خواص بادام زمینی: 13 مورد از فواید بادام زمینی + عکس

آیا به دنبال میان وعده‌ای می‌گردید که مغذی و سالم باشد و از خوردن غذاهای ناسالم و چرب خسته شده‌اید؟ در این صورت، می‌توانید آجیل را به عنوان میان وعده غذایی انتخاب کنید. آجیل‌ها هم متنوع هستند و هم اینکه فواید زیادی برای سلامت بدن شما دارند. یکی از انواع آجیل، بادام زمینی است که خوردن روزانه آن می‌تواند به بدن شما مزایای زیادی برساند. با این حال، دقیقاً خواص بادام زمینی چیست و چطور گنجاندن آن در برنامه غذایی می‌تواند برای ما مفید باشد؟ از خواص بادام زمینی می توان به تقویت سلامت قلب، کاهش وزن، تقویت استخوان، کاهش ریسک بروز آلزایمر، کنترل فشار خون، کاهش ریسک مشکلات گوارشی و … اشاره کرد.

بادام زمینی چیست؟

بادام زمینی یک نوع آجیل و منشا و زادگاه آن آمریکای جنوبی است. در بادام زمینی مواد غذایی متنوع و غنی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها پروتئین، کربوهیدرات، قند، فیبر و انواع چربی‌های اشباع شده و نشده هستند. علاوه بر این، شما با خوردن بادام زمینی می‌توانید به بدنتان مس، بیوتین، نیاسین، فولات، منگنز، ویتامین E، تیامین، فسفر، سدیم، پتاسیم، آهن، ویتامین ب 6، منیزیم و کلسیم را هم برسانید.

بنابراین، در بادام زمینی مواد غذایی فراوانی وجود دارند که این آجیل را تبدیل به یک میوه پر انرژی برای میان وعده غذایی می‌کنند. با این حال، خواص بادام زمینی برای بدن ما چیست و این مواد غذایی چه فایده‌ای به بدن ما می‌رسانند؟ اجازه دهید تا در این مقاله از آجیل چی فواید بادام زمینی که متنوع و فراوان هستند را برایتان توضیح دهیم.

معرفی خواص بادام زمینی برای استخوان ها

خواص بادام زمینی برای استخوان‌هایمان چیست؟

اگر می‌خواهید استخوان‌های قوی داشته باشید و در سنین بالا دچار پوکی استخوان نشوید، باید غذاهایی را بخورید که دارای مواد غذایی کلسیم و منیزیم هستند. کلسیم عنصری است که در بدن ما برای ساخت سلول‌های استخوانی بسیار مهم است.

علاوه بر این، بادام زمینی دارای منیزیم و پروتئین هم است که آنها به تشکیل توده‌های استخوانی قوی‌تر و محکم‌تر کمک می‌کنند. بنابراین، شما با خوردن روزانه کمی بادام زمینی می‌توانید مقداری از کلسیم، منیزیم و پروتئین مورد نیاز برای استخوان‌ها را به بدنتان برسانید و از خواص بادام زمینی در این مورد بهره‌مند شوید.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد فندق و خواص آن به مطلب خواص فندق مراجعه فرمایید.)

بادام زمینی آجیلی سرشار از منیزیم و پروتئین

چگونه خواص بادام زمینی به سلامت پوست و موی ما کمک می‌کند؟

علاوه بر این، در بادام زمینی ویتامین E و آنتی اکسیدن‌ها به رطوبت رسانی و حفاظت از پوست کمک می‌کنند. ویتامین E برای آبرسانی پوست و تغذیه آن ویتامین مهمی است. از سوی دیگر، مواد آنتی اکسیدانی در بادام زمینی سلول‌های پوستی ما را در برابر اثرات مخرب عوامل محیطی مثل آلودگی‌ها و اشعه‌های مخرب فرابنفش آفتاب هم محافظت می‌کنند.

خواص بادام زمینی می‌تواند برای رشد مو و سلامت پوست ما هم خوب باشد. در بادام زمینی فولات و انواع ویتامین ب وجود دارد که آنها به رشد موی ما کمک می‌کنند. مخصوصاً رساندن ویتامین ب به اندازه کافی برای بدن مهم است، چون کمبود آن می‌تواند باعث نازک شدن موهای ما و ریختن آنها شود. همچنین، در بادام زمینی منیزیم وجود دارد که باعث تحریک رشد مو می‌شود.

