خشکبار چیست: معرفی 10 نوع خشکبار + مهم ترین فواید آن برای سلامتی

آیا عاشق خوردن غذاهای خشک مثل خشکبار هستید؟ انواع خشکبار با طعم ترد و خوشمزه‌ای که دارند، نه تنها میان وعده‌ای برای تجدید انرژی و سرحال کردنتان هستند، بلکه فواید زیادی دیگری هم دارند. خشکبارها اکثرا میوه‌های خشک شده و برخی از مغز دانه‌ها مثل شاهدانه و کنجد و ذرت هستند. اما دقیقاً فواید مصرف انواع خشکبار چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب از آجیل چی در مورد خشکبارها، مزایای مصرف آنها،
نقش خشکبار در رژیم گرفتن و خواص آن برای عارضه‌های مختلف بدن صحبت کنیم.

خشکبار چیست؟

اما واقعا خشکبار چیست؟ ما در مقدمه توضیح دادیم که منظور از خشکبارها همان مغز دانه ها و میوه‌های خشک هستند. بنابراین، تولید کنندگان خشکبار میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، انجیر، توت، آلو و هلو را با انجام پروسه‌ای خشک کرده و آبشان را می‌گیرند. به این ترتیب، غلظت مواد غذایی این میوه‌ها افزایش می‌یابد و میوه‌ها حالت چروکیده و خشکی را می‌گیرند.

معمولاً در آجیل و خشکبار فروشی‌ها فروشندگان میوه‌های خشک شده‌ای مثل کشمش، مویز، برگ قیسی آلو و هلو را به مشتری عرضه می‌کنند. با این وجود، شما می‌توانید به میل خود برخی از دانه‌ها مثل شاهدانه، کنجد و ذرت را هم در ترکیب خشکبارتان بگنجانید. در نتیجه، خشکبارها انواع متفاوتی دارند که ما در ادامه چند نوع رایج آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

خشکبار چیست

انواع خشکبار چیست؟

در زمان خرید خشکبار شاید به خودتان فکر کنید که من چه خشکباری را بخرم؟ از آنجایی که خشکبارها از میوه‌های مختلف تهیه می‌شوند، انواع متفاوتی هم دارند. بنابراین، خاصیتشان هم با همدیگر فرق می‌کند. از این رو، ما در این بخش می‌خواهیم انواع خشکبار را به شما معرفی کنیم تا در زمان خرید آن بدانید که انتخاب‌هایتان چه هستند.

انواع خشکبار

1. برگه خشک چیست؟

شاید شما برگه خشک را بیشتر با نام قیسی بشناسید. برگه خشک در واقع ورقه جدا شده از میوه‌های خشک شده‌ای مثل هلو و زردآلو است که طعم خوشمزه و تردی دارد. همچنین، از آنجایی که این برگه با خشک کردن میوه‌هایی مثل هلو و زردآلو به دست می‌آید، مواد غذایی خود آنها را دارد که به خاطر پروسه خشک شدن میوه آبشان جمع شده و غلظت مواد غذایی‌شان افزایش یافته است.

علاوه بر این، در برگه‌های خشک هم مقدار زیادی فیبر وجود دارد که برای مشکل یبوست و سلامت دستگاه گوارش‌تان نیز مفید هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید خشکبار را در کنار آجیل یا به تنهایی سفارش دهید، حتماً برگه خشک را در آن بگنجانید. (شما می توانید برای خرید برگه زرآلو و برگه هلو به فروشگاه آجیل چی مراجعه نمایید.)

برگه خشک چیست

2. آلو خشک چیست؟

همچنین، مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم برای تقویت استخوان‌سازی و بافت‌های آن موادی ضروری هستند. این رو، در خرید خشکبار شما از گنجاندن آلو خشک در آن پشیمان نخواهید شد!

آلو خشک هم یکی از انواع خشکبار است که از خشک کردن میوه آلو به دست می‌آید. بنابراین، مواد غذایی آن را هم در خود دارد. برای مثال، در آلو موادی مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ک و فولات وجود دارند که برای کارکردهای مختلف بدنمان مهم هستند. برای مثال، ویتامین ث می‌تواند باعث بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدنمان می‌شود و ویتامین آ به تقویت چشم‌هایمان کمک می‌کند.

(برای اطلاع از قیمت آلبالو خشک با کیفیت و خرید آن به سایت آجیل چی مراجعه نمایید.)

آلو خشک چیست

3. انجیر خشک چیست و خوردن آن چه مزایایی دارد؟

یکی از جواب هایی که می توان برای خشکبار چیست بکار برد عبارت انجیر خشک است. اگر به دنبال خشکباری می‌گردید که هم زود انرژی از دست رفته‌تان را تامین و هم برایتان خون‌سازی کند، می‌توانید انجیر خشک را بخورید. اگر تا به حال انجیر خشک را خورده‌اید، می‌دانید که می‌تواند حتی بهتر از شکلات هم شما را شارژ کند. اما یک ماده مهم دیگر در انجیر خشک آهن است که به مقدار قابل توجهی در آن وجود دارد. در نتیجه، شما با خوردن روزانه آن می‌توانید ریسک بروز کم خونی در بدنتان را کاهش و به خون‌سازی آن کمک کنید.

