظب باشیم که سیستم تنفسی ما سالم بوده و در برابر بیماری و ویروس و باکتری قوی باشد.

یکی از خواص زعفران دم کرده ویژگی‌های ضد باکتریایی و آنتی ویروسی آن است. آنتی اکسیدان‌های آن از جمله سافرانال می‌توانند فعالیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی را در بدنمان افزایش دهند. خود این مسئله باعث می‌شود که بدن بتواند با ویروس‌ها و باکتری‌ها بهتر مبارزه کند.

در نتیجه، سیستم ایمنی ما از سیستم تنفسیمان در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، عفونت‌ها و آلودگی‌ها به خوبی محافظت خواهد کرد. همچنین، آنتی اکسیدان‌های زعفران خواص ضد التهابی هم دارند. بنابراین، زعفران می‌تواند التهاب مجراهای تنفسی ما را کاهش دهد که خود این مسئله باعث کاهش علائم برونشیت خواهد شد و به تنفس بهتر ما کمک می‌کند.

خواص زعفران در جلوگیری از تنگی نفس و بهبود آن

10- اثرات زعفران در بهبود سلامت پوست و مو: پوستی شفاف و مو مستحکم

علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های زعفران فولیکول‌های مو را ترمیم و با خواص ضد باکتریایی به سلامت آنها کمک می‌کنند. به این صورت، شما کمتر موهایتان خواهد ریخت. به این ترتیب، با خوردن زعفران شما می‌توانید پوست و مویی زیبا و سالم داشته باشید.

همه ما دلمان می‌خواهد پوستی زیبا، درخشان و موهایی محکم و نرم داشته باشیم. با این حال، همه این‌ها احتیاج به مراقبت دارد. اول از همه، شما باید به رژیم غذایتان دقت کنید. غذایی که می‌خورید در داشتن پوست و موی جذاب نقش مهمی دارند. اما در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خواص زعفران دم کرده می‌تواند به داشتن پوست و مویی ایده آل کمک کند؟

بله! در این مورد هم آنتی اکسیدان‌های زعفران بار دیگر به کمک شما خواهند آمد! این آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های پوست شما در برابر اشعه‌های فرابنفش آفتاب و آلودگی پوستی محافظت می‌کنند. در نتیجه، پوست شما شاداب‌تر و روشن‌تر شده و چین و چروک کمتری پیدا می‌کند.

جهت خرید و مشاهده قیمت شکلات کلیک کنید.

 اثرات زعفران در سلامت پوست و مو

11- خواص زعفران برای تنظیم قاعدگی

از گذشته طبیبان از خواص زعفران دم کرده برای کاهش دردهای طاقت فرسای قاعدگی در زنان استفاده می‌کردند. دلیل این نوع استفاده به خاطر خواص ضد التهابی زعفران بود. آنتی اکسیدان‌های زعفران دارای ویژگی‌های ضد التهابی هستند. بنابراین، خوردن زعفران در زمان قاعدگی می‌تواند درد آن را تا حدی کاهش دهد.

همچنین، در طب سنتی این اعتقاد وجود داشته که زعفران خاصیت قاعدگی‌آور دارد. در نتیجه، خوردن آن می‌تواند به نامنظم بودن قاعدگی در زنان کمک کند.

جهت مشاهده قیمت و خرید کره آجیل کلیک کنید.

 خواص زعفران در تنظیم قاعدگی

12- خواص زعفران برای کاهش عوارض ناشی از آفتاب‌سوختگی

شاید شما کارتان طوری باشد که مجبورید ساعات طولانی را در آفتاب بگذرانید. در این صورت، چه کرم ضد آفتاب بزنید، چه نزنید امکان دارد که پوستتان دچار آفتاب سوختگی شود. با این وجود، از این مسئله ناراحت نباشید! خوردن برخی از غذاها از جمله زعفران می‌تواند به ترمیم پوستتان کمک کند. یادتان است که گفتیم که خواص زعفران و آنتی‌اکسیدان‌هایش می‌توانند از پوست ما در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت کنند؟

به غیر از این، آنتی اکسیدانی در زعفران به نام کاروتنوئید وجود دارد که دارای خواص ترمیمی است. کاروتنوئید به فرایند جایگزین کردن سلول‌های ناسالم توسط سلول‌های سالم در بدن کمک می‌کند. بنابراین، رساندن آن به بدنتان می‌تواند باعث شود که پوستتان سلول‌های آسیب دیده و آفتاب سوخته را ترمیم کند.

