خواص آجیل: فواید شگفت انگیز مصرف آجیل بر سلامتی

خواص آجیل و فواید آن بسیار شگفت انگیز است از این رو مصرف مجموعه مغزهایی مثل پسته، فندق، بادام درختی، بادام هندی با نام آجیل به دلیل ارزش غذایی بالا و مزایای سلامتی آن، یک میان‌وعده بسیار محبوب در تمام جهان است. از جمله فواید آجیل می توان به تاثیر آن بر تقویت حافظه، لاغری، بهیود سیستم قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی، تاثیرش بر کم خونی و … اشاره نمود. در این متن از  آجیل چی خیلی تخصصی و ویژه به معرفی انواع خواص آجیل بر سلامتی، ارزش غذایی آجیل، فواید آجیل برای مقابله و جلوگیری از انواع بیماری‌ها، فواید مصرف روزانه آجیل و معرفی پرفایده ترین آجیل ها می پردازیم.

معرفی مهم ترین خواص آجیل

معرفی ارزش غذایی آجیل

از گذشته تا کنون خواص آجیل برای تقویت و بهبود سلامتی معروف است، مخصوصا چهار مغز اصلی بادام، پسته، گردو و فندق!

آجیل، به مجموعه‌ای از مغزهای روغنی (مانند گردو، بادام، و پسته) و گاه دانه‌های روغنی (مانند بادام‌زمینی) گفته می‌شود که به‌طور طبیعی دارای چربی‌های سالم، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. در بازار تجاری، انواع آجیل به صورت آجیل خام، آجیل بوداده یا شور و آجیل طعم‌دار عرضه می‌شود. در ادامه متن خواص آجیل به معرفی ارزش غذایی آن می‌پردازیم: 

ارزش غذایی آجیل (برای هر 100 گرم)

  • انرژی: 500-700 کیلوکالری (بسته به نوع آجیل)
  • چربی اشباع: 3-10 گرم (بالاترین میزان در آجیل‌های مانند گردو و پسته)
  • کلسترول: 0  میلی‌گرم (آجیل‌ها به طور طبیعی بدون کلسترول هستند)
  • پتاسیم: 500-1000 میلی‌گرم (بادام و پسته منابع غنی پتاسیم هستند)
  • سدیم: 0-10 میلی‌گرم (آجیل‌های خام حاوی مقدار بسیار کمی سدیم هستند)
  • کربوهیدرات: 10-30 گرم (بادام زمینی و بادام بیشتر کربوهیدرات دارند)
  • آهن: 2-6 میلی‌گرم (فندق و بادام از منابع خوب آهن هستند)
  • کلسیم: 50-250 میلی‌گرم (بادام حاوی بالاترین میزان کلسیم است)
  • منیزیم: 100-300 میلی‌گرم (گردو و بادام منابع غنی منیزیم هستند)
  • پروتئین: 15-30 گرم (بادام و پسته حاوی بیشترین پروتئین هستند)
  • فیبر رژیمی: 5-12 گرم (بادام و گردو حاوی بالاترین میزان فیبر هستند)

ویتامین‌ها:

  • ویتامین ایی: 5-25 میلی‌گرم (بیشترین در بادام)
  • ویتامین ب 6: 0.1 -1 میلی‌گرم (پسته و بادام منابع غنی هستند)
  • فولیک اسید: 20-100 میکروگرم (بیشترین در بادام زمینی و فندق)

مواد معدنی:

  • مس: 1-2 میلی‌گرم (گردو و بادام غنی از مس هستند)
  • فسفر: 200-500 میلی‌گرم (پسته و بادام بیشترین میزان را دارند)
  • منگنز: 1-3 میلی‌گرم (بادام و فندق منابع خوب منگنز هستند)
  • روی: 1-3 میلی‌گرم (پسته و بادام منابع غنی هستند)

آنتی‌اکسیدان:

  • آجیل‌ها منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین E، فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی هستند. این مواد به کاهش استرس اکسیداتیو و محافظت از سلول‌ها کمک می‌کنند.

 ارزش مواد غذایی آجیل

مهم‌ترین خواص آجیل

مصرف آجیل به دلیل ترکیب غنی از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب غیراشباع، پروتئین‌های کیفیت بالا، ویتامین‌ها (مانند ویتامین E و B)، مواد معدنی (مانند منیزیم، روی و سلنیوم) و آنتی‌اکسیدان‌ها در کنار خرید خشکبار و مصرف آن توصیه می شود. توصیه می‌شود. از جمله خواص آجیل بر سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1. خواص آجیل بر افزایش حافظه

از مهم‌ترین خواص آجیل بر سلامتی تأثیرات عجیب و غریب آن بر روی افزایش حافظه است. آجیل‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا-3، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز و حافظه دارند. مصرف منظم آجیل، به ویژه خرید گردو و بادام و مصرف آن، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر را کاهش دهد.