علاوه بر این، در انجیر خشک مواد معدنی و ویتامین‌های پر فایده فراوان دیگری مثل ویتامین ث، ویتامین E، پتاسیم، ویتامین ک، کربوهیدرات و فیبر وجود دارند. بنابراین، خرید انجیر خشک و خوردن آن اصلاً خالی از لطف نیست و می‌تواند میوه خشک با ارزشی برای خرید خشکبارتان باشد.

انجیر خشک چیست

4. کشمش و مویز چه هستند و چه خواصی دارند؟

هر دو کشمش و مویز نوعی انگور خشک شده هستند که فقط نوع انگور تازه‌شان با همدیگر متفاوت است. برای مثال، مویز از خشک کردن انگورهای شاهانه و دانه درشت به دست می‌آید. در صورتی که کشمش‌ دانه‌های انگورش کمی متفاوت است. با این وجود، مواد غذایی که در هر دو وجود دارند برای بدن ما بسیار مفید هستند. کشمش و مویز یکی دیگر از پاسخ هایی است که می توان به سوال خشکبار چیست داد.

یکی از مهمترین مواد در کشمش و مویز فیبر و آهن هستند که می‌توانند مشکل یبوست و کم خونی‌مان را کاهش دهند. همچنین، اگر شما در میان روز احساس ضعف و گرسنگی کردید، به جای اینکه به سراغ شکلات و شیرینی‌های چرب و پرکالری بروید، می‌توانید با خرید مویز و کشکمش مجدد انرژی بگیرید. این دو خشکبار کالری بالایی دارند و سریع می‌توانند بدنتان را سرشار از انرژی کنند! برای اطمینان از کیفیت این محصول ز

خواص کشمش و مویز

5. عناب و فواید خوردن آن چیست؟

در صورتی که طرفدار خرما هستید، پس از طعم عناب هم خوشتان می‌آید! عناب‌ها خرماهای قرمز رنگی هستند که خشک شده‌اند و ظاهر چروکی دارند. خبر خوش هم این است که در کل عناب‌ها کالری کمی داشته، اما سرشار از ویتامین، فیبر و مواد معدنی هستند. برای مثال، با خوردن عناب شما می‌توانید پروتئین، کربوهیدرات و مقدار زیادی ویتامین ث را به بدنتان برسانید.

شاید به نظرتان عجیب باشد که در پاسخ سوال خشکبار چیست با واژه عناب روربرو شوید. عناب برای خرید خشکبار انتخاب خوبی است، چون نه تنها طعم شیرینی دارد، بلکه مزایایی مثل تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم گوارش را برای بدنتان خواهد داشت. همچنین، عناب زود می‌تواند با پروتئین و کربوهیدراتی که دارد به شما حس سیری بدهد.

عناب و فواید خوردن آن

6. توت خشک چیست و چه مواد غذایی دارد؟

در توت خشک مقدار زیادی ویتامین ث وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی و ماهیچه‌سازی بافت‌های پوستتان عالی است. از این رو، اگر می‌خواهید خشکبار بگیرید، دفعه بعدی از خرید توت خشک غافل نشوید!

توت را دوست دارید؟ اگر اینطور است، پس از توت خشک هم استقبال خواهید کرد! توت خشک همان میوه توت است که بر اثر پروسه خشک شدن آبش گرفته و غلظت مواد غذاییش زیاد شده است. اگر شما توت خشک را بخورید، متوجه مزه ترد و زیر دهان آب شونده آن خواهید شد. اما به غیر از طعم فوق العاده توت خشک، در آن مواد غذایی خوبی هم برای بدنمان وجود دارد. برای مثال، با خرید توت خشک و خوردن آن شما می‌توانید فیبر غذایی را به دستگاه گوارشتان برسانید که می‌تواند مشکل یبوست‌تان را کاهش دهد و منبع تغذیه‌ای برای باکتری‌های مفید روده‌تان باشد.

توت خشک چیست

7. زرشک چیست و چرا خوردنش مفید است؟

ما ایرانی‌ها بیشتر از زرشک در پخت و پز و مخصوصاً برای تزیین برنج و در کنار غذاهای دیگر استفاده می‌کنیم. با این وجود، اگر شما دوست داشته باشید، در خرید خشکبار می‌توانید خرید زرشک را هم به لیستتان اضافه کنید. شاید به نظرتان عجیب باشد که در پاسخ سوال خشکبار چیست با واژه زرشک روربرو شوید. زرشک از بوته رشد می‌کند و طعم ترشی دارد. با این حال، فقط طعم زرشک نیست که آن را تبدیل به خشکباری محبوب می‌کند. در زرشک مواد غذایی وجود دارند که برای سلامت بدن ما مهم هستند.

برای مثال، زرشک‌ها سرشار از ویتامین ث هستند که می‌توانند برای سیستم ایمنی بدنمان مفید باشند. همچنین، میزان فیبر بالای زرشک‌ها باعث افزایش حجم مدفوع در روده، تسهیل حرکت آن و کاهش مشکل یبوست می‌شود.

مطالعه بیشتر:
خواص بادام هندی:معرفی فواید بی نظیر بادام هندی + عکس

علاوه بر این، زرشک هم خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که برای مبارزه با بیماری‌ها خواص مهمی هستند. در نتیجه، این‌ها فایده زرشک نه تنها به عنوان یک چاشنی غذا بلکه به عنوان یک میوه خشک را نشان می‌دهند. بنابراین، از بین انواع خشکبار برای انتخاب و تهیه، زرشک گزینه ایده‌آلی است.

