خواص فندق: 20 مورد از فواید شگفت انگیز فندق + عکس

آیا اضافه وزن دارید و دوست دارید غذاهایی بخورید که به لاغریتان کمک کنند؟ آیا مدام نگران این هستید که سلامتی‌تان در خطر باشد؟ در این صورت، شما با انتخاب و مصرف غذاهایی که هم انرژی روزانه شما را تامین می‌کنند و هم این که برای سلامتتان مفید هستند، می‌توانید نگرانی‌های سلامتی خود را کنار بگذارید. یکی از این غذاها  آجیل است. آجیل‌ها متنوعی هستند و مواد غذایی آنها برای بدن مزایای زیادی دارد که از بین آن‌ها فندق می‌تواند برای بدن ما خواص زیادی داشته باشد. اما دقیقاً خواص فندق چیست و خوردن آن چه فایده‌ای برای سلامت بدن ما دارد؟

به صورت کلی از خواص فندق می توان به وجود انواع ویتامین ها مانند ویتامین آ، ویتامین ب 6، ویتامین ث و کمک به کاهش فشار خون، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، بهبود عملکرد سیستم گوارش و …. اشاره کرد.

فندق چیست؟

فندق حاصل میوه درخت فندق است که معمولاً در مناطق معتدل دنیا می‌روید. با این که فندق ظاهرش کوچک است، اما مواد غذایی زیادی درون آن وجود دارد که می‌توانند به بدن ما فایده‌های زیادی برساند. برای مثال، شما با خوردن فندق می‌توانید موادی مانند پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، منیزیم، مس، منگنز، زینک، سلنیوم، کلسیم، آهن، پتاسیم و فسفر را وارد بدن‌تان کنید.

همچنین، یکی دیگر از خواص فندق رساندن انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین E، تیامین، ویتامین آ، ویتامین ب 6، ویتامین ث و فولات است. اما چرا وجود چنین مواد غذایی و ویتامین‌ها در فندق برای بدنمان مهم است و این‌ها چه فایده‌ای برای بدن ما دارند؟ بنابراین، اگر کنجکاو هستید که بیشتر در مورد خواص فندق بدانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

انواع خواص فندق

آیا خواص فندق به کاهش فشار و قند خونمان کمک می‌کند؟

تحقیقات در مورد اثر فندق روی قند خون نشان داده‌اند که خوردن فندق می‌تواند به کاهش قند خون افراد کمک کند. از سوی دیگر، اسیدهای اولئیکی که در فندق وجود دارند اثر مثبتی بر افزایش حساسیت انسولین افراد به قند خون داشته‌اند. با این حال، هنوز بررسی‌های بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد.

فشار خون بالا ریسک بروز بیماری‌های قلبی در بدنتان را زیاد می‌کند. برای همین، برای جلوگیری از بروز این بیماری‌ها باید فشار خون شما در حد طبیعی باشد. این به این معنی است که شما غذاهای سالم و دارای کلسترول HDL را جایگزین غذاهایی با چربی مضر و کلسترول LDL کنید.

خوشبختانه، خواص فندق در این زمینه برای فشار خون و قلب شما مفید است. دلیل آن این است که در فندق چربی‌های اشباع نشده وجود دارند که در بدنتان می‌توانند جایگزین چربی‌های LDL و مضر شوند. به این ترتیب، خوردن فندق می‌تواند میزان چربی کلسترول در بدن را کاهش دهد و چربی مفید آن را بیشتر کند.

جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد بهترین آجیل ها برای افراد دارای دیابت به مطلب: بهترین آجیل‌ برای دیابتی ها مراجعه فرمایید.)

فواید فندق در کاهش فشار خون

خواص فندق برای روحیه ما چیست؟

 تحقیقات مربوط به رژیم غذایی آجیل‌ها نشان می‌دهند که رژیم غذایی که در آن آجیل و فندق وجود داشته باشد می‌تواند تا ۱۷ درصد ریسک بروز افسردگی و اختلالات روانی در افراد را کاهش دهد. برای همین، شمول فندق در رژیم روزانه غذایتان می‌تواند برای روحیه‌تان مفید باشد.

