خواص عسل: 32 فایده بی‌نظیر عسل که نمی‌دانستید + عوارض

عسل یکی از خوراکی‌های محبوب و همینطور یک داروی مهم پزشکی است و خواص و فواید آن برای سلامتی نیز بر کسی پوشیده نیست. اجداد و نیاکان ما از عسل برای درمان‌های دارویی مختلفی استفاده می‌کردند. عسل سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است و با خواص ضدباکتریایی می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص فواید عسل برای سلامتی از جمله خواص عسل در کنترل میزان کلسترول، درمانسرماخوردگی، درمان آلرژی، کنترل فشار خون، درمان سوختگی ها و جراحات، درمان درد دندان، پیشگیری از ابتلا به سرطان، افزایش سلامت پوست و مو … بیشتر صحبت کنیم.

خواص عسل برای سلامتی

عسل یک خوردنی کاملا طبیعی است که فواید سلامتی زیادی به همراه دارد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف عسل می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی و دیابت کمک کند و در سلامت روده‌ها نیز بسیار مفید باشد. تحقیقات متعدد دیگر نشان داده‌اند که عسل ممکن است جایگزین خوبی برای آنتی‌بیوتیک‌ها باشد.

عسل از شهدی به دست می‌آید که گل‌ها برای جذب زنبورها به سمت خود تولید می‌کنند. زنبورها این شهد گل‌ها را می‌مکند و در شکم خود ذخیره می‌کنند و سپس از طریق دهان به زنبورهای دیگر منتقل می‌کنند. زنبورها این شهد را به یک ماده‌ی قندی تبدیل می‌کنند که با نام عسل شناخته می‌شود و آن را در سلول‌های لانه زنبوری ذخیره می‌کنند.

جهت خرید و مشاهده قیمت عسل به آجیل سرای آجیل چی مراجعه فرمایید.

خواص عسل برای بدن

ارزش غذایی عسل

عسل عمدتا از قند تشکیل شده است و مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی را فراهم می‌کند. عسل همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی برای سلامتی است.

یک قاشق غذاخوری یا حدودا 20 گرم عسل حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 61
  • چربی: ندارد
  • پروتئین: ندارد
  • کربوهیدرات: 17 گرم
  • فیبر: ندارد
  • ریبوفلاوین: 1 درصد از نیاز روزانه بدن
  • مس: 1 درصد از نیاز روزانه بدن

عسل اساسا قند خالص است که فاقد چربی و تنها حاوی مقدار کمی پروتئین و فیبر است. این خوردنی شیرین حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی است اما اکثر مردم معمولا مقدار کافی عسل مصرف نمی‌کنند که بتوان آن را برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کافی دانست. با این حال عسل سرشار از ترکیبات گیاهی تقویت‌کننده سلامتی است که به نام پلی فنول‌ها شناخته می‌شوند.

جهت مشاهده قیمت و خرید آجیل کلیک کنید.

جدول ارزش غذایی عسل

مهمترین خواص عسل

اگرچه عسل یک منبع غنی از مواد مغذی نیست اما برخی افراد آن را یک غذای سالم می‌دانند. شواهد کمی در خصوص بسیاری از ادعاهای رایج در مورد خواص عسل وجود دارد اما تحقیقات برخی از آنها را تایید می‌کند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

بررسی مهمترین خواص عسل

  1. خواص عسل برای کنترل کلسترول: ماده‌ای فوق‌العاده برای تنظیم کلسترول خون

برخی از تحقیقات در خصوص خواص عسل طبیعی نشان داده است که عسل می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. در یک مطالعه اثبات شد افرادی که به مدت 4 هفته متوالی به طور روزانه 70 گرم عسل مصرف کرده بودند، سطح کلسترول کلی، کلسترول LDL و تری گلیسیرید آنها تا حد قابل‌توجهی کاهش و کلسترول HDL نیز افزایش یافته بود.

  1. فواید خوردن عسل در صبحانه: بمب انرژی

زندگی امروزی پر از مشغله‌های کاری است و هر فردی با مجموعه‌ای از فعالیت‌های حرفه‌ای و شخصی درگیر است. این مشغله‌ها باعث می‌شود بدن برای بسیاری از فعالیت‌های خود نیاز به انرژی کافی داشته باشد.

صبحانه با عسل یک منبع انرژی برای آغاز روز است. فواید هر روز عسل خوردن بی‌شمار است. از جمله اینکه عسل می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. عسل حاوی کلسیم است؛ ماده‌ی معدنی مهمی که در بهبود عملکرد مغز می‌تواند مفید باشد. این بدان دلیل است که نورون‌ها از کلسیم به عنوان نقطه‌ی شروع برای ارسال سیگنال‌ها و حمل پیام استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی متخصصان تغذیه، خواص عسل در وعده‌ی صبحانه برای ورزشکاران، کودکان، افراد مسن و به طور کلی افرادی که به انرژی زیادی نیاز دارند، بسیار ایده‌آل است. عسل منبع انرژی اضافی برای بدن ما است که می‌تواند به سرعت و به راحتی مصرف شود.