خواص بادام زمینی برای پوست و مو

خواص بادام زمینی برای مغز ما چه فایده‌ای دارد؟

در بادام زمینی موادی به نام پلی فنول وجود دارند که وارد بخشی از مغز می‌شوند که مربوط به یادگیری و حافظه است. نقش پلی فنول‌ها در مغز ما افزایش جریان خون به مغز و بهبود قوای ادراکی و به طور بالقوه روحیه افراد هم است. در نتیجه، خوردن بادام زمینی می‌تواند برای سلامت کلی مغز ما مفید باشد.

به غیر از قلب، مغز مهمترین ارگان بدن ما است که ما در طول روز مدام از آن استفاده می‌کنیم. بنابراین، مهم است که ما با داشتن برنامه غذایی مناسب از آن به خوبی مراقبت کنیم. خوشبختانه خواص بادام زمینی هم در این مورد مفید هستند. برای مثال، در بادام زمینی ویتامین‌های نیاسین و E وجود دارند که بنابر تحقیقات می‌توانند ریسک بروز آلزایمر و بیماری‌های ادراکی را کاهش دهند.

مطالعه بیشتر:
خواص هسته زردآلو: معرفی فواید شگفت انگیز هسته زردآلو

خواص بادام زمینی برای مغز ما چه فایده‌ای دارد؟

چطور خواص بادام زمینی می‌تواند برای پیشگیری از سرطان مفید باشد؟

ریسک بروز سرطان ریسکی است که خیلی‌ها ممکن است در ترس از آن زندگی کنند. با این وجود، خوردن غذاهایی که این ریسک را کم می‌کنند می‌توانند باعث اطمینان خاطر و افزایش طول عمر افراد شود. بنابر تحقیقاتی که انجام شده، خواص بادام زمینی در این مورد می‌تواند مفید باشد. این به این خاطر است که در بادام زمینی مواد غذایی و ویتامین‌هایی وجود دارند که دارای خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی هستند.

برای مثال، در سال ۲۰۱۶ مطالعه‌ای بر روی مصرف زیاد آجیل‌ها از جمله مصرف بادام زمینی در زنان انجام شد که نشان می‌داد زنانی که بیشتر بادام زمینی را مصرف می‌کردند به اندازه ۲ تا ۳ برابر ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خود کاهش داده بودند. از اینرو، مصرف آجیل‌هایی مثل بادام زمینی با خواص آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند برای کاهش ریسک بروز سرطانمان مفید باشد.

مصرف بادام زمینی برای پیشگیری از سرطان

آیا فواید خوراکی بادام زمینی برای کنترل قند و فشار خون خوب است؟

برای بهره‌ مند شدن از مزایای بادام زمینی برای کنترل و قند و فشار خون، بهتر است بادام زمینی خام یا بادام‌هایی را مصرف کنید که به آنها شکر یا قند زده نشده‌اند. در غیر این صورت مصرف زیاد بادام زمینی می‌تواند اثرات سوئی بر روی کنترل قند و فشار خون شما داشته باشد.

بله، خواص بادام زمینی هم برای کنترل قند و هم برای فشار خون مفید است. اول از همه شما باید این را بدانید که شاخص قند خونی بادام زمینی کم است. این یعنی که وقتی که شما آن را مصرف می‌کنید قند خونتان زود بالا نمی‌رود. برای همین، برای افرادی که قند خون زیادی دارند یا مبتلا به دیابت هستند،

مصرف بادام زمینی می‌تواند میان وعده سالمی باشد. همچنین، فیبر آن می‌تواند به شما کمک کند که مدت طولانی‌تری سیر بمانید. علاوه بر این، در بادام زمینی چربی‌های اشباع نشده وجود دارند که این چربی‌ها می‌توانند جایگزین چربی‌های LDL یا مضری شوند که باعث بالا رفتن فشار خون و بسته شدن عروق خونی می‌شوند.