با اینکه خواص فندق بر روی حالت‌های روانی آنچنان قاطعانه نیست، اما بررسی‌هایی نشان داده‌اند که خاصیت فندق در این زمینه می‌تواند مثبت باشد. برای مثال، در فندق آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی وجود دارند که از سلول‌های مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و برای روحیه افراد خوب هستند.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی: معرفی 11 آجیل برای افزایش میل جنسی + تقویت اسپرم

خواص فندق در بهبود روحیه فردی

خواص فندق چطور می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند؟

در خیلی از موارد، سرطان یک بیماری خاموش و در کمین است که در صورت بی‌ احتیاطی می‌تواند گریبان هر آدمی را بگیرد. اما با مصرف غذاهای مناسب و درست شما می‌توانید ریسک ابتلا به این بیماری خطرناک را کاهش دهید. به این ترتیب، شما باید غذاهایی را بخورید که سرشار از آنتی اکسیدان هستند که آجیل‌هایی مثل فندق هم جزو آنها هستند.

با این وجود، چرا آنتی اکسیدان‌های فندق برای جلوگیری از ریسک بروز سرطان مفید هستند؟ دلیل خواص فندق در این مورد این است که در بدن ما، در هوایی که استشمام می‌کنیم و غذاهای پروسه شده‌ای که می‌خوریم، موادی به نام رادیکال‌های آزاد وجود دارند.

اگر مقدار این مواد در بدنمان زیاد شود، پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو به وجود می‌آید که می‌تواند به ساختار DNA سلول‌های ما آسیب زده و در نهایت منجر به بیماری سرطان شود. اما آنتی اکسیدان‌ها با اثر رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه و آنها را خنثی می‌کنند. در نتیجه، آنتی اکسیدان‌های فندق می‌توانند ریسک بروز سرطان را کاهش دهند.

(جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد خواص کشمش به مطلب: خواص کشمش: معرفی فواید شگفت انگیز مصرف کشمش مراجعه فرمایید.)

فواید فندق در بهبود علائم سرطان

خواص فندق برای سیستم گوارش چیست؟

یبوست مشکلی است که خیلی از افراد به آن دچار هستند و ممکن است به اندازه‌ای حاد باشد که زندگی روزانه آنها را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، راه حل ساده‌ای برای کاهش مشکل یبوست وجود دارد و آن این است که شما غذاهای فیبری را مصرف کنید. خواص فندق هم در این زمینه رساندن فیبر غذایی به سیستم گوارشی شما است. فیبر فندق از دو جهت می‌تواند برای سیستم گوارشی‌تان مفید باشد.

از یک سو، فیبر حجم مدفوع را زیاد و حرکت آن را در روده آسان‌تر می‌کند که این مسئله باعث کاهش مشکل یبوست می‌شود. از طرف دیگر، فیبر غذایی فندق منبع تغذیه برای باکتری‌های مفید روده است که به آنها کمک می‌کند تا عملکردشان برای تجزیه درست غذا در سیستم گوارشی را بهتر انجام دهند. در نتیجه، خوردن منظم و روزانه فندق می‌تواند باعث افزایش و حفظ سلامت سیستم گوارش شما شود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص بادام زمینی به مطلب خواص بادام زمینی: 13 مورد از فواید بادام زمینی مراجعه فرمایید.)

معرفی خواص فندق برای بهبود مشکلات گوارشی

خواص فندق چگونه برای پوست و موی ما مفید است؟

ویتامین E در پوست ما به آبرسانی به آن کمک می‌کند و آن را لطیف نگه می‌دارد. از سوی دیگر، مواد آنتی اکسیدانی که در فندق وجود دارند می‌توانند از پوست ما در برابر عوامل آلوده محیطی و رادیکال‌های آزاد محافظت کنند که همین مسئله باعث می‌شود پوست ما دیرتر سالخورده شود.

خواص فندق می‌تواند مواد غذایی متنوع و زیادی را به فولیکول‌های موی ما برساند که به تقویت و درخشان ماندن آنها کمک می‌کند. برای مثال، در فندق ویتامین E وجود دارد که یک آنتی اکسیدان است. بنابراین، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E فندق از تارهای مو در برابر استرس اکسیداتیو محافظت و از شکنندگی آنها جلوگیری می‌کند. همچنین، در فندق بیوتین وجود دارد که به تولید کراتین در بدن برای مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می‌کند.

 

فوایدئ فندق برای پوست و مو

چطور خواص مصرف فندق به استخوان‌هایمان کمک می‌کند؟

برای اینکه بدن ما استخوان‌های محکم و قوی داشته باشد، به دو عنصر منیزیم و کلسیم نیاز دارد. در اینجا خواص فندق رساندن این دو ماده معدنی به بدن ما است. از یک سو، کلسیم ماده اصلی در استخوان‌سازی است که شما با مصرف روزانه فندق می‌توانید مقداری از آن را به بدنتان برسانید.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 5 آجیل حافظه برای باهوش بودن

از سوی دیگر، منیزیم عنصری است که به پایداری بافت و سلول‌های استخوانی و رشد آنها کمک می‌کند. در نتیجه، خوردن فندق به طور منظم و رساندن این دو ماده به بدن‌مان می‌تواند به سلامتی استخوان‌های ما در طولانی مدت و جلوگیری از بروز پوکی استخوان کمک کند.