جهت کسب اطلاعات در مورد آجیل مناسب عضله سازی به مطلب: بهترین آجیل برای بدنسازی مراجعه فرمایید.

خواص خوردن عسل در صبحانه

  1. خواص عسل برای سرماخوردگی: حاوی دکسترومتورفان برای درمان سرفه

یکی از خواص عسل که از دیرباز مورد توجه قرار می‌گرفته است، درمان گلودرد است. مصرف عسل می‌تواند درد را تسکین دهد و سرفه را کاهش دهد. وقتی ویروس سرماخوردگی وارد بدن شد و متوجه علائم آن شدید، از افزودن عسل به چای داغ و لیمو غافل نشوید.

اگرچه تحقیقات بیشتری در این مورد باید انجام شود اما طبق مطالعات انجام شده در سال 2021، عسل می‌تواند بر سایر اشکال مراقبت برای بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مفید باشد و این به خاطر دکسترومتورفان موجود در آن است. یک مطالعه‌ی دیگر در سال 2016 نیز نشان داده است که خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی عسل برای درمان گلودرد موثر است.

فواید عسل برای سرماخوردگی

  1. فواید عسل برای درمان و کاهش آلرژی

آلرژی فصلی مشکلی است که افراد زیادی را درگیر می‌کند و معمولا زمانی رخ می‌دهد که گیاهان شروع به تولید گرده می‌کنند. استنشاق این گرده‌ها باعث آلرژی در بدن شده و با علائمی مانند عطسه، اشک و سوزش چشم‌ها، آبریزش بینی، سرفه، سردرد و غیره نشان داده می‌شود.

درمان‌های پزشکی زیادی برای آلرژی وجود دارد اما برخی افراد درمان‌های طبیعی از جمله مصرف عسل محلی را ترجیح می‌دهند. از خواص عسل طبیعی محلی می‌توان به کاهش یا حتی درمان الرژی فصلی اشاره کرد. این بدان خاطر است که مصرف عسل محلی می‌تواند در بدن شما نسبت به گرده‌ها ایمنی ایجاد کند. با این حال برای استفاده از این خواص عسل، حتما باید عسل محلی تهیه کنید.

  1. خواص عسل برای دیابت: سرشار از آنتی‌اکسیدان و کنترل انسولین خون

عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اسیدفنولئیک و فلاونوئیدها است که خواص زیادی به همراه دارند.

از خواص عسل طبیعی و بدون فراوری می‌توان به ترکیبات گیاهی فعال و انتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک اشاره کرد. هر چه عسل تیره‌تر باشد، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل به خنثی کردن گونه‌های فعال اکسیژن در بدن که ممکن است باعث تجمع در سلول‌ها و آسیب به آنها شود، کمک می‌کنند.

این آسیب می‌تواند به شرایطی مانند پیری زودرس، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی منجر شود. بنابراین بسیاری از فواید عسل از جمله کنترل انسولین خون به محتوای آنتی‌اکسیدانی آن نسبت داده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل مناسب افراد دارای دیابت به مطلب بهترین آجیل‌ برای دیابت مراجعه فرمایید.

فواید عسل برای افراد دارای دیابت

  1. تاثیر عسل بر فشار خون: اثرگذاری عالی در کنترل فشار خون بالا

از دیگر خواص عسل طبیعی می‌توان به پیشگیری از بیماری‌های قلبی اشاره کرد. طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، عسل می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول‌های سالم کمک کند که همگی در سلامت قلب موثر هستند.

طبق تحقیقات، مصرف عسل با خطر کمتر فشار خون بالا در میان زنان مرتبط است. بعلاوه مصرف عسل خام همراه با موم آن، می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود بخشد.

  1. خواص عسل بر سیستم ایمنی: عسل مانوکا و افزایش سیستم ایمنی بدن

عسل به خاطر محتوای آنتی‌اکسیدانی، خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی، کمک به افزایش گلبول‌های سفید خون در بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

عسل مانوکا نوعی عسل خاص است که از شهد گل مانوکا در نیوزیلند به دست می‌آید. این عسل به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی قوی‌تر و سطوح بالاتری از آنتی‌اکسیدان‌ها نسبت به سایر انواع عسل، به عنوان یک تقویت‌کننده قوی سیستم ایمنی شناخته می‌شود. از خواص عسل مانوکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبارزه با عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی
  • کاهش التهاب و کمک به درمان بیماری‌های التهابی مانند آرتریت و اگزما
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها
  • بهبود هضم با کمک به تعادل باکتری‌های مفید روده
  • تقویت سلامت پوست با مرطوب کردن پوست و بهبود زخم‌ها
  • افزایش انرژی و رفع خستگی
مطالعه بیشتر:
خواص مویز: فواید بی نظیر استفاده از مویز برای سلامتی + عکس

جهت خرید ومشاهده قیمت سوغات مشهد به آجیل سرای آجیل چی مراجعه فرمایید.