خواص زعفران در کاهش عوارض ناشی از آفتاب‌سوختگی

13- فواید زعفران برای مشکلات گوارشی و معده: بهبود اختلالات مربوط به معده

اگر دستگاه گوارش و معده ما سالم باشند، زندگیمان هم خیلی راحت‌تر خواهد بود! اختلالات و بیماری‌های گوارشی یکی از بدترین عارضه‌هایی است که بدن ما می‌تواند به آنها دچار شود. برای همین، حتماً باید از سیستم گوارشمان خوب مراقبت کنیم.

مطالعه بیشتر:
خواص تخمه کدو: معرفی 17 فایده تخمه کدو + عکس

خوشبختانه خواص زعفران دم کرده در این مورد هم می‌تواند برای ما مفید باشد. یکی از فواید زعفران خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. آنتی اکسیدان‌های زعفران با خواص التهابی که دارند می‌توانند باعث کاهش التهاب در دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز عارضه‌هایی مثل ورم معده شوند.

جهت خرید و مشاهده قیمت آجیل مخلوط کلیک کنید.

 فواید زعفران در درمان مشکلات گوارشی و معده

14- خواص زعفران برای افزایش استحکام استخوان‌ها: کمک به روماتیسم

یک ماده سوپر مفید برای استخوان‌های ما کلسیم است. استخوان‌های ما بدون کلسیم نمی‌توانند رشد خوبی داشته باشند. در حقیقت، کمبود کلسیم باعث پوکی استخوان می‌شود. اما در زعفران مقدار زیادی کلسیم وجود دارد. بنابراین شما با خوردن زعفران می‌توانید استخوان‌هایتان را محکم کنید.

علاوه بر کلسیم، یکی دیگر از خواص زعفران برای استخوان‌های ما کاهش التهاب و درد آنها است. در زعفران آنتی اکسیدان‌هایی مثل کروسین و سافرانال با ویژگی‌های ضد التهابی که دارند می‌توانند درد و ورم مفاصل در مبتلایان به روماتیسم را کاهش دهند.

خواص زعفران در افزایش استحکام استخوان‌ها

15- خواص زعفران در تقویت سیستم گردش خون در بدن

یکی دیگر از فواید زعفران هم کاهش کلسترول LDL در رگ‌های خونی است. این کارکرد برای تقویت سیستم گردش خون در بدنتان مفید است، زیرا از تجمع این کلسترول‌ها در بدن جلوگیری کرده و باعث می‌شود که خون شما راحت‌تر در رگ‌هایتان جریان پیدا کند.

صورت سرخ یعنی قلب شاد! طبیعتاً وقتی که ما به چهره دیگران نگاه می‌کنیم، ظاهر صورت آنها به ما می‌تواند یک یا دو چیز را بگوید. برای مثال، ما از ظاهر آدمی که ظاهر سرخ و سفیدی داشته باشد می‌فهمیم که تغذیه‌اش خوب است و خون کافی در بدنش دارد! اینکه چهره ما شاداب به نظر برسد تا حد زیادی به داشتن خون کافی و گردش خون خوب در بدنمان بستگی دارد.

یکی از عوامل گردش خون خوب داشتن خون کافی است که خوشبختانه خواص زعفران در این زمینه به ما کمک زیادی می‌کند. در زعفران به مقدار قابل توجهی آهن وجود دارد. در نتیجه، شما با خوردن زعفران می‌توانید مقدار زیادی از آهن روزانه‌تان را تامین کنید که باعث افزایش خون و تقویت گردش آن در بدنتان خواهد شد.