 زرشک چیست

8. خرما چیست و چه خاصیت‌هایی برای بدنمان دارد؟

خوردن خرما برای سلامت قلبتان هم مفید است، چون در خرما منیزیم و پتاسیم وجود دارد و این دو ماده هم می‌تواند فشار خونتان را تنظیم کنند و برای سلامت قلبتان مفید باشند.

درست است که می‌توان خرما را به عنوان یک میوه خشک محسوب کرد، اما دقیقاً مثل میوه‌های دیگر خشک نمی‌شود! همانطور که می‌دانید خرماها از درخت خرما برداشت می‌شوند. با این حال، تولید کنندگان خرما کمی دیرتر از زمان رسیدن آنها را از درخت برداشت می‌کنند. در نتیجه، این میوه‌ها در اثر آفتاب دیدن و خشک شدن طبیعی است که آبشان کشیده و خشک می‌شوند.

اما صرف نظر از اینکه خرما را خشک یا غیر خشک مصرف کنید، مسلماً برایتان مفید است. اول از همه اینکه در خرماها مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی وجود دارند. بنابراین شما با خوردن روزانه خرما می‌توانید مواد غذایی زیادی را به بدنتان برسانید و به عملکرد روده‌تان هم کمک کنید.

از سوی دیگر، در خرما هم مقدار زیادی آهن وجود دارد که برای کسانی که در معرض ریسک کم خونی هستند و می‌خواهند خونسازی‌شان را افزایش بدهند، ماده‌ای عالی خواهد بود. به این ترتیب، برای خرید انواع خشکبار، خرید خرما یک میوه خشک جذاب و سالم است که علاوه بر طعم فوق العاده‌اش، به بدنتان فواید زیادی هم می‌رساند.

خرما چیست

9. شاهدانه چیست و چرا باید آن را خورد؟

شاید به نظرتان عجیب باشد که در پاسخ سوال خشکبار چیست با واژه شاهدانه روربرو شوید. شاهدانه‌ها بذر یا دانه‌های‌ریزی از گیاه شاهدانه هستند که رنگ قهوه‌ای داشته و سرشار از مواد غذایی مثل پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند. به این ترتیب، اگر شما کسی هستید که خوردن بذر و دانه‌ها را دوست دارد، می‌توانید در خرید خشکبارتان شاهدانه را هم شامل کنید. این به این خاطر است که شاهدانه از چند لحاظ مصرفش برای بدنتان بسیار مفید است.

برای مثال، شاهدانه‌ها سرشار از پروتئین هستند که می‌توانند زود شما را سیر و به عضله‌سازی و ماهیچه‌سازی بدنتان کمک کنند. به غیر از این، در شاهدانه ماده‌ای به نام آرژنین وجود دارد که باعث انتشار نیتریک اکسید در بدن می‌شود. نیتریک اکسید باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در آنها می‌شود.

خود این مسئله از ریسک بروز بیماری قلبی عروقی در بدنتان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، با خوردن شاهدانه شما مقدار قابل توجهی فیبر را به بدنتان می‌رسانید که باکتری‌های مفید روده‌تان را تغذیه کرده و از بروز یبوست در بدنتان جلوگیری خواهد کرد.

شاهدانه چیست

10. کنجد چیست؟

اگر شما مشکل یبوست دارید، می‌توانید کنجد را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید. این به این خاطر است که با خوردن روزانه کنجد فیبر را وارد بدنتان می‌کنید و فیبر هم به مشکل یبوست‌تان کمک زیادی خواهد کرد.

درست متوجه شدید کنجد هم پاسخ دیگری است که می توان برای سوال خشکبار چیست مطرح نمود. در بین بذرها و دانه‌ها، کنجد هم یکی از سالم‌ترین آنها محسوب می‌شود، به طوری که روغن آن مزایای زیادی در طب سنتی دارد. اما اگر شما هم بخواهید آن را به طور خام در خشکبارتان مصرف کنید چه؟ به صورت خام، مصرف کنجد برای شما فواید زیادی خواهد داشت، مخصوصاً برای کسانی که می‌خواهند غذاهای گیاهی را جایگزین غذاهای گوشتی کنند.

این به این خاطر است که در کنجد پروتئین گیاهی به مقدار زیادی وجود دارد و آنها می‌توانند با خرید کنجد و خوردن آن، این ماده حیاتی را به بدنشان برسانند. همچنین، در دانه‌های کنجد مواد آنتی اکسیدانی زیادی وجود دارند که از بدن در برابر اثر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و ریسک بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان را کاهش می‌دهند.

 کنجد چیست

خوردن خشکبار چه مزیت‌هایی برای ما دارد؟

در بخش قبلی، به این موضوع پرداختیم که خشکبار چیست و چند تا از محبوب‌ترین انواع خشکبار را برای شما معرفی کردیم. خوشبختانه با دانستن بیشتر در مورد انواع آنها، شما می‌توانید انتخاب‌های بهتری در مورد خرید خشکبارتان داشته باشید. اما شاید سوالی که بیشتر از همه به ذهنتان بیاید، این است که اصلاً چرا باید خشکبار را تهیه کنم؟ چرا سراغ میان وعده‌های چرب و چیلی‌تر و خوشمزه‌تری مثل شکلات و چیپس و پفک نروم؟

این سوال خوبی است و پاسخ آن به این بستگی دارد که شما چقدر به سلامتی‌تان اهمیت می‌دهید. برای همین، ما در این بخش می‌خواهیم این ابهام را برای شما برطرف کنیم و به شما توضیح دهیم که فواید خوردن خشکبار چه برای سلامتتان چه هستند.