فواید فندق برای استحکام استخان ها

فواید فندق برای تقویت سیستم ایمنی ما چیست؟

خواص فندق به طور مستقیم بر روی سیستم ایمنی تاثیر نمی‌گذارد. با این وجود، مواد آنتی اکسیدانی که در فندق وجود دارند نقش مهمی برای محافظت از بدن ما دارند. همانطور که گفتیم، نقش این مواد محافظت از سلول‌ها و بافت‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو است. بنابراین، آنها می‌توانند از بافت سلول‌ها و غشای سلولی در برابر اثر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند که این مسئله سلامت کلی بدن را در طولانی مدت حفظ می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی با فندق

آیا فواید خوراکی فندق در لاغری موثر است؟

در فندق چربی‌های اشباع نشده وجود دارند که این چربی‌ها نسبت به چربی‌های اشباع شده غذاهای پروسه شده و چرب بهتر هستند و می‌توانند به همان میزان انرژی را برای سلول‌هایتان تامین کنند. از اینرو، اگر شما فندق را به میزان مناسب مصرف کنید، این آجیل می‌تواند در لاغری و بدنسازی به شما کمک کند.

همه ما این آرزو رو داریم که خوش هیکل باشیم. برای همین، مهم است که ما در برنامه غذاییمان دقت کنیم، چون خوردن غذاهای چرب و ناسالم می‌تواند چربی بدن ما را افزایش و باعث اضافه وزنمان شود. بنابراین، اگر شما غذاهای سالمی مثل آجیل و فندق را جایگزین غذاهای چرب و پروسه شده کنید، می‌توانید به کاهش وزنتان کمک کنید.

برای مثال، یکی از خواص فندق این است که در آن پروتئین و فیبر وجود دارد که این دو ماده به بدن شما کمک می‌کنند تا زود احساس سیری کند. علاوه بر این، پروتئین فندق در بدنسازی و عضله‌سازی هم می‌تواند برای شما مفید باشد.

فواید فندق برای لاغری

خواص فندق برای مشکل کم خونی چه فایده‌ای دارد؟

در فندق  ویتامینی به نام فولات وجود دارد که یک ویتامین مهم برای تشکیل و رشد گلبول‌های قرمز است. در نتیجه، خوردن فندق به طور منظم و روزانه می‌تواند این مواد را برای بدنتان تامین کند و ریسک بروز کم خونی را در شما کاهش دهد.

برای اینکه شما به مشکل کم خونی دچار نشوید، بدن شما باید بتواند گلبول‌های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. از این رو، بدن شما باید عناصر تولید‌کننده گلبول‌های قرمز که شامل آهن، مس، منگنز و فولات می‌شوند را به اندازه کافی داشته باشد.

در اینجا خواص فندق رساندن این مواد به غذایی به بدن است. اول از همه در فندق به مقدار قابل توجهی آهن وجود دارد که عنصر اصلی ساختن گلبول‌های قرمز است. علاوه بر این، شما با خوردن فندق می‌توانید منگنز و مس را هم به بدنتان برسانید که این دو ماده به جذب آهن و تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند.

جهت مطالعه در مورد خواص گردو به مطلب: خواص گردو: معرفی 12 فایده بی نظیر گردو بر سلامتی + عوارض احتمالی مراجعه فرمایید.)

خواص فندق برای کم خونی

مزایای فندق برای کبد چیست؟

در کسانی که مشکلات کبد چرب دارند، خوردن غذاهای پر چرب با چربی‌های اشباع شده رایج‌تر است. برای همین، اگر شما می‌خواهید که از سلامت کبدتان مطمئن باشید، باید غذاهای سالمی را مصرف کنید که چربی‌های آن جزو چربی‌های سالم و اشباع نشده باشند.

در این صورت، یکی از خواص فندق این است که شما با جایگزین کردن آن با غذاهای ناسالم و پرچرب می‌توانید چربی‌های اشباع نشده را وارد بدنتان کنید که برای سلامت کبدان بهتر هستند. علاوه بر این، در فندق مواد آنتی اکسیدانی وجود دارند که از سلول‌های کبد در برابر پدیده استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند که خود این کار باعث محافظت سلول‌های کبد ما می‌شود.