خواص آجیل بر تقویت حافظه

2. فواید آجیل بر بهبود سیستم قلبی و عروقی

یکی از مؤثرترین فواید آجیل بهبود سیستم قلبی و عروقی است. مصرف روزانه  آجیل به ویژه خرید بادام و گردو و مصرف آن در صبحانه و یا به عنوان میان وعده مانع از پیشرفت مشکلات قلبی و عروقی می‌شود. 

آجیل‌ها منبع غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع، به ویژه امگا-3 و امگا-6 هستند که به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کنند. البته رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش شما را در داشتن قلبی سالم پیشتیبانی خواهد کرد. 

خواص آجیل بر بهبود سیستم قلبی و عروقی

 

مطالعه بیشتر:
بهترین برندهای شکلات در جهان: معرفی 35 برند معروف شکلات دنیا

3. خواص بی نظیر آجیل بر لاغری

مصرف آجیل به عنوان یک میان وعده سالم و غنی از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم، می‌تواند احساس سیری طولانی‌تری ایجاد کند. این امر به کاهش وزن و کنترل اشتها کمک می‌کند، به شرطی که در مصرف آن زیاده‌روی نشود. از میان مغزهای خوراکی بادام به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بیشتر، به عنوان آجیل لاغری معروف است. 

( به منظور اطلاع از 12 فایده شگفت انگیز پسته بر سلامتی زنان و مردان مطلب خواص پسته را مطالعه نمایید.)

فواید آجیل در لاغری

4. خواص آجیل در درمان کم خونی

آجیل‌ها به ویژه خرید پسته، فندق و بادام، منابع خوبی از آهن هستند که به تولید هموگلوبین در خون کمک می‌کنند. میزان آهن و مس در پسته و بادام بالا است. از معروف ترین خواص آجیل درمان کم خونی و ضعف است. مصرف منظم آجیل می‌تواند به پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کند.

فواید آجیل در درمان کم خونی

5. فواید آجیل بر تقویت سیستم ایمنی

دائما مریض هستید و ویروس‌ها راحت بر شما غلبه می‌کنند؟ چرا از فواید آجیل بهره‌مند نمی‌شوید؟ آجیل‌ها، مخصوصا فندق و بادام، حاوی مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین E، روی و سلنیوم هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. 

این مواد مغذی نقش مهمی در افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها دارند. کافی است که 21 روز از فندق و بادام به عنوان میان وعده استفاده کنید، تأثیرات آن را خواهید دید!

( برای آشنایی بیشتر با 8 مغز مناسب عضله‌سازی ورزشکاران حتما مطلب بهترین آجیل برای بدنسازی را بخوانید.)

خواص آجیل بر تقویت سیستم ایمنی

6. خواص فوق العاده آجیل بر کنترل فشار خون

از خواص بی نظیر آجیل می توان بر تاثیر آن بر کنترل خون اشاره نمود. آجیل‌ها به ویژه انواع پسته، منبع خوبی از پتاسیم هستند که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. همچنین، چربی‌های غیر اشباع موجود در آجیل‌ها به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کنند. 

( جهت آشنایی با 20 فایده حیرت آور چلغوز برای زنان و مردان حتما مطلب خواص چلغوز را بخوانید.)

فواید آجیل بر کنترل فشار خون

7. فواید آجیل بر بهبود کلسترول

مصرف منظم آجیل، به ویژه بادام و گردو به دلیل چربی‌های غیر اشباع و استرول‌های گیاهی، باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در خون می‌شود. این تغییرات باعث بهبود پروفایل لیپیدی خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

( برای آشنایی با 5 آجیل مفید برای پرشدن صورت حتما مقاله بهترین آجیل برای چاقی صورت را مطالعه نمایید.)

خواص آجیل بر بهبود کلسترول

8. خواص عالی آجیل برای کنترل دیابت و سوخت و ساز

برای کنترل دیابت از خواص آجیل بهره‌مند شوید. آجیل‌ها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند و باعث افزایش قند خون نمی‌شوند. 

مصرف منظم آجیل می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل کند. در بین مغزها، بادام و گردو بیشترین تأثیر را در کنترل دیابت دارند. البته فراموش نکنید که رژیم غذایی سالم همراه با ورزش و رعایت توصیه‌های پزشک تأثیرگذار است.  