(برای اطلاع از قیمت آجیل مخلوط و خرید انواع آجیل خام  و شور با کیفیت عالی به فروشگاه آجیل چی سری بزنید)

فواید خشکبار

آیا مصرف خشکبار می‌تواند چربی خونمان را کمتر کند؟

با اینکه خوردن خشکبارها می‌تواند به سلامت رگ‌های خونتان کمک کند، شما باید آن را به میزان مناسب مصرف کنید. این به خاطر میزان قند بالای میوه‌های خشک است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند اثرات سوئی بر روی سلامتتان داشته باشد.

اگر هوس کرده‌اید که سراغ خوردن غذای چرب بروید، کمی صبر کنید و با خود فکر کنید که خوردن این غذا چه اثری می‌تواند بر روی چربی خونتان داشته باشد؟ وارد کردن بیش از حد غذاهای چرب باعث بسته شدن عروق خونی‌تان و ایجاد مشکلات قلبی عروقی خواهد شد. بنابراین، اگر از سلامتی‌تان برایتان مهم است، می‌توانید به جای میان وعده‌های چرب خشکبار و را مصرف کنید. می‌پرسید چرا؟ در پاسخ باید گفت که اکثر میوه‌های خشک در خودشان چربی ندارند.

برای مثال، میوه‌هایی مثل پرتقال، سیب و آلو خشک نه تنها فاقد چربی هستند، بلکه می‌توانند به کاهش کلسترول LDL یا مضر در بدن هم کمک کنند. یک دلیل آن به خاطر آنتی اکسیدان‌های موجود در چنین خشکبارهایی است که که از اکسیده شدن کلسترول در خون و بسته شدن رگ‌های عروقی جلوگیری می‌کنند. همچنین، خوردن میوه‌های خشکی مثل آلو می‌تواند میزان کلسترول مفید در خون را افزایش دهد که به کاهش کلسترول مضر و سلامت رگ‌های خونتان کمک چشمگیری می‌کند.

تاثیر خشکبار بر چربی خون

چگونه خوردن خشکبار می‌تواند به سلامت سیستم گوارشمان کمک کند؟

یادتان می‌آید که در معرفی خشکبار چیست و انواع خشکبار ما توضیح دادیم که یک ماده مهم در بیشتر آنها فیبر است؟ فیبر ماده‌ای است که به سلامت سیستم گوارشی ما کمک زیادی می‌کند. از یک سو، فیبر منبع مهم تغذیه برای باکتری‌های مفید در روده ما است که وظیفه‌شان تجزیه غذاها است.

از طرف دیگر هم فیبر خشکبار همراه با آب حجم مدفوع در روده بزرگ را افزایش می‌دهند. به این صورت، حرکت مدفوع در روده بزرگ آسان‌تر می‌شود که خود این مسئله باعث بهتر شدن مشکل یبوست در افراد خواهد شد. به این ترتیب، خرید خشکبار و مصرف آن می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت سیستم گوارشمان داشته باشد.

(برای اطلاع از قیمت آجیل شیرین و خرید انواع  آجیل طعم دار  با کیفیت عالی به فروشگاه آجیل چی سری بزنید)

تاثیر خشکبار بر سلامت سیستم گوارش

آیا خوردن خشکبار برای تقویت مو و پوستمان مفید است؟

همچنین، آنتی اکسیدان‌های خشکبارها از سلول‌های بافت پوست و موی شما هم در برابر رادیکال‌های آزادی که روزانه به آنها آسیب می‌زنند محافظت می‌کنند. در نتیجه، خرید خشکبار و مصرف آن می‌تواند راه حل خوبی برای محافظت از مو و پوستتان باشد

پیش از اینکه ما به این سوال جواب بدهیم، شما باید بدانید که برای تقویت مو و پوستتان مثل هر اندام دیگر بدن باید به آن‌ها مواد غذایی مختلف را برسانید. خوبی خشکبار و اهمیت آن هم در این مسئله داشتن مواد غذایی غنی‌اش است. خشکبارها در واقع همان میوه‌های خشک هستند که آبشان گرفته شده است.

بنابراین، شما می‌توانید با خوردن خشکبارها مواد غذایی و ویتامین‌هایی به پوست و مویتان برسانید که برای آنها مفید هستند. برای مثال، ویتامین ث در پرتقال یا آلوی خشک شده می‌تواند به پروتئین‌سازی بافت پوستی و فولیکول‌های مویتان کمک زیادی بکن.

تاثیر خشکبار بر تقویت مو و پوست

.آیا خشکبار برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن مفید است؟

بله، خوردن انواع خشکبار می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش ریسک بروز بیماری‌های مزمن مفید باشد. این به این خاطر است که آنها مثل میوه‌های تازه دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی فایده‌های زیادی دارند. یکی از این مواد ویتامین ث است که در بسیاری از میوه‌های خشک وجود دارد.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل برای بدنسازی:معرفی 8 مغز مناسب عضله‌سازی ورزشکاران + زمان مصرف

اما به غیر از ویتامین ث خشکبارها سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل پلی فنول هستند. نقش آنتی اکسیدان‌ها در بدن مبارزه و خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد است که ازدیاد آنها در بدن منجر به افزایش ریسک بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان خواهد شد. به این ترتیب، شما با خوردن روزانه خشکبار و میوه خشک می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را از قبل قویتر کرده و ریسک بروز بیماری‌های مزمن در آن را کاهش دهید.