خواص عسل برای تقویت سیستم ایمنی

  1. فواید عسل برای سوختگی‌ها و جراحت‌: ضدعفونی کننده و کاهش شکل‌گیری جای زخم

استفاده از عسل به صورت موضعی برای التیام زخم و سوختگی سابقه‌ای طولانی دارد و امروزه هنوز هم رایج است. تحقیقات در خصوص عسل و مراقبت از زخم نشان داده است که این ماده غذایی در التیام سوختگی با ضخامت جزئی و زخم‌هایی که پس از جراحی عفونی شده‌اند، موثرتر عمل می‌کند.

عسل مانوکا به طور خاص ممکن است کاربردهای مثبتی در درمان سوختگی داشته باشد. با این حال اگر سوختگی شدیدی دارید، درمان‌های خانگی جایگزین مناسبی برای مراقبت‌های اورژانسی نیستند و باید به اورژانس مراجعه کنید. محققان بر این باورند که این خواص عسل به خاطر اثرات ضدباکتریایی و ضدالتهابی آن است.

  1. خواص عسل برای لاغری: کاهش وزن با خوردن عسل قبل از خواب

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که عسل ممکن است اثر ترموژنیک داشته باشد. ترموژنز فرایندی است که بدن با تولید گرما کالری می‌سوزاند. تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی کالج آمریکایی تغذیه نشان داده است که مصرف عسل پیش از خواب باعث افزایش متابولیسم صبحگاهی در بزرگسالان سالم می‌شود. این بدان معناست که بدن ممکن است کالری بیشتری در زمان استراحت بسوزاند.

جهت مشاهده قیمت و خرید خشکبار کلیک کنید.

خواص عسل برای کاهش و کنترل وزن

  1. فواید عسل برای درمان دندان درد

یکی از خواص عسل که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، خواص ضدباکتریایی آن است. این خاصیت باعث می‌شود عسل برای جلوگیری از رشد باکتری در دهان بسیار مفید باشد. علاوه بر این عسل دارای هیدروژن پروکسید است که به عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای دردهای ناشی از حساسیت دندان عمل می‌کند.

این ماده‌ی غذایی همچنین به عنوان یک مانع عمل می‌کند و از ایجاد عفونت در دهان جلوگیری می‌نماید. بر اساس یافته‌ها، عسل نه تنها رشد باکتری پلاک دندان را متوقف می‌کند، بلکه میزان اسید تولیدشده را نیز کاهش می‌دهد که این امر مانع از تولید دکستران توسط باکتری‌ها می‌شود.

  1. فواید عسل برای عفونت بدن: یک داروی جایگزین با دارا بودن خواص ضدباکتریایی

فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها دارای خاصیت ضدالتهابی هستند؛ به این معنی که می‌توانند در از بین بردن التهاب در بدن کمک کنند. التهاب بخشی از روند طبیعی بهبود بدن است و به شما کمک می‌کند تا از آسیب‌ها بهبود یافته و با مهمانان خارجی بدن از جمله میکروب‌ها و ویروس‌ها مبارزه کنید. اما گاهی اوقات التهاب برای مدتی طولانی ادامه می‌یابد و منجر به التهاب مزمن می‌شود که می‌تواند بسیار مضر باشد.

غذایی که مصرف می‌کنیم نقش مهمی در سطح التهاب بدن ایفا می‌کند. برخی از غذاها مانند غذاهای فرآوری شده و قندها می‌توانند باعث التهاب شوند؛ در حالی که غذاهای طبیعی و ضدالتهابی مانند عسل می‌توانند به از بین بردن التهابات بدن کمک کنند. خواص عسل به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی نسبت به شکر معمولی بسیار زیاد است و می‌تواند برای درمان عفونت بدن بسیار مفید باشد.

جهت مشاهده قیمت و خرید پسته کلیک کنید.

فواید عسل برای درمان عفونت بدن

  1. خواص عسل برای سرطان: حاوی فنولیک

عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله فنولیک است که می‌توانند از بدن در برابر التهابات محافظت کنند. التهاب می‌تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلالات خود ایمنی شود. مطالعات نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل می‌تواند برای درمان سرطان مفید باشد.

  1. خواص عسل و سلامتی ناخن‌ها: کمک به درمان قارچ ناخن‌

عسل یک ماده‌ی شگفت‌انگیز است که نه تنها به سلامتی کلی بدن کمک می‌کند، بلکه در حفظ سلامت و زیبایی ناخن‌ها نیز نقش موثری ایفا می‌کند. عسل در واقع یک مرطوب‌کننده طبیعی است که به حفظ رطوبت ناخن‌ها و جلوگیری از خشکی و شکنندگی آنها کمک می‌کند.