فواید زعفران در تقویت سیستم گردش خون

16- اثرات زعفران برای کاهش انواع دردها در بدن: حاوی سافرانال برای خاصیت تسکین دهندگی

در گذشته، طبیبان از خواص زعفران برای تسکین خیلی از دردها استفاده می‌کردند. اما چرا فواید زعفران برای کاهش درد مفید است؟ این به خاطر خواص ضد التهابی زعفران است. آنتی اکسیدان‌های زعفران مثل کروسین و سافرانال می‌توانند التهاب بدن را کاهش دهند. در بسیاری مواقع هم التهاب عامل درد اصلی ماهیچه‌ها و استخوان‌های ما است. بنابراین، ویژگی‌های ضد التهابی زعفران می‌تواند تا حدی دردهای عضلانی ما را کاهش دهد.

اثرات زعفران در کاهش انواع دردها در بدن

17- خواص زعفران برای کودکان

همانطور که خواص زعفران برای سلامت ما بزرگسال‌ها مفید است، پس برای چه برای کودکان خوب نباشد؟! فکرش را بکنید. زعفران با تنوع مواد غذایی که درون خودش دارد می‌تواند در مراحل رشد کودکتان نقش مهمی را ایفا کند. کودک شما وقتی در حال رشد است، به مواد معدنی مهمی از جمله آهن، کلسیم، پروتئین، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و … نیاز دارد که خیلی از این مواد در زعفران وجود دارند.

به غیر از این، یکی از فواید زعفران افزایش قوای ذهنی و جلوگیری از بروز اضطراب و افسردگی است که می‌تواند برای تقویت روحیه کودکتان کمک بزرگی باشد. بنابراین، خوردن زعفران برای کودکان نه تنها ضرر ندارد، بلکه برای آنها هم پرفایده است.

فواید زعفران برای کودکان

18- خواص زعفران در تقویت سیستم ایمنی: کمک به افزایش گلبول سفید و قوی کردن خط دفاعی

بدون داشتن یک سیستم ایمنی قوی، بدن ما در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها آسیب‌پذیر است. بنابراین، برای اینکه مدام مریض نشویم و در تخت خواب نیفتیم، احتیاج به یک سیستم ایمنی خوب و سوپر داریم! خواص زعفران هم در این مورد می‌توانند به سیستم ایمنی بدن ما کمک کنند.

اول از همه در زعفران مقدار زیادی ویتامین ث وجود دارد. شما با خوردن ۱۰۰ گرم زعفران در روز می‌توانید ۱۳۵ درصد از میزان مورد نیاز ویتامین ث بدنتان را تامین کنید. ویتامین ث ویتامینی است که در کارکرد سیستم ایمنی نقش حیاتی دارد و گلبول‌های سفید شما را تشکیل می‌دهد. همچنین، ویژگی‌های ضد میکروبی و ضد باکتریایی از دیگر فواید زعفران هستند که می‌توانند به بدن شما در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کنند.

 خواص زعفران در بهبود و تقویت سیستم ایمنی

19- خواص زعفران در پیشگیری از افزایش کلسترول

ما پیش از این اشاره کردیم که خواص زعفران می‌تواند باعث کاهش کلسترول مضر و LDL در بدن شود. اما دقیقاً چطور زعفران می‌تواند می‌تواند این کار را انجام دهد؟ مواد آنتی اکسیدانی در زعفران در بدن ما از اکسیده شدن کلسترول‌های LDL جلوگیری می‌کنند. وقتی که کلسترول‌های LDL در رگ‌های خونی ما اکسیده می‌شوند، جمع می‌شوند و پلاک‌هایی را در رگ‌های خونی تشکیل می‌دهند.

در نتیجه، رگ‌های خونی‌مان مسدود می‌شوند که این مسئله باعث افزایش ریسک بیماری قلبی می‌شود. بنابراین، یکی از فواید زعفران با ویژگی‌های آنتی اکسیدانی‌اش پیشگیری از ازدیاد کلسترول‌های مضر در بدن ما است.

 خواص زعفران در پیشگیری از افزایش کلسترول

20- فواید زعفران برای کم خونی: حاوی آهن

در هر ۱۰۰ گرم زعفران ۱۱ میلی‌گرم آهن وجود دارد که می‌تواند ۶۱ درصد از میزان آهن مورد نیاز روزانه برای بدنتان را تامین کند.

امکان دارد که این مسئله برایتان مهم نباشد. اما کم خونی عارضه‌ای رایج است که که می‌تواند خیلی از افراد را مبتلا کند. یکی از عوامل اصلی کم خونی نبود مواد خون ساز از جمله آهن در بدن‌مان است. آهن عنصر اصلی ساختن گلبول‌های قرمز ما است.