(برای اطلاع از قیمت شکلات پذیرایی و خرید شکلات با کیفیت عالی به فروشگاه آجیل چی سری بزنید)

تاثیر خشکبار بر تقویت سیستم ایمنی

خوردن خشکبار چطور به تقویت حافظه‌مان کمک می‌کند؟

مغز ما برای داشتن یک عملکرد سالم و کارآمد احتیاج دارد که روزانه مواد غذایی و ویتامین‌های مختلف را به خود برساند. اما به غیر از این، در انواع خشکبار آنتی اکسیدان‌هایی مثل فلاونوئید وجود دارند که از سلول‌های مغزی در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. این عملکرد آنتی اکسیدان‌ها در مغز بسیار مهم است، چون فعالیت بیش از حد رادیکال‌های آزاد در این سلول‌ها می‌تواند باعث زوال حافظه و در نهایت، منجر به آلزایمر شود.

همچنین، تحقیقاتی که در این مورد انجام شده‌اند نشان داده شده‌اند که مصرف رژیم غذایی که سرشار از فلاونوئید باشد می‌تواند باعث جلوگیری از زوال حافظه شود. از این رو، خرید خشکبار و خوردن آن در طول روز به سلامت کلی مغز و تقویت حافظه‌تان کمک می‌کند.

تاثیر خشکبار در تقویت حافظه‌

آیا مصرف خشکبار برای کاهش وزنمان خوب است؟

در هر چیزی و مخصوصاً در خوردن خشکبار باید اعتدال را رعایت کنید، چون مصرف بیش از حد آن به جای کاهش وزن ممکن است باعث افزایش وزنتان شود!

بحث کاهش وزن که پیش می‌آید داشتن یک رژیم غذایی سالم و دقیق را نباید فراموش کرد! اما آیا خشکبار برای کاهش وزنمان مفید است؟ بله. البته در صورتی که شما آن را به میزان مناسب مصرف کرده و جایگزین میان وعده‌های پر شکر و چرب کنید. این به این خاطر است که اگر قندی در میوه‌های خشک وجود داشته باشد، آن قند از نوع طبیعی است، نه صنعتی و راحت‌تر در بدنتان تجزیه می‌شود.

از سوی دیگر هم، خیلی از میوه‌های خشک یا چربی ندارند یا چربی‌هایشان از نوع سالم است. بنابراین، اگر بین وعده‌های غذایی اصلیتان شما احساس ضعف کرده‌اید، به جای رفتن به سراغ کوکی یا شیرینی‌های صنعتی می‌توانید یکی از خشکبارها را مصرف کنید. به این صورت، هم شما قند مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کنید و هم اینکه چربی که به بدنتان اضافه می‌شود از نوع سالم است.

 مصرف خشکبار برای کاهش وزن

مزایای خوردن خشکبار برای زنان باردار چیست؟

خشکبارها برای مصرف در دوران بارداری انتخاب غذایی خوبی هستند. دلیل آن است که زنان باردار در این دوران هم باید به بدن خود و هم به بدن جنینشان غذا برسانند. بنابراین، چه انتخابی بهتر از خشکبارها؟ خشکبارها هم دارای ویتامین‌ها و هم دارای مواد معدنی هستند که تا حد زیادی مواد غذایی بدن مادر و جنین را تامین می‌کنند.

زمانی که سوال خشکبار چیست مطرح شد این میزان از فواید به ذهنتان می رسید؟ در خشکبارها مقدار زیادی فیبر وجود دارد که برای رفع کردن مشکل یبوست که در دوران بارداری برای زنان رایج است هم مفید است. بنابراین، زنان باردار می‌توانند برای میان وعده به جای شیرینی‌های صنعتی از خشکبار استفاده کنند.

مزایای خوردن خشکبار برای زنان باردار

آیا خوردن خشکبار می‌تواند به تقویت روحیه و جلوگیری از بروز افسردگی کمک کند؟

هیچ ماده غذایی به طور مستقیم نمی‌تواند افسردگی را درمان کند. اما مثل معروفی وجود دارد که می‌گوید «عقل سالم در بدن سالم است!» در نتیجه، اگر شما می‌خواهید روحیه خوبی داشته باشید و از بروز افسردگی جلوگیری کنید، باید ویتامین‌ها و مواد غذایی مختلف را به بدنتان و مهم‌تر از همه به مغزتان برسانید.

این ویتامین‌ها شامل ویتامین‌هایی مثل ویتامین‌های ب، ث، دی و مواد معدنی مثل منیزیم، سلنیوم و روی، اسیدهای چرب و آمینو اسیدها هستند. خوشبختانه، بسیاری از این مواد در خشکبارها وجود دارند. بنابراین، شما روزانه می‌توانید خشکبارها را مصرف کنید تا هم بدنتان را سالم نگه دارید هم اینکه مغزتان را شاد و سرحال کنید!

تاثیر خشکبار بر تقویت روحیه و جلوگیری از افسردگی

انواع خشکبار را چطور مصرف کنیم؟

اگر شما مایل به خرید خشکبار هستید، شاید با خودتان بگویید که بعد از خرید چطور آن را مصرف کنیم؟ با پوست یا بدون پوست؟ در پاسخ به این سوال باید به نوع خشکبارتان دقت کنید. برای مثال، برخی از میوه‌های خشک شده مثل سیب در پوسته خود مواد غذایی مفیدی دارند که ممکن است در گوشتشان وجود نداشته باشد. همچنین، پوسته برخی از خشکبارها علی رغم خشک شدن می‌تواند رطوبت و روغن طبیعی میوه را در خود حفظ کند. علاوه بر این، داشتن پوسته در خشکبارها انبار کردن و ذخیره کردن برخی از آنها را آسان‌تر خواهد کرد.