به این ترتیب، رگ‌های خونی شما در حد نرمال می‌مانند و سلامت قلب شما هم با کنترل فشار خون شما حفظ خواهد شد. در نتیجه، خوردن بادام زمینی به میزان مناسب می‌تواند در طولانی مدت به کنترل قند و فشار خونتان کمک کند.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل های مناسب افراد دارای دیابت به مطلب آجیل مناسب مبتلایان به دیابت مراجعه فرمایید.)

خواص شگفت انگیز بادام زمینی در کنترل قند

آیا خواص بادام زمینی می‌تواند به لاغر کردن کمک کند؟

اگر شما قصد لاغر کردن و کاهش وزن دارید، شاید این توصیه را شنیده باشید که بهتر است رژیم پروتئینی بگیرید. گرفتن رژیم پروتئینی مزیت‌های زیادی دارد. برای مثال، خوردن غذاهای پروتئینی هم به شما را سیرتر می‌کند و هم اینکه متابولیسم بدنتان برای سوخت و ساز و سوزاندن کالری‌ها را بیشتر می‌کند. از این رو، خوردن غذاهای پروتئینی مثل بادام زمینی می‌تواند به لاغر کردنتان کمک کند.

بادام زمینی بعد از بادام درختی یکی از آجیل‌هایی است که بیشترین میزان پروتئین را در خود دارد. برای همین، خواص بادام زمینی می‌تواند به شما کمک کند که هم حس سیری کنید و هم اینکه کالری سوزی بدنتان افزایش یابد که این دو عامل مهمی در لاغری و کاهش وزن شما هستند.

خواص بادام زمینی در کنترل و کاهش وزن

آیا فواید خوردن بادام زمینی برای سلامت کیسه صفرا و کبد خوب است؟

در بدن ما هم کیسه صفرا و هم کبد نقش بسیار مهمی دارند. کیسه صفرا و کبد به سیستم گوارشی ما متصل هستند و برای هضم غذا زردآب ترشح می‌کنند. همچنین، کبد مواد غذایی مضر در بدنمان را تجزیه و سلامت آن را حفظ می‌کند. بنابراین، مهم است که ما حتماً این دو عضو را سالم نگه داریم.

مطالعه بیشتر:
خواص میوه خشک: 19 فایده بی نظیر میوه خشک که نمی دانید!

یکی از کارهایی که می‌توانیم برای سلامت کیسه صفرا و کبدمان کنیم این است که به جای غذاهای چرب ناسالم غذا و رژیم غذایی سالمی داشته باشیم، زیرا ازدیاد چربی در کبد و کیسه صفرا باعث می‌شود که این دو عضو نتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند. در اینجا است که خواص بادام زمینی برای سلامت کبد و کیسه صفرایمان خوب است.

این به این خاطر است که در بادام زمینی چربی‌های اشباع نشده وجود دارند که می‌توانند سطوح‌تری گلیسیرید و چربی‌های مضر کیسه صفرا را پایین بیاورند. از سوی دیگر، در بادام زمینی هم مواد آنتی اکسیدانی وجود دارند که از سلول‌های کبد در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت و به سلامت کلی آن کمک می‌کنند.

(جهت مطالعه در مورد خواص کشمش به مطلب خواص کشمش مراجعه فرمایید.)

برترین خواص بادام زمینی برای کیسه صفرا

آیا فواید خوراکی بادام زمینی برای کم خونی مفید است؟

بله، خواص بادام زمینی برای کم خونی خوب است، زیرا بادام زمینی منبع غنی برای تامین آهن در بدنتان است. اما چرا آهن برای کم خونی مفید است؟ آهن عنصر اصلی سازنده گلبول‌های قرمز بدنتان است. بنابراین، اگر آهن خونتان کم باشد، ریسک بروز کم خونی هم در بدنتان زیاد خواهد شد. بنابراین، اگر دچار کم خونی هستید یا در معرض ریسک آن قرار دارید، بهتر است که بادام زمینی را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

فواید بادام زمینی برای خونی مفید

چگونه خواص مصرف بادام زمینی می‌تواند برای سیستم ایمنی ما مفید باشد؟

از آنجایی که بادام زمینی مواد غذایی، ویتامین و آنتی اکسیدان‌های زیادی دارد، می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی شما هم مفید باشد. خواص بادام زمینی در این مورد به زینک یا روی و ویتامین E آن برمی‌گردد. عنصر روی یا زینکی که در بادام زمینی وجود دارد برای تولید سلول‌های سیستم ایمنی ما مهم است.