در نتیجه، کمبود آن باعث بروز کم خونی در بدنمان می‌شود. بیشتر آهنی که ما در بدن داریم در منابعی مثل گوشت قرمز و سفید وجود دارد. منتها برخی از گیاهان هم هستند که در خود آهن دارند. زعفران هم یکی از آنها است. بنابراین، یکی از خواص زعفران دم کرده برای کم خونی رساندن آهن به بدن و جلوگیری از بروز کم خونی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل مناسب کم خونی به مطلب بهترین آجیل های خون ساز: معرفی 8 از بهترین آجیل ها برای کم خونی مراجعه کنید. 

 فواید زعفران در درمان کم خونی

21- خواص زعفران برای چشم: جلوگیری از پیرچشمی و بهبود بینایی

چشم عضوی از بدن ما است که ما خیلی به آن نیاز داریم. در واقع، بدون چشم‌های سالم نمی‌توانیم کارهای روزانه‌مان را انجام دهیم! برای همین، باید مطمئن شویم که مواد غذایی مورد نیازش را به آن می‌رسانیم. در مورد چشم هم خواص زعفران می‌توانند محافظ خوبی برای چشمان ما مخصوصاً در سنین بالا باشند.

آنتی اکسیدان‌های زعفران از بافت و سلول‌های چشم ما در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. به این صورت، وقتی که سن ما بالا می‌رود، ریسک بروز بیماری‌های سنی مربوط به چشم مثل پیر چشمی هم در ما کاهش می‌یابد.

 خواص زعفران در بهبود عملکرد چشم

22- خواص زعفران برای‌ام اس

یکی از فواید زعفران برای بیماری‌ ام اس مبارزه با استرس اکسیداتیو آن است. در بیماری‌ام اس استرس اکسیداتیو یک عامل چشمگیر است. در نتیجه، آنتی اکسیدان‌های زعفران می‌توانند با این عامل مبارزه کرده و تا حدی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

بیماری‌ام اس یک بیماری خطرناک عصبی است که مستقیماً به سیستم عصبی بدن ما حمله می‌کند. در این بیماری سیستم عصبی بدنمان دچار التهاب شده و بیمار علائم عصبی را از خودش نشان می‌دهد. در خصوص خواص زعفران برای بیماری‌ام اس هنوز تحقیقات نشان نداده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند به طور مستقیم اثر درمان کننده‌ای بر روی بیماری‌ام اس داشته باشد.

مطالعه بیشتر:
خشکبار چیست: معرفی 10 نوع خشکبار + مهم ترین فواید آن برای سلامتی

با این حال، زعفران خواص ضد التهابی دارد. از آنجایی هم که بیماری‌ام اس باعث التهاب در سیستم عصبی می‌شود، خوردن زعفران می‌تواند تا حدی این التهاب را کاهش دهد.

فواید زعفران برای‌ام اس

23- خواص زعفران در کنترل دیابت: حاوی منگنز برای کنترل سطح قند خون

یکی از مشکلات عمده بیماران دیابتی یا کسانی که در ریسک دیابت هستند، بالا رفتن قند خونشان به طور ناگهانی و با سرعت است. با این حال، بدن با استفاده از برخی از مواد می‌تواند قند خون و دیابت را کنترل کند. یکی از این مواد منگنز در زعفران است. تحقیقات در مورد افراد دیابتی نشان داده میزان کم منگنز با بروز دیابت در افراد مرتبط است.

همچنین، منگنز در پانکراس به مقدار زیادی وجود دارد و در تولید انسولین نقش دارد. انسولین هم می‌تواند به پایدارسازی قند خونتان کمک کند. در نتیجه، یکی از خواص زعفران تولید منگنز و کمک به کنترل دیابت است. با این وجود، تحقیقات بیشتری باید در مورد رابطه منگنز و دیابت در افراد انجام شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل مناسب دیابت به مطلب بهترین آجیل‌ برای دیابت: معرفی 6 آجیل مناسب مبتلایان به دیابت مراجعه فرمایید.