طریقه مصرف انواع خشکبار

فواید خوردن خشکبار بدون پوست چیست؟

خوردن خشکبار بدون پوست هم مزایای خودش را دارد. برای مثال، خیلی‌ها ممکن است خوردن خشکبار با پوست برایشان سخت باشد. همچنین، در برخی از پوسته‌های خشکبار ترکیب‌های حساسیت زا وجود دارند که باعث ایجاد واکنش‌های شدید در افراد خواهند شد.زمانی که سوال خشکبار چیست مطرح شد این میزان از فواید به ذهنتان می رسید؟

به غیر از این، آثار مواد حشره و آفت کش در میوه‌های خشک شده بیشتر جذب پوسته‌شان می‌شود که این ممکن است برای سلامت شما مضر باشد. بنابراین، در مورد خوردن خشکبار بدون پوست یا با پوست شما باید به علایق و ترجیح خوردن خشکبارتان دقت کنید و ببینید که کدام یک برایتان بهتر است.

فواید خوردن خشکبار بدون پوست

 

آیا خوردن خشکبار نقش مفیدی در رژیم غذایی ما دارد؟

خوردن خشکبار نه تنها یک میان وعده سالم است، بلکه برای کسانی هم مناسب است که دوست ندارند میوه تازه را بخورند. در نتیجه، این افراد به جای خوردن تنقلات ناسالم می‌توانند به سراغ خوردن خشکبار بروند و سلامت کلی بدنشان را به این صورت حفظ کنند.

با توجه به مطالب گفته شده، شما می‌توانید بفهمید که انواع خشکبارها در خود مواد غذایی و ویتامین‌های زیادی دارند. بدن ما هم به این مواد غذایی و ویتامین‌ها احتیاج دارد. از این رو، مسلماً یک نقش مهم خشکبار در برنامه غذایی رساندن مواد ضروری به بدن است. به غیر از این، خیلی از خشکبارها سرشار از فیبر هستند و دستگاه گوارش و روده ما برای عملکرد سالمش به فیبر نیاز زیادی دارد.

فیبر از یک سو می‌تواند مشکل یبوستتان را کمتر کند و از طرف دیگر هم می‌تواند شما را زودتر سیر کند که این مسئله برای تناسب اندام و کاهش وزنتان هم خوب است. به غیر از این، در خشکبارها آنتی اکسیدان‌های زیادی وجود دارند که این آنتی اکسیدان‌ها ریسک بروز بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.

تاثیر خشکبار در رژیم غذایی

چطور خشکبار تازه از نوع مانده و قدیمی آن را تشخیص دهیم؟

اگر شما به یک مغازه آجیل و خشکبار فروشی رفته‌اید و قصد خرید خشکبار تازه را دارید، می‌توانید با چند روش بفهمید که خشکبار چقدر تازه است. برای مثال، کاری که شما می‌توانید بکنید این است که به رنگ خشکبارها دقت کنید. ما گفتیم که خشکبارها از خشک کردن میوه به وجود می‌آیند. بنابراین، بیشتر آنها بعد از خشک شدن رنگ اصلیشان را حفظ می‌کنند.

ما اگر دیدید که میوه خشکی رنگش بسیار تیره شده، پس مدتی است که در انبار مانده و آنقدر تازه نیست. همچنین، اگر ممکن بود، از مغازه‌دار بخواهید تا به شما نمونه‌ای از خشکبار را برای مزه کردن بدهد. شما می‌توانید کمی از آن را بخورید تا بفهمید که مزه دارد یا نه.

هر چقدر که مزه‌اش کمتر باشد، قدیمی‌تر و کهنه‌‌تر است. در مورد بو هم همینطور. خشکبار تازه باید بوی خوبی داشته باشد. علاوه بر این، به ظاهر خشکبار هم دقت کنید. اگر روی آن هر نوع قارچ، کپک یا سوراخ ایجاد شده توسط حشره را می‌بینید، به هیچ وجه نباید آن را بخرید.

( برای اطلاع از 13 فایده بی نظیر بادام زمینی حتما مقاله خواص بادام زمینی را مطالعه نمایید.)

تشخیص خشکبار تازه از قدیمی

خشکبار تیزابی چیست؟

فرایند خشک کردن میوه‌ها یک پروسه زمانبر است و ممکن است باعث افزایش احتمال فاسد شدن میوه شود. برای همین، تولید کنندگان خشکبار با استفاده از روشی به نام تیزاب میوه‌ها را سریعتر خشک می‌کنن. داصولاً تیزاب یک ماده قلیایی است که روی سطح میوه‌ها منافذی به وجود می‌آورد و باعث سریع‌تر شدن فرایند خشک شدن آنها می‌شود. روش خشک کردن تیزابی به خاطر ویژگی‌هایی که به خشکبار می‌دهد روش محبوبی است.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل‌ برای زنان باردار: 7 آجیل مفید برای سلامت جنین + میزان مصرف

برای مثال، برخی از آلوهای خشک شده که با روش تیزاب درست می‌شوند نسبت به آلوهای خشک شده با روش طبیعی ظاهر درشت‌تر و گوشتی‌تری دارند. همچنین، آنها رنگ اصلی خودشان را بیشتر حفظ کرده‌اند. بنابراین، به خاطر این ویژگی‌ها خیلی خشکبارهایی که با استفاده از روش تیزابی تولید شده‌‌اند را به روش طبیعی خشک کردن آنها ترجیح می‌دهند.