از دیگر خواص عسل طبیعی می‌تواند به خاصیت ضد قارچی آن اشاره کرد. بعلاوه عسل به خاطر وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف برای تقویت سلامت ناخن‌ها مفید است و با خاصیت ضدباکتریایی به جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی در ناخن‌ها کمک می‌کند. عسل به دلیل خواص ضد قارچی قوی که دارد، می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای قارچ ناخن استفاده شود.

جهت خرید و مشاهده  قیمت فندق کلیک کنید.

خواص عسل در سلامتی ناخن‌ها

  1. خواص عسل طبیعی برای پوست صورت

فواید عسل برای سلامتی پوست نیز بسیار زیاد است. در ادامه به برخی از خواص عسل طبیعی برای پوست صورت اشاره می‌کنیم:

فواید عسل به عنوان مرطوب‌کننده‌ی طبیعی و کاهنده چین و چروک

عسل طبیعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک می‌کنند و به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی می‌تواند پوست را نرم و لطیف نگه دارد.

فواید عسل به عنوان مرطوب‌کننده‌ی طبیعی پوست و کاهنده چین و چروک

عسل مفید برای خشکی پوست

عسل به عنوان مرطوب‌کننده طبیعی می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. استفاده از عسل روی پوست خشک می‌تواند به ترمیم و تغدیه پوست کمک کرده و از ایجاد ترک‌ها و خشکی بیشتر جلوگیری کند. عسل با تامین رطوبت لازم، پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

خواص عسل در پاکسازی پوست

عسل به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی و موثر برای پوست شناخته می‌شود. خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کننده آن به از بین بردن آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود در پوست کمک می‌کند. استفاده از عسل به عنوان ماسک صورت می‌تواند منافذ پوست را تمیز کرده و از ایجاد جوش‌ها و مشکلات پوستی جلوگیری کند.

خواص عسل در درمان زگیل

عسل به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد التهابی خود می‌تواند در درمان زگیل‌ها مفید باشد. استفاده از عسل به طور مستقیم بر روی زگیل‌ها می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کرده و فرآیند بهبود را تسریع کند. خواص آنتی‌اکسیدانی عسل نیز می‌تواند به ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده کمک کند.

جهت مشاهده قیمت و خرید آجیل شور کلیک کنید.

فواید عسل در درمان زگیل

خواص عسل و سفید کننده پوست

عسل دارای خواص روشن کننده پوست است. استفاده منظم از ماسک عسل می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره و تغییر رنگ پوست کمک کند. عسل با تغذیه پوست و تامین مواد مغذی، به یکنواخت شدن رنگ پوست و افزایش شفافیت و درخشندگی آن کمک می‌کند.

خواص عسل برای پوست جوش دار: کنترل کننده بیماری اگزما

عسل به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی خود می‌تواند در کنترل جوش‌ها و آکنه‌ها بسیار موثر باشد. استفاده از عسل بر روی پوست جوش‌دار می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی ناشی از جوش‌ها کمک کرده و از گسترش باکتری‌ها جلوگیری کند. علاوه بر این، عسل می‌تواند به تسکین پوست ملتهب و کاهش علائم بیماری اگزما کمک کند، به همین دلیل برای پوست‌های حساس و مستعد اگزما نیز مفید است.

  1. فواید عسل برای لب‌های ترک خورده

عسل طبیعی فواید زیادی برای لب‌های ترک خورده دارد. عسل یک مرطوب‌کننده طبیعی است که می‌تواند به حفظ رطوبت در لب‌ها و جلوگیری از خشک شدن و ترک‌خوردگی آنها کمک کند. خواص ضدالتهابی عسل نیز به تسکین لب‌های ملتهب و ترک‌خورده کمک می‌کند. از دیگر خواص عسل نیز می‌توان به خاصیت ضدباکتریایی آن اشاره کرد که بهبودی لب‌های ترک خورده را تسریع می‌بخشد و مواد مغذی آن نیز به تغذیه و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده لب کمک می‌کند.

استفاده از عسل بر روی لب‌ها باعث نرمی و لطافت آنها می‌شود. عسل با ایجاد یک لایه محافظ روی لب‌ها از آنها در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کند و باعث می‌شود لب‌ها نرم و لطیف باقی بمانند. برای بهره‌مندی از فواید عسل برای لب‌های ترک خورده، کافی است مقدار کمی عسل طبیعی را روی لب‌ها بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا لب‌ها نرم و مرطوب شوند. می‌توانید از ترکیب عسل با روغن نارگیل یا وازلین نیز استفاده کنید تا اثرات مرطوب‌کنندگی آن بیشتر شود.