فواید زعفران در کنترل قند خون

24- اثرات زعفران برای پارکینسون: حاوی کروستین

کروستین زعفران یک ماده آنتی اکسیدانی است. کروستین می‌تواند از سلول‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. به این صورت، یکی از فواید زعفران کاهش استرس اکسیداتیو در بدن و محافظت از سلول‌های عصبی است که می‌تواند پیشرفت بیماری پارکینسون را کندتر کند.

مانند بیماری‌ام اس، پارکینسون هم یک بیماری است که مستقیماً به سیستم عصبی ما حمله می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی مثل خشکی بدن و لرز اندام‌ها می‌شود. با این وجود، خوردن برخی از غذاها مثل زعفران می‌تواند باعث تسکین و کاهش چنین علائمی شود.

خواص زعفران از نوع ضد التهابی است. التهاب هم یک عامل مهم در پیشرفت و بروز علائم بیماری پارکینسون است. بنابراین، خوردن زعفران می‌تواند به کاهش التهاب سلول‌های عصبی و اثر آن بر روی مغزمان کمک کند.

اثرات زعفران در درمان پارکینسون

25- خواص زعفران در افزایش سوخت و ساز بدن: با افزایش گردش خون در بدن

بدن ما برای انجام عملکردهای روزانه‌اش احتیاج به غذا دارد. این غذا را هم گلبول‌های قرمز خون به بافت‌های مختلف بدن می‌رسانند. در نتیجه، گردش خوب جریان خون باعث می‌شود که بدن ما سوخت و ساز خوبی هم داشته باشد. بنابراین، ما در طول روز با انرژی بیشتری می‌توانیم کارهایمان را انجام دهیم.

اما در اینجا خواص زعفران چه ربطی به افزایش سوخت و ساز بدن دارد؟ یادتان است که گفتیم که یکی از فواید زعفران خونسازی و بهبود گردش جریان خون است؟ زعفران با آهن خون‌سازی که دارد و کاهش کلسترول عروق خون می‌تواند گردش خون در بدنمان را بهبود دهد. برای همین، سوخت و ساز بدنمان بیشتر شده وسلول‌های ما می‌توانند انرژی بیشتری را بسوزانند.

 خواص زعفران در افزایش سوخت و ساز بدن

26- خواص زعفران در بهبود عملکرد جنسی زنان و مردان

تحقیقات انجام شده در مورد اثرات زعفران نشان می‌دهند که خواص زعفران می‌تواند به عملکرد جنسی زنان و مردان کمک کند. این تحقیقات در مورد اثر زعفران بر روی اختلال نعوظ و اشتیاق جنسی مردان و زنان انجام شده بودند. بعد از گذشت چند هفته و مصرف مداوم زعفران، دانشمندان تاثیرات مثبتی هم در مردان و هم در زنان مشاهده کردند. بنابراین، فواید زعفران می‌توانند برای بهبود عملکرد جنسی زنان و مردان مفید باشند.

فواید زعفران در بهبود عملکرد جنسی زنان و مردان

27- خواص زعفران برای بانوان

به طور کلی، خواص زعفران هم برای مردان و هم برای زنان مفید است. شما با خوردن زعفران می‌توانید مواد غذایی و ویتامین‌های مختلف آن را به بدنتان برسانید. اما به غیر از این، زعفران می‌تواند به کم کردن درد قاعدگی و تنظیم آن کمک کند. با توجه به توضیحات بخش قبلی هم یکی از فواید زعفران برای زنان بهبود عملکرد جنسی آنها است.

فواید زعفران برای بانوان

28- فواید زعفران برای مردان

مردان هم مثل زنان با خوردن زعفران می‌توانند از فواید سرشار آن بهره‌مند شوند. خواص زعفران برای آنها متنوع است، از جمله تقویت روحیه و قوای ذهنی بیشتر، گردش خون بهتر در بدن و …. به غیر از این، زعفران به عنوان یک تقویت‌کننده جنسی طبیعی می‌تواند قوای جنسی آنها را هم افزایش دهد.