خشکبار تیزابی چیست

خشکبار آفتاب خشک یعنی چه؟

ما در پاراگراف قبلی در مورد خشکبار تیزابی صحبت کردیم که یکی از روش‌های خشک کردن میوه‌ها بود. اما به غیر از استفاده از تیزاب یک روش آسان‌تر دیگر هم وجود دارد و آن در معرض قراردادن میوه در برابر نور آفتاب است. به این ترتیب، آفتاب به طور طبیعی و به تدریج رطوبت و آب میوه‌ها را می‌گیرد. زمان این پروسه بسته به دمای هوا متفاوت است. برای مثال، اگر دمای هوا کمی پایین‌تر باشد، پروسه خشک کردن میوه هم بیشتر طول می‌کشد. همچنین، توجه داشته باشید که در روش خشک کردن میوه با آفتاب رنگ آن تیره‌تر می‌شود.

خشکبار آفتاب خشک

آیا با خوردن خشکبار وزنم اضافه می‌شود؟

انواع خشکبار با خشک کردن میوه‌ها به دست می‌آیند. در نتیجه، آنها تمام آنها اکثر موادی که درون میوه‌های تازه وجود دارد (از جمله قند) را در خود دارند. اما آیا صرفاً خوردن میوه‌های خشک باعث اضافه وزن ما می‌شود؟ هم بله و هم نه! وقتی که شما میوه‌ها را خشک می‌کنید، طبیعتاً قند و کربوهیدرات آنها هم در میوه متراکم می‌شوند. بنابراین، با خوردن میوه خشک شما قند و کربوهیدرات را وارد بدنتان می‌کنید که میزان زیاد آن تبدیل به چربی می‌شود.

بنابراین، مهم است که در خوردن خشکبار اعتدال را رعایت کنید. با این وجود، تحقیقاتی که در این مورد انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که افرادی که خشکبار را جایگزین میان وعده‌های ناسالم و پرچرب کرده‌‌اند وزن خود را کاهش دادند، نه افزایش! البته شما در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که میوه‌‌های خشک را با احتیاط مصرف کنید و بیش از حد آنها را نخورید.

خشکبار و اضافه وزن

چه نوع خشکبارهایی برای کم خونی خوب هستند؟

اگر کم خونی دارید یا در معرض ریسک ابتلا به آن هستید، باید به سراغ غذاهای آهن‌‌دار بروید. بعد از پاسخ خشکبار چیست برخی از خشکبارهایی که در خود مقدار آهن زیادی دارند را به شما معرفی می کنیم. برای مثال، خشکبارهایی مثل کشمش و مویز، زردآلو، هلو و آلوی خشک شده همه در خود مقدار قابل توجهی آهن دارند. اما چرا آهن این خشکبارها برای کم خونی مفید است؟ آهن ماده‌‌ای است که بدن شما از آن برای ساخت گلبول‌های قرمز استفاده می‌کند.

بنابراین، وقتی آهن بدنتان کم باشد، گلبول‌های قرمز کمی هم در بدنتان ساخته می‌شوند که خود این مسئله مستقیماً منجر به بروز کم خونی می‌شود. بنابراین، با خرید خشکبارهایی که آهنشان زیاد است و مصرف روزانه آنها شما می‌توانید ریسک این بیماری را در خود کمتر کنید.

خشکبارهای موثر برای کم خونی

در چه نوع خشکبارهایی بیشترین میزان پروتئین وجود دارد؟

در صورتی که بدنسازی و عضله‌‌سازی را دوست دارید، پس بهتر است به سراغ غذاهای پروتئین‌دار بروید. خشکبارها در این زمینه می‌توانند کمک خوبی برای شما باشند، چون برخی از آن‌ها در خود پروتئین زیادی دارند. بعد از پاسخ خشکبار چیست برخی از آن ها که پروتئین زیادی دارند را به شما معرفی می کنیم. برای مثال، انواع خشکبار پروتئین‌دار شامل آلو، خرما، انجیر خشک شده، مویز زردآلوی خشک شده هستند.

برای همین، هر موقع بین ورزش احساس گرسنگی کردید یا در کل، به عنوان وعده غذایی می‌توانید انواع خشکبار پروتئین‌دار را مصرف کنید. به این صورت، شما هم در بدنتان عضله‌‌سازی می‌کنید و هم اینکه پروتئین که یک ماده بسیار مهم برای تولید بافت‌ها و کارکردهای روزانه بدنتان است را به آن می‌رسانید.

خشکبارهای حاوی پروتئین

انواع خشکبار مناسب برای دیابتی‌ها کدامند؟

میوه‌‌های خشک شده‌‌ای مثل زردآلو و آلوی خشک در خود مقدار فیبر زیادی دارند که می‌توانند فرایند هضم در بدنتان را کندتر کنند که خود این مسئله از جذب سریع قند توسط خونتان جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب، قند خون شما هم به طور ناگهانی بالا نمی‌رود.