مطالعه بیشتر:
خشکبار چیست: معرفی 10 نوع خشکبار + مهم ترین فواید آن برای سلامتی

فواید عسل برای ترک لب‌ها

  1. خواص عسل برای مو: بر طرف کننده شوره و پاک‌سازی پوست سر

برای قرن‌هاست که انسان از خواص عسل برای درمان زخم استفاده می‌کند. عسل در بهبود زخم، تسکین درد در بیماران سوختگی و کاهش پاسخ‌های التهابی مفید است. تحقیقات نشان داده است که عسل برای پوست و مو نیز می‌تواند بسیار مفبد باشد و به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی پوست و مو کاربرد دارد. هیدراته کردن مو و پوست سر، تقویت فولیکول‌های مو، بهبود سلامت کلی پوست سر، افزایش درخشندگی موها و کمک به رشد مو از فواید عسل است.

بعلاوه عسل از شوره سر جلوگیری می‌کند. خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی عسل به مبارزه و جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند و از انجایی که خاصیت ضدالتهابی دارد، برای کسانی که پوست سر ملتهب یا شوره سر دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

  1. خواص عسل برای اعصاب: تقویت‌کننده حافظه

عسل طبیعی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، تأثیرات مثبت زیادی بر سلامت سیستم عصبی و تقویت حافظه دارد. این خواص عسل به خاطر محتوای آنتی‌اکسیدانی است که به مبارزه با آسیب استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و در نتیجه باعث سلامت سلولهای مغزی و بهبود عملکرد حافظه می‌شود.

عسل همچنین منبع طبیعی گلوکز است. مغز برای عملکرد بهینه نیاز به انرژی دارد و گلوکز منبع اصلی انرژی برای مغز است. عسل به دلیل داشتن گلوکز طبیعی، می‌تواند به تأمین انرژی مغز کمک کرده و تمرکز و حافظه را بهبود بخشد. ترکیبات فنولی عسل نیز به کاهش التهابات مغزی و بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کنند. عسل همچنین در کاهش استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب و جلوگیری از افسردگی نیز کمک می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل مناسب تقویت حافظه به مطلب بهترین آجیل برای تقویت حافظه مراجعه فرمایید.

خواص عسل برای تقویت اعصاب

  1. خواص عسل طبیعی برای معده: بهبود مشکلات گوارشی و رفلاکس معده

عسل طبیعی دارای خواص فراوانی است که به بهبود مشکلات گوارشی و کاهش رفلاکس معده کمک می‌کند. این خواص عسل طبیعی به خاطر خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی قوی آن است که به کاهش التهاب و عفونت‌های معده کمک می‌کند و در بهبود زخم معده و کاهش علائم مرتبط با بیماری‌های گوارشی مانند ورم معده موثر است.

مصرف عسل همچنین می‌تواند به تقویت عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. عسل با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی، به هضم بهتر غذا و جذب مواد مغذی کمک می‌کند. این امر می‌تواند به کاهش مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه و یبوست کمک کند. عسل در تنظیم تولید اسید معده نیز کمک می‌کند. با مصرف عسل، میزان اسید معده کاهش می‌یابد که این امر می‌تواند باعث کاهش رفلاکس معده و سوزش سر دل شود.

خواص عسل طبیعی برای بهبود عملکرد گوارش و مشکلات معده

  1. تاثیر عسل بر درمان اضطراب

عسل طبیعی به دلیل خواص آرام‌بخش و تقویت‌کننده‌ی اعصاب می‌تواند در کاهش اضطراب مؤثر باشد. عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کنند. مصرف عسل باعث افزایش سطح سروتونین، که یک ناقل عصبی مرتبط با احساس خوب و آرامش است، می‌شود.

همچنین، خواص عسل می‌تواند شامل کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول باشد، که این امر به کاهش علائم اضطراب و بهبود حالت روانی کمک می‌کند. مصرف عسل با شیر گرم یا دمنوش‌های گیاهی نیز می‌تواند اثرات آرام‌بخش بیشتری داشته باشد و به خواب بهتر و کاهش استرس منجر شود.

جهت خرید و مشاهده قیمت زعفران کلیک کنید.

تاثیر عسل بر درمان مشکلات اضطراب

  1. خواص عسل برای قلب: حاوی پلی‌فنول‌ و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی

یکی از خواص عسل، کمک به پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. طبق مطالعات انجام شده، عسل می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب کمک کند که همگی در سلامت قلب موثر هستند.

عسل حاوی بیش از 10 ماده از جمله قندهای طبیعی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی عسل به محافظت در برابر آترواسکلروز کمک می‌کند. آترواسکلروز تجمع مواد چرب در شریان‌ها است. این تجمع با گذشت زمان سخت شده و جریان خون را مسدود می‌کند. اگر تجمع خون مانع از جریان خون به قلب شود، می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونر شود. با این حال عسل حاوی پلی‌فنول‌ و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است که می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کمک کنند.