( جهت خرید آجیل شور و خرید آجیل شیرین با بهترین کیفیت به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

مطالعه بیشتر:
خواص بادام برزیلی: معرفی 12 خاصیت فوق العاده بادام برزیلی + عکس

فواید آجیل در کنترل دیابت

9. خواص آجیل بر افزایش فیبر بدن

اگر نگران تناسب اندام خود هستید از خواص آجیل استفاده کنید. آجیل‌ها منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش خطر بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند.

همچنین، فیبر موجود در آجیل‌ها به کنترل سطح قند خون و کاهش وزن کمک می‌کند. برای افزایش فیبر مصرف بادام و پسته توصیه می‌شود. 

( جهت آشنایی با 14 فواید بی نظیر کرنبری بر سلامتی حتما مطلب خواص کرنبری را مطالعه نمایید.)

فواید آجیل بر افزایش فیبر بدن

 

10. خواص شگفت انگیز آجیل بر تامین مواد معدنی

برای تأمین مواد معدنی بجای مصرف قرص‌های مکمل منیزیم و فسفر از خواص آجیل مثل بادام و فندق استفاده کنید. آجیل‌ها سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، مس و روی هستند که برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عملکرد صحیح سیستم عصبی و عضلانی ضروری هستند.

( برای خرید و مشاهده قیمت بادام درختی و قیمت بادام زمینی با کیفیت عالی به فروشگاه آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص آجیل در تامین مواد معدنی

11. فواید آجیل در کاهش ریسک ابتلا به سرطان با جذب آنتی‌اکسیدان

یکی از مهم ترین فواید مصرف آجیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها بالا است. به عنوان مثال گردو و فندق حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و فلاونوئیدها هستند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف کمک می‌کنند.

( برای آشنایی با 9 آجیل خوشمزه و مفید برای سرطان حتما مطلب  آجیل ضد سرطان را مطالعه نمایید.)

خواص آجیل در کاهش ریسک ابتلا به سرطان

12. خواص فوق العاده بر سلامت و شادابی پوست

برای داشتن پوستی شاداب و صاف از خواص آجیل غافل نشوید! آجیل‌ها مخصوصا بادام و فندق، غنی از ویتامین E، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به حفظ رطوبت، شادابی و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می‌کنند. مصرف منظم آجیل می‌تواند باعث درخشندگی و سلامت پوست شود.

فواید آجیل بر سلامت پوست

13. فواید بی‌نظیر آجیل بر تقویت و استحکام مو

آجیل‌ها حاوی بیوتین، ویتامین E و روی هستند که نقش مهمی در تقویت فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش مو دارند. 

مصرف آجیل مخصوصا بادام و گردو، به بهبود رشد و سلامت موها کمک شایانی می‌کنند. جالب است بدانید که شامپوهای گرانقیمت هم از عصاره روغن گردو، فندق و بادام تولید می‌شوند.

خواص آجیل بر مو  

14. خواص آجیل بر بدنسازی

از فواید آجیل برای ورزشکاران مخصوصا بادام و بادام زمینی، انرژی بخشی به آن‌ها و کمک به عضله‌سازی است. آجیل‌ها منبع غنی از پروتئین، چربی‌های سالم و مواد معدنی هستند که به عضله‌سازی و ریکاوری عالی بعد از تمرینات ورزشی کمک می‌کنند. همچنین، انرژی بالای آجیل‌ها باعث افزایش کارایی در تمرینات بدنسازی می‌شود. مصرف آجیل به عنوان یک میان وعده سالم می‌تواند به افزایش قدرت و حجم عضلات کمک کند.

منیزیم، به عنوان یک ماده معدنی ضروری، در تولید ATP (منبع اصلی انرژی سلولی) نقش دارد و به کاهش گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آجیل‌ها از استرس اکسیداتیو ناشی از تمرینات شدید جلوگیری کرده و فرایند ریکاوری را تسریع می‌کنند.

فواید آجیل در بدنسازی

15. خواص آجیل در زمان بارداری

از خواص آجیل، مخصوصا گردو و بادام این است که در دوران بارداری می‌تواند به بهبود سلامت مادر و جنین (رشد مغز و توسعه عصبی) کمک کند. 

آجیل‌ها حاوی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای پیشگیری از کم خونی، تأمین انرژی، تقویت سیستم ایمنی و مشکلات تیروئید (مخصوصا آجیل برزیلی) تأثیرگذار است. 