خشکبار چیست و کدام خشکبار ها برای دیابت مناسب است؟ اگر دیابتی باشید یا ریسک ابتلا به دیابت در شما زیاد باشد، پس باید مراقب غذا خوردنتان باشید. خیلی از دیابتی‌ها با احتیاط نکردن باعث بدتر شدن وضعیتشان و مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و حتی عوارض دیگری مثل از دست رفتن بینایی‌شان شده‌‌اند.

بنابراین، دیابت شوخی بردار نیست و شما نمی‌توانید عواقب آن را دست کم بگیرید. با این حال، آیا مصرف خشکبار برای دیابتی‌ها مضر است یا نه؟ انواع خشکبار در خودشان قند دارند. بنابراین، در وهله اول شاید شما فکر کنید که اصلاً غذای خوبی نیستند. با این وجود، راهی وجود دارد که شما بتوانید خشکبار را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، بدون اینکه قندتان را بالا ببرید.

در خصوص خوردن خشکبار شما باید به سراغ میوه‌های خشکی بروید که شاخص قند خونی‌شان کم است. به این صورت، با خوردن آنها قند خون شما به سرعت بالا نمی‌رود. این میوه‌‌های خشک شامل سیب، هلو و زردآلو خشک شده می‌شوند. بنابراین، با خرید خشکبارهایی که شاخص قند خونی‌شان کم است، شما می‌توانید آنها را به میزان مناسب مصرف کنید.

خشکبار مناسب دیابتی‌ها

چه خشکبارهایی برای تامین کلسیم در بدنمان خوب هستند؟

داشتن استخوان‌های محکم و قوی که باعث شوند ما هر روز بتوانیم راه برویم، بدویم و در کل، کارهای روزانه‌مان را انجام دهیم، نیازمند آن است که مواد غذایی مورد نیاز استخوان‌ها از جمله کلسیم را به بدن برسانیم. در غیر این صورت، استخوان‌های ما ضعیف و شکننده شده و در نهایت، دچار پوکی استخوان می‌شویم! شما قطعاً چنین چیزی را نمی‌خواهید، درست است؟ در نتیجه، باید غذاهایی را مصرف کنید که سرشار از کلسیم هستند.

خشکبار چیست و کدام خشکبار ها برای کلسیم مناسب است؟ در صورتی که شما خشکبار دوست دارید، می‌توانید خشکبارهایی مثل انجیر خشک شده، زردآلوی خشک، خرما، آلوی خشک و شاهدانه را مصرف کنید که در خود مقدار قابل توجهی کلسیم دارند. در نتیجه، با خرید خشکبارهای کلسیم‌‌دار و مصرف روزانه آنها شما می‌توانید سلامت استخوان‌های خود را حفظ و ریسک بروز پوکی استخوان را در خود کاهش دهید.

خشکبارهای دارای کلسیم

چه خشکبارهایی در خود بیشترین میزان پتاسیم را دارند؟

پتاسیم ماده حیاتی و ضروری برای بدنمان است که کارکردهای مختلفی از جمله تنظیم فشار خونمان را انجام می‌دهد. اما متاسفانه بدن ما این ماده را به طور طبیعی تولید نمی‌کند. بنابراین، ما روزانه باید پتاسیم را با خوردن غذاهای مختلف وارد بدنمان کنیم. اما چه غذاهایی سرشار از پتاسیم هستند؟

بعد از اینکه به سوال خشکبار چیست پاسخ دادیم به سراغ غذاهای مختلفی که در خود پتاسیم دارند و برخی از انواع خشکبار حاوی پتاسیم می رویم. برای مثال، خرما، کشمش، مویز و زردآلو منابعی سرشار از پتاسیم هستند. از اینرو، شما با خوردن روزانه آنها می‌توانید مقدار زیادی از میزان مورد نیاز پتاسیم بدنتان را در روز تامین کنید.

 خشکبارهای حاوی پتاسیم

تهیه خشکبار درجه یک با آجیل چی

طبیعتاً ما نمی‌توانیم کل روز را بدون خوردن میان وعده سپری کنیم. مطمئناً برای شما هم پیش آمده که در میان روز احساس ضعف و گرسنگی کرده‌‌اید. در این زمان، شما می‌توانید به سراغ میان وعده‌‌هایی مثل شکلات یا چیپس و پفک بروید. اما یک انتخاب سالم‌‌تر تهیه خشکبار است. فکرش را بکنید، خشکبارها با مواد غذایی غنی و مفیدی که برای بدنمان دارند هم انرژی آن را تامین و هم اینکه ما را از نگرانی مریض شدن آسوده خاطر می‌کنند!

برای همین، اگر شما مایل به خرید خشکبار هستید، می‌توانید به فروشگاه آنلاین آجیلچی مراجعه کنید. ما چندین سال است که در آجیل چی در عرضه انواع خشکبار و آجیل‌های اعلا و ممتاز فعالیت داریم. بنابراین، اگر شما هر جای ایران مستقر شده باشید،

کافی است که در فروشگاه آنلاین ما سفارش آجیل و خشکبار خود را ثبت کنید. سپس، ما در اسرع وقت آجیل و خشکبار شما را در یک بسته‌ بندی با کیفیت برایتان ارسال خواهیم کرد. در صورتی هم که در مشهد اقامت دارید، می‌توانید از سه شعبه فروشگاه ما برای خرید حضوری بازدید کنید.

تهیه خشکبار درجه یک با آجیلچی

 

منبع: ویکی پدیا
خرید خشکبار

مقالات مرتبط

نظرات