جهت کسب اطلاعات در مورد آجیل های مناسب کم خونی به مطلب بهترین آجیل های خون ساز مراجعه فرمایید.

خواص عسل برای بهبود عملکرد قلب

  1. خواص عسل طبیعی برای کودکان: کمک به بهبود رشد جسمی و ذهنی کودک

عسل طبیعی خواص زیادی برای کودکان دارد و می‌تواند به بهبود رشد جسمی و ذهنی آن‌ها کمک کند. از خواص عسل می‌توان به بهبود رشد جسمی کودکان با تامین انرژی بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به هضم غذا و غیره اشاره کرد.

بعلاوه عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کودک و تقویت حافظه آنها کمک کند. عسل همچینن می‌تواند به کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول کمک کند و احساس آرامش و راحتی را در کودکان تقویت کند. این امر می‌تواند به بهبود حالت روانی و عملکرد ذهنی آن‌ها کمک کند.

عسل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B، آهن، کلسیم و منیزیم است که برای رشد و توسعه مغز کودکان ضروری هستند. مصرف عسل می‌تواند به تأمین این مواد مغذی و بهبود رشد ذهنی آن‌ها کمک کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل های مناسب کودکان به مطلب بهترین آجیل برای کودکان مراجعه فرمایید.

خواص عسل طبیعی برای کودکان

  1. خواص عسل برای زنان: مبارزه با انواع عفونت‌ها

عسل طبیعی به دلیل خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدقارچی خود می‌تواند به زنان در مبارزه با انواع عفونت‌ها کمک کند. یکی از این خواص عسل مربوط به درمان عفونت‌های واژینال می‌شود. خاصیت ضدقارچی عسل به پیشگیری و درمان عفونت‌های قارچی واژینال کمک می‌کند.

به طور کلی مصرف منظم عسل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و بدن را در برابر عفونت‌های مختلف محافظت نماید. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در عسل به بهبود سلامت عمومی بدن و مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کنند. همچنین عسل می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری کمک کند. مصرف عسل همراه با آب گرم و لیمو می‌تواند به پاکسازی مجاری ادراری و کاهش خطر عفونت کمک کند.

  1. فواید عسل برای زنان باردار

عسل سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و به همین خاطر خواص عسل در بارداری بیشمار است. از فواید عسل برای زنان باردار می‌توان به کاهش التهابات در بدن، تقویت فعالیت آنتی‌اکسیدانی، خاصیت ضدباکتریایی، درمان سرفه، بهبود زخم، رفع مشکلات گوارشی و غیره اشاره کرد.

قندهای طبیعی موجود در عسل نیز می‌تواند به عنوان یک تقویت‌کننده سریع انرژی مورد استفاده قرار گیرد؛ به ویژه اینکه سطح انرژی پایین و خستگی، شکایت اصلی زنان باردار است.

جهت مشاهده قیمت و خرید شکلات به آجیل چی مراجعه فرمایید.

فواید عسل برای زنان در دوران بارداری

  1. خواص عسل طبیعی برای مردان: تاثیر عسل در رابطه زناشویی

مطالعات مختلف در خصوص خواص عسل برای مردان نشان داده است که مصرف روزانه عسل می‌تواند به بهبود نعوظ در مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک کند. همچنین این ماده‌ی غذایی می‌تواند تولید روزانه و طول عمر اسپرم‌ها را بهبود بخشیده و سطح تستوسترون را بازیابی کند. این فواید عسل با بهبود روابط زناشویی همراه خواهد بود.

  1. فواید خوردن عسل قبل از خواب: بالا بردن کیفیت خواب و سلامتی و درمان اضطراب

عسل به بهبود خواب بهتر کمک می‌کند. این بدان خاطر است که عسل حاوی تریپتوفان است، هورمونی که به آرامش و ارسال سینگال‌های خواب به بدن کمک می‌کند. از آنجایی که تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است اما در بدن به طور طبیعی تولید نمی‌شود، مصرف مکمل‌ها از جمله عسل پیش از خواب، می‌تواند فواید زیادی برای بدن به همراه داشته باشد. علاوه بر این، عسل حاوی گلیکوژن است که برای کمک به خواب و کاهش آدرنالین برای کمک به کاهش بی‌خوابی، کاهش استرس و خواب شبانه راحت مفید است.