خواص زعفران برای مردان

29- خواص زعفران برای کاهش وزن و لاغری

اگر در آینه خودتان را نگاه می‌کنید و از هیکلتان راضی نیستید، کاملا با شما همدردی می‌کنیم. با این غذاهایی که ما هر روز می‌خوریم و سبک زندگی که داریم، لاغر ماندن یک چالش همیشگی است! با این حال، شاید از این مسئله تعجب کنید، اما خواص زعفران می‌تواند به کاهش اشتها و کاهش وزنتان کمک کند.

در حقیقت، تحقیقاتی در مورد اثر زعفران روی اشتها انجام شده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که زعفران مصرف کرده‌اند تا مدتی اشتهایشان سرکوب شده است و میان وعده‌های کمتری را خورده‌اند. بنابراین، خوردن زعفران با کاهش اشتها می‌تواند به کاهش وزن و لاغری شما کمک کند.

خواص زعفران برای کنترل و کاهش وزن

عوارض و مضرات زعفران چیست؟

ما در پاراگراف‌های قبلی بیشتر در مورد خواص زعفران توضیح دادیم. درست است که فواید زعفران زیاد هستند. اما مثل هر ماده غذایی دیگر مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد عوارض و مضراتی برای بدن ما می‌شود. این عوارض عبارتند از:

  • ایجاد مسمومیت: استفاده بیش از حد زعفران می‌تواند باعث ایجاد علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و مشکلات گوارشی مانند گرفتگی معده شود.
  • واکنش‌های آلژیک: برخی از افراد ممکن است که به خوردن زعفران واکنش آلرژیک نشان دهند که این واکنش می‌تواند خفیف یا شدید باشد.
  • خواب آلودگی: به خاطر: ویژگی‌های آرامبخشی که دارد، مصرف بیش از حد زعفران می‌تواند باعث خواب آلودگی شود.
  • تغییر اشتها: زعفران می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. در نتیجه، مصرف بیش از حد آن می‌تواند به سرکوب بیشتر اشتهایتان منجر شود.
  • سردرد: در برخی از افراد مصرف بیش از حد زعفران می‌تواند باعث سردرد شود.
  • زنان باردار: سردرد، سرگیجه، بی‌خوابی و استفراغ جزو عوارض مصرف بیش از حد زعفران برای زنان باردار هستند.
  • افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی: به خاطر اثرات خواص زعفران بر روی روحیه و مغز، مصرف بیش از حد آن برای مبتلایان دوقطبی ممکن است عارضه روانی آنها را تشدید کند.

عوارض و مضرات زعفران

میزان مجاز مصرف روزانه زعفران چقدر است؟

ما در بخش قبلی چند تا از عوارض مصرف بیش از حد زعفران را برایتان توضیح دادیم. برای همین، در مصرف این ماده بهتر است که اعتدال را رعایت کنید. از این رو، اگر می‌خواهید که از خواص زعفران بیشترین بهره را ببرید، بهتر است که در هر روز حدود 1.5 گرم از آن را مصرف کنید. حواستان باشد که این میزان به ۵ گرم یا بیشتر نرسد، چون بسیار زیاد است و مصرف بیش از حد آن هم ممکن است باعث ایجاد عوارض مختلف برایتان شود.

میزان مجاز مصرف روزانه زعفران

خرید زعفران از آجیلچی

زعفران یکی از خوشبوترین و خوش‌ترین ادویه‌هایی است که شما می‌توانید در دنیا پیدا کنید. این ادویه نه تنها ابو و طعم خاصی به غذایتان می‌دهد، بلکه سرشار از مواد غذایی و ویتامین‌های مفید برای بدنتان است. بنابراین، شما با خرید زعفران هم غذایی شاهانه میل می‌کنید و هم اینکه با خواص زعفران بدنتان را سالم نگه می‌دارید!

برای همین، معطل نکنید! اگر دلتان زعفران ناب و درجه یک می‌خواهد، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به سایت آجیلچی مراجعه کنید. ما بیش از یک قرن است که در خصوص تهیه آجیل و خشکبار برای مشتریان عزیزمان سابقه داریم. از اینرو، شما از لحاظ کیفیت و مرغوب بودن محصولات زعفران می‌توانید به ما کاملا اطمینان داشته باشید و با خیال راحت از فروشگاه آنلاین آجیلچی خرید کنید.

معرفی انواع زعفران

منبع

خرید زعفران

مقالات مرتبط

نظرات