مطالعه بیشتر:
خواص کره بادام زمینی: 19 خاصیت فوق العاده بر سلامتی + عکس

مزایای فندق برای کبد

خواص فندق برای مردان چیست؟

خواص فندق برای مردان جزو مواردی می‌شو«د که ما پیش از این در این لیست ذکر کردیم. با این وجود، خوردن فندق به غیر از تامین سلامت کلی مردان می‌تواند برای قوای جنسی آنها هم خوب باشد. برای مثال، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که قرار دادن فندق در برنامه غذایی مردان می‌تواند باعث افزایش تولید و کیفیت اسپرم مردان شود. با این وجود، جا دارد که در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود تا نتایج خاصیت فندق در این زمینه با قاطعیت اعلام شوند.

فواید استفاده از فندق برای آقایان

خواص فندق برای زنان چیست؟

فندق دارای فیبر غذایی است که می‌تواند به مشکل یبوست در زنان که یک مشکل رایج است هم کمک کند. در نتیجه مصرف روزانه و منظم فندق برای زنان مزایای زیادی دارد.

برای زنان هم خواص فندق مانند مردان متنوع و زیاد است. زنان هم می‌توانند با خوردن روزانه فندق سلامت خود را تقویت کنند. با این وجود، خوردن فندق در مواقعی مانند دوران بارداری زنان هم می‌تواند میان وعده خیلی خوبی باشد. برای مثال، در فندق آهن وجود دارد که ریسک بروز کم خونی در زنان در دوران بارداری را کاهش می‌دهد.

این مسئله مهم است چون زنان در دوران بارداری به خاطر افزایش حجم خون خود نیاز به آهن و گلبول‌های قرمز خون بیشتری دارند که مصرف روزانه فندق می‌تواند بخشی از آهن روزانه‌شان را تامین کند. همچنین، فندق دارای فولات است که یک ماده غذایی مهم برای رشد جنین و جلوگیری از اختلالات مادرزادی او است.

خواص استفاده از فندق در رژیم غذایی خانم ها

خواص فندق برای کودکان چیست؟

کلسیم و منیزیم فندق هم به استخوان‌سازی کودک کمک می‌کنند. به غیر از این، فندق با فیبری که دارد هم می‌تواند انرژی را به بدن کودکتان برساند و هم اینکه با چربی‌های سالمش باعث اضافه وزن کودکتان نخواهد شد.

خواص فندق نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان هم مزیت‌های زیادی دارد. فکرش را بکنید، کودک شما تا سن خاصی مدام در حال رشد است. برای همین، به عنوان والدین او شما باید سالم‌ترین برنامه غذایی را برایش تعیین کنید.

از این رو، قرار دادن غذاهای سالمی مثل آجیل برای میان وعده غذایی کودک انتخاب درستی خواهد بود. این به این خاطر است که در آجیل‌هایی مثل فندق مواد غذایی زیادی وجود دارد که برای سلامت و رشد کودکتان مهم هستند. برای مثال، پروتئین فندق می‌تواند به ساختن عضله در بدن کودک و حفظ کارکردهای بدن او مفید باشد.

خواص شگفت انگیز فندق برای کودکان

به غیر از خواص فندق عوارض مصرف آن چیست؟

با این که خواص فندق زیاد هستند، اما خوردن آن برای همه افراد مناسب نیست. این به خاطر واکنش آلرژی است که برخی از افراد می‌توانند به خوردن فندق داشته باشند. برای همین، اگر شما واکنش آلرژیک به خوردن فندق دارید حتماً از خوردن آن پرهیز کنید.

عوارض مصرف فندق

خرید فندق از آجیل چی

شاید انتخاب فندق به عنوان یک میان وعده اولین چیزی نباشد که به ذهنتان برسد. اما مطمئن باشید که از خوردن آن بین وعده‌‌های غذایی‌تان پشیمان نخواهید شد. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، خواص فندق فراوان هستند. برای همین، این آجیل نه تنها ترد و خوشمزه است، بلکه می‌تواند به سلامت کلی و روزانه بدنتان هم کمک خوبی کند.

بنابراین، اگر هوس خوردن فندق کرده‌اید برای خرید فندق ، حتماً به  آجیل فروشی آجیل چی  مراجعه کنید. ما در این فروشگاه محصولات آجیل و خشکبار درجه یک و اعلا را در بسته‌ بندی‌های شیک و با کیفیت به سراسر ایران و خارج از کشور ارسال می‌کنیم. همچنین، اگر شما در مشهد سکونت دارید، می‌توانید به سه شعبه فروشگاه فیزیکی ما در این شهر هم مراجعه کنید.

خرید و قیمت فندق از آجیل چی

منبع: مجله سلامت بر خط
خرید فندق

مقالات مرتبط

نظرات