مطالعه بیشتر:
خواص بادام زمینی: 13 مورد از فواید بادام زمینی + عکس

فواید خوردن عسل در بالا بردن کیفیت خواب

  1. تاثیر عسل برا تونسیلیت: درمان کننده التهاب لوزه‌ها

عسل طبیعی به دلیل خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدالتهابی خود می‌تواند به عنوان یک درمان موثر برای تونسیلیت (التهاب لوزه‌ها) مورد استفاده قرار گیرد. خواص عسل برای التهاب لوزه‌ها به خاطر خواص ضدباکتری و ضدویروسی آن است. عسل به دلیل داشتن مواد ضدباکتری و ضدویروسی می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که باعث تونسیلیت می‌شوند، کمک کند. این خواص می‌توانند به کاهش تعداد میکروارگانیسم‌های مضر در گلو کمک کنند و التهاب و عفونت لوزه‌ها را کاهش دهند.

بعلاوه مصرف عسل باعث کاهش درد و التهاب ناشی از التهاب لوزه‌ها می‌شود و به دلیل مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های متعدد، فرآیند بهبودی را تسریع می‌کند. همچنین عسل با خاصیت مرطوب‌کنندگی خود می‌تواند به نرم‌کنندگی گلو کمک کند و خشکی و تحریک ناشی از تونسیلیت را کاهش دهد. این خاصیت می‌تواند به کاهش سرفه و تسهیل در بلع منجر شود.

جهت خرید و مشاهده قیمت گردو کلیک کنید.

تاثیر عسل در درمان التهاب لوزه‌ها

  1. خواص عسل در درمان حالت تهوع: از خوردن عسل با آب لیموترش تازه غافل نشوید!

استفاده از عسل در ترکیب با آب لیموترش تازه می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی و موثر برای کاهش حالت تهوع عمل کند. این ترکیب به دلیل خواص منحصر به فرد هر دو ماده می‌تواند به تسکین سریع و بهبود وضعیت معده و گوارش کمک کند. در ادامه در مورد خواص عسل و آب لیموترش در درمان حالت تهوع توضیح می‌دهیم.

عسل دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است که می‌تواند به کاهش التهاب معده و تسکین حالت تهوع کمک کند. این خواص می‌توانند معده را آرام کرده و احساس ناخوشی را کاهش دهند. تسهیل هضم غذا با عسل همچنین در رفع حالت تهوع موثر است.

آب لیموترش با خواص قلیایی خود به تعادل pH معده کمک می‌کند و باعث کاهش اسیدیته معده می‌شود که می‌تواند یکی از عوامل اصلی ایجاد حالت تهوع باشد. ترکیب عسل و آب لیموترش نه تنها طعم خوشایندی دارد، بلکه به دلیل ترکیب خواص مفید هر دو ماده، در درمان حالت تهوع مفید است.

خواص عسل در درمان تهوع

  1. خواص عسل و درمان آسم: گزینه‌ای عالی برای درمان و تسکین علائم آسم

عسل به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی خود می‌تواند به عنوان یک گزینه طبیعی و مؤثر برای تسکین علائم آسم مورد استفاده قرار گیرد. خواص عسل در درمان آسم به خاطر خواص ضدالتهابی آن می‌تواند باشد. این خواص ضدالتهابی باعث کاهش التهاب در راه‌های تنفسی شده و علائم آسم از جمله تنگی نفس و سرفه را کاهش می‌دهد.

بعلاوه عسل به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی می‌تواند گلو و راه‌های هوایی را مرطوب نگه دارد، که این امر می‌تواند به تسکین تحریکات و التهاب‌های مرتبط با آسم کمک کند.

  1. خواص عسل طبیعی برای کلیه

عسل طبیعی به دلیل ترکیبات منحصر به فرد و خواص دارویی خود، می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه‌ها و محافظت از آنها کمک کند. برخی از خواص عسل طبیعی برای کلیه‌ها شامل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن می‌شود که می‌تواند به کاهش التهابات در کلیه‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مربوط به کلیه کمک کند.

عسل می‌تواند به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل کند و باعث افزایش تولید ادرار شود. این ویژگی می‌تواند به دفع سموم و مواد زائد از بدن کمک کند و فشار روی کلیه‌ها را کاهش دهد. بعلاوه مصرف عسل با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری از عفونت‌های کلیوی کمک می‌کند.

کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه نیز یکی دیگر از فواید عسل برای سلامتی است. مصرف عسل به همراه آب لیمو یا سرکه سیب می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. این ترکیب می‌تواند به حل کردن و دفع رسوبات معدنی در کلیه‌ها کمک کند.

خواص عسل طبیعی برای بهبود سلامت کلیه

  1. خواص عسل برای اسهال

عسل طبیعی به عنوان یک ماده غذایی با خواص دارویی متعدد، می‌تواند به کاهش و مدیریت اسهال کمک کند. خواص عسل برای درمان اسهال مرتبط با خاصیت ضدباکتریایی و الکترولیت‌های طبیعی آن است. عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کننده است که می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های مضر در روده کمک کند. این خاصیت می‌تواند به کاهش اسهال ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک کند.