همچنین این عنصر نقش مهمی را در واکنش التهابی سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. برای همین، کمبود آن در عملکرد سیستم ایمنی‌تان تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، ویتامین E در بادام زمینی یک ماده آنتی اکسیدانی است که اثرات مخرب موادی به نام رادیکال‌های آزاد در بدنمان را خنثی می‌کند.

وقتی که این مواد در بدنمان زیاد شوند، پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو به وجود می‌آید که باعث آسیب به سلول‌ها و افزایش ریسک سرطان می‌شود. اما ویتامین E بادام زمینی می‌تواند از بدن در برابر این اثرات مخرب محافظت کند. در نتیجه، مصرف بادام زمینی سیستم ایمنی بدنمان را تقویت می‌کند.

فواید بادام زمینی برای تقویت سیستم ایمنی

آیا خواص بادام زمینی برای سیستم گوارشی ما مفید است؟

تحقیقاتی که در مورد خواص بادام زمینی بر روی سیستم گوارشی انجام شده نشان می‌دهند که خوردن منظم آن می‌تواند بعد از مدتی میزان باکتری مفید برای سلول‌های روده را افزایش دهد. در نتیجه، خوردن بادام زمینی به طور منظم می‌تواند برای سیستم گوارش‌تان مفید باشد.

اگر شما مشکلات گوارشی و یبوست دارید، پس حتماً آجیل‌هایی مثل بادام زمینی را در برنامه غذایی خود شامل کنید. به طور کلی،خواص بادام زمینی و آجیل‌ها در این زمینه داشتن فیبر غذایی است. بنابراین، شما با خوردن آنها فیبر زیادی را به بدنتان می‌رسانید که به سلامت سیستم گوارش‌تان کمک می‌کند. این به این خاطر است که فیبر بادام زمینی حجم مدفوع را در روده زیاد می‌کند. برای همین، مدفوع در روده حرکت آسان‌تری خواهد داشت و مشکل یبوست در شما کاهش می‌یابد.

معرفی فواید بادام زمینی برای مشکلات گوارشی

خواص بادام زمینی برای زنان چیست؟

در بادام زمینی هم پروتئین و هم فولات وجود دارد که فولات ماده غذایی مهمی برای رشد بافت مغز و سیستم عصبی جنین است و از اختلالات مادرزادی در این دوره جلوگیری می‌کند. همچنین، فیبری که در بادام زمینی وجود دارد می‌تواند به مشکل یبوست که در زنان باردار رایج است کمک کند. از این رو، خوردن بادام زمینی در دوره بارداری در صورتی که به آن آلرژی و حساسیت ندارید می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

خواص بادام زمینی برای زنان زیاد است. به غیر از مزایایی که در پاراگراف‌های قبلی در مورد بادام زمینی توضیح دادیم خوردن این آجیل هم مخصوصاً برای زنان می‌تواند فایده‌های زیادی داشته باشد. برای مثال، در دوران بارداری زنان هم باید بدن خود و هم به بدن جنینشان به اندازه کافی مواد غذایی سالم و مقوی را برسانند که بادام زمینی در این صورت انتخاب خوبی برای آنها است.

مطالعه بیشتر:
خواص چلغوز: 20 فایده حیرت آور چلغوز برای زنان و مردان + عکس

بادام زمینی و خواص آن برای زنان

خواص بادام زمینی برای مردان چیست؟

 در بادام زمینی رزوراترول وجود دارد که یک ماده آنتی اکسیدانی است ومی‌تواند سلامت قوای جنسی و کیفیت تولید اسپرم در مردان را افزایش دهد. به این صورت، مصرف بادام زمینی برای افزایش قوای جنسی مردان مفید است.