همچنین عسل حاوی مواد معدنی و الکترولیت‌هایی است که می‌تواند به جبران الکترولیت‌های از دست رفته در اثر اسهال کمک کند. این ویژگی می‌تواند به جلوگیری از کم‌آبی بدن و حفظ تعادل الکترولیت‌ها کمک کند. مصرف عسل به همراه مایعات گرم و ترکیبات طبیعی دیگر می‌تواند به تسکین علائم اسهال و بهبود سریع‌تر کمک کند.

  1. خواص عسل برای کبد

عسل حاوی چندین ترکیب است که برای سلامت کبد می‌تواند مفید باشد. یکی از این ترکیبات، آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک و اسید اسکوربیک هستند که برای محافظت از کبد در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد ضروری هستند.

یکی دیگر از ترکیبات موجود که باعث خواص عسل برای سلامت کبد می‌شود، متیل گلیوکسال است؛ یک ترکیب ضدباکتری که در عسل مانوکا با غلظت بالا یافت می‌شود. این ماده دارای اثرات محافظتی برای کبد است و می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از سموم و سایر مواد مضر محافظت کند.

جهت خرید و مشاهده قیمت آلو کلیک کنید.

خواص عسل برای افزایش سلامت کبد

  1. فواید عسل برای چشم

عسل طبیعی با خواص دارویی و درمانی فراوان، از دیرباز در طب سنتی برای درمان مشکلات چشمی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. عسل طبیعی با خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و مرطوب‌کننده می‌تواند به بهبود مشکلات چشمی مختلف کمک کند.

استفاده از عسل به عنوان قطره چشمی، کمپرس یا مرهم می‌تواند در تسکین التهاب، خشکی، خستگی و عفونت‌های چشمی مؤثر باشد. با این حال، همواره قبل از استفاده از عسل برای چشم‌ها، با یک متخصص مشورت کنید تا از ایمنی و اثربخشی آن مطمئن شوید.

فواید عسل برای بهبود بینایی

مضرات عسل

در مورد خواص عسل طبیعی و فواید هر روز عسل خوردن نکاتی را بیان کردیم. عسل برای اکثر افراد یک غذای بی‌خطر است اما نه برای همه! برخی از مضرات و عوارض احتمالی مصرف عسل را در ادامه بیان می‌کنیم.

مضرات مصرف عسل

بوتولیسم نوزادان

اگرچه خواص عسل برای کودکان بسیار زیاد است اما باید دقت کنید که عسل برای کودکان زیر یک سال می‌تواند بسیار خطرناک باشد. عسل حاوی ذرات گرد و غباری است که ممکن است حامل اسپورهای باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشند و منجر به بوتولیسم شود.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن نوزادان در حال رشد است، این هاگ‌ها می‌توانند باعث بوتولیسم نوزدان و بیماری شدید آنها شود. البته استفاده از عسل پخته در غذای کودکان بی‌خطر است زیرا گرما باکتری‌ها را از بین می‌برد.

بوتولیسم نوزادان یک بیماری نادر اما جدی است که به اعصاب کودک حمله کرده و اولین علامت آن معمولا یبوست است. این مشکل باعث ضعف عضلانی در کودک شده و به این معنی است که ممکن است نوزاد در تغذیه و تنفس دچار مشکل شده و گریه‌ی ضعیفی داشته باشد.

بوتولیسم نوزادان چیست

آلرژی

افراد مستعد آلرژی بهتر است در مصرف عسل احتیاط کنند. اگرچه آلرژی به عسل نادر است اما ممکن است گرده‌ها و آنزیم‌های گوارشی زنبورها یک واکنش آلرژیک جدی در برخی افراد شود. بنابراین بهتر است برای بهره‌مندی از خواص عسل و جلوگیری از آلرژی‌های احتمالی، عسل خام مصرف نکنید. از علائم آلرژی به عسل می‌توان به خس خس سینه، غش کردن، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، نامنظم شدن ریتم قلب، تعرق زیاد و ضعف بدن اشاره کرد.

آلرژی به عسل چگونه است

عسل تقلبی و مسمومیت غذایی

برخی از عسل ها حاوی پرکننده‌ها یا مواد تشکیل دهنده دیگری هستند که می‌تواند هر چیزی از جمله شکر نیشکر، شربت ذرت، شکر خرما، شربت برنج و غیره باشد. نگاه کردن به عسل و تشخیص واقعی بودن یا نبودن آن ممکن است سخت باشد، مگر اینکه آن را در آزمایشگاه آزمایش کنید. پس بهتر است برای بهره‌مندی از خواص عسل و جلوگیری از مسمویت غذایی احتمالی از فروشگاه‌های معتبر برای خرید عسل اقدام کنید.

 مسمومیت غذایی در اثر مصرف عسل تقلبی

منبع
خرید عسل

مقالات مرتبط

نظرات