خواص بادام زمینی برای مردان به غیر از تغذیه بهتر آنها می‌تواند در زمینه‌های دیگر هم مفید باشد. برای مثال، در بادام زمینی مقدار زیادی آرژنین وجود دارد که آمینو اسیدی است که در بدن ما تبدیل به نیتریک اکسید می‌شود. نیتریک اکسید هم می‌تواند رگ‌های خونی را باز کند و باعث افزایش گردش جریان خون به تمام اعضای بدن مرد از جمله اندام‌های جنسی‌اش شود. علاوه بر این، تحقیقات در مورد آرژنین نشان داده‌اند که خوردن آن می‌تواند کیفیت اسپرم و میزان تولید هورمون‌های مردانه را افزایش دهد.

فواید بادام زمینی برای مردان

خواص بادام زمینی برای کودکان چیست؟

آیا نگران رژیم غذایی کودکتان هستید و می‌خواهید از همان اول غذاهای سالم را به او بخورانید؟ پس حتماً بادام زمینی را در برنامه غذایی‌اش قرار دهید. خواص بادام زمینی برای کودکتان هم برای رشد و هم برای سلامت او مفید است. برای مثال، در بادام زمینی پروتئین زیادی وجود دارد که به رشد ماهیچه‌ها عضلات کودکان کمک می‌کند.

همچنین، مواد غذایی و ویتامین‌های درون بادام زمینی برای عملکرد مغز و رشد استخوان کودکتان مفید هستند. از این رو، مصرف بادام زمینی و قرار دادن غذاهایی که بادام زمینی در خودشان دارند، انتخاب خوبی برای میان وعده کودکتان به جای مصرف غذاهای مضر چرب و شیرین است.

کره بادام زمینی سرشار از پروتئین و ویتامین مناسب کودکان

به غیر از خواص بادام زمینی عوارض آن چیست؟

 اگر شما به بادام زمینی آلرژی دارید، اصلاً نباید آن را مصرف کنید، چون بدنتان می‌تواند واکنش شدیدی به خوردن بادام زمینی نشان دهد.

با توجه به مطالبی که ما در این مقاله گفتیم، خواص بادام زمینی فراوان هستند. با این حال، خوردن هر ماده غذایی به میزان مناسبش مفید است. اما در صورتی که شما در خوردن آن زیاده روی کنیددر بدنتان ممکن است واکنش بدی به آن نشان دهد. برای مثال، یکی از عوارض بیش از حد خوردن بادام زمینی افزایش چربی و اضافه وزن است.

درست است که بادام زمینی چربی‌های سالم دارد و به طور کلی، انتخاب بهتری نسبت به غذاهای ناسالم است، اما کالری زیادی هم دارد. بنابراین، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث اضافه وزن‌تان شود. همچنین، در انتخاب بادام زمینی حتماً دقت کنید، چون برخی از بادام زمینی‌ها آلوده به آفلاتوکسین هستند که می‌تواند باعث از دست دادن اشتها و زرد شدن چشم‌ها شود.

معرفی عوارض بادام زمینی

خرید بادام زمینی از آجیل چی

با توجه به مطالبی که در این مقاله توضیح دادیم، خواص بادام زمینی می‌ تواند برای بدنتان فواید زیادی داشته باشد. در نتیجه، زمانی که شما احساس گرسنگی کردید، می‌ توانید آن را به عنوان یک میان وعده غذایی مصرف کنید. اما اگر می‌خواهید برای خرید آجیل و بادام زمینی اقدام کنید، بهتر است که نوع مرغوب آن را تهیه کنید. برای همین، چه بهتر از اینکه به فروشگاه آنلاین آجیل چی مراجعه کنید؟

ما در فروشگاه آنلاین آجیل چی این امکان را برای مشتریان فراهم کرده‌ا یم تا بهترین و لوکس‌‌ترین آجیل‌ها و خشکبار انواع  آجیل مخلوط، پسته، فندق و بادام را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. علاوه بر این، سه شعبه فروشگاه فیزیکی ما در مشهد واقع شده‌اند. از این رو، اگر ساکن مشهد هستید یا قصد بازدید از این شهر زیبا را دارید، خوشحال می‌ شویم که به ما هم سری بزنید.

آجیل چی فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار

 

منبع مجله سلامتی بر خط 
خرید بادام زمینی

مقالات مرتبط

نظرات