فواید آجیل در زمان بارداری 

16. خواص کم نظیر آجیل برای جنین

خواص آجیل بر سلامتی جنین خیلی تأثیرگذار است. مواد مغذی موجود در آجیل‌ها مانند امگا-3، اسید فولیک و پروتئین‌ها برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین بسیار مفید هستند. همچنین، مصرف آجیل در دوران بارداری می‌تواند به جلوگیری از ناهنجاری‌های مادرزادی کمک کند.

فواید آجیل برای جنین

17. فواید موثر آجیل بر چاقی صورت

مصرف آجیل‌هایی مانند بادام و فندق که حاوی چربی‌های سالم هستند، می‌تواند به حفظ طراوت پوست صورت کمک کند. 

از خواص آجیل برای افرادی که به دنبال چاقی موضعی در ناحیه صورت هستند، می‌تواند تأثیرگذار باشد. 

خواص آجیل برای چاقی صورت

18. خواص آجیل در درمان مشکلات تیروئید

آجیل‌ها به ویژه بادام زمینی و فندق حاوی سلنیوم هستند که به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک می‌کند. سلنیوم یکی از اجزای اصلی آنزیم‌های دخیل در تبدیل هورمون تیروئیدی T4 به شکل فعال آن، یعنی T3 است. این مواد مغذی می‌توانند به بهبود مشکلات مرتبط با کم‌کاری یا پرکاری تیروئید کمک کنند. 

مطالعات نشان داده‌اند که کمبود سلنیوم می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی تیروئید مانند هاشیموتو منجر شود، که شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید است.

فواید آجیل برای تیروئید

19. خواص آجیل در کاهش التهابات داخلی کلیه و کبد

از خواص آجیل می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های غیر اشباع که موجب کاهش التهابات داخلی در بدن می‌شود، اشاره کرد. این ویژگی‌ها به بهبود عملکرد کلیه‌ها و کبد و جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کنند.

فواید آجیل برای کلیه و کبد

20. فواید شگفت‌انگیز آجیل در برنامه غذایی بانوان

آجیل‌ها منبع غنی از آهن، کلسیم و ویتامین‌ها هستند که به سلامت عمومی بانوان کمک می‌کنند. مصرف منظم آجیل می‌تواند به بهبود سلامت استخوان‌ها، جلوگیری از کم‌خونی و تقویت سیستم ایمنی در بانوان کمک کند. از خواص معجزه‌آسای آجیل برای بانوان جلوگیری از دردهای پریودی است. 

خواص آجیل برای بانوان

 

مطالعه بیشتر:
خواص هل: معرفی فواید بی نظیر هل برای سلامتی

21. خواص آجیل بر سلامت و استحکام استخوان‌ها

آجیل‌ها به ویژه بادام و فندق، سرشار از کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری هستند. مصرف منظم آجیل به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.  این یکی از خواص آجیل بر سلامتی است.

کلسیم و فسفر به عنوان اجزای اصلی ساختار استخوان، در حفظ تراکم و سختی استخوان‌ها حیاتی هستند. منیزیم به جذب کلسیم در استخوان‌ها کمک کرده و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. همچنین، روی در تشکیل کلاژن، که یکی از اجزای اصلی ماتریکس استخوان است، نقش دارد. 

فواید آجیل بر استحکام استخوان‌ها

 

فواید مصرف روزانه آجیل

از زمان‌های قدیم تا کنون در طب سنتی و روش‌های درمانی گیاهی، از خواص آجیل استفاده‌های فراوانی می‌شود. مصرف روزانه آجیل‌ها به دلیل غنی بودن از چربی‌های غیراشباع، پروتئین‌های با کیفیت، فیبر، ویتامین‌ها (مانند ویتامین E) و مواد معدنی (مانند منیزیم و روی) فواید متعددی دارد. 

به‌طور خلاصه خواص آجیل بر سلامتی شامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی از طریق بهبود پروفایل چربی خون، تنظیم سطح قند خون و کاهش خطر دیابت نوع 2، تقویت عملکرد مغزی و حافظه، کاهش التهاب، و حفظ وزن سالم از طریق افزایش سیری است. 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آجیل‌ها از استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند، که می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان کمک کند.

فواید و تاثیر مصرف روزانه آجیل بر سلامتی

 

کدام آجیل ها بیشترین خواص را دارند؟

مغزها از نظر خواص سلامتی خیلی به یکدیگر نزدیک هستند. اما اگر بخواهیم از نظر اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌های قوی آن‌ها را دسته بندی کنیم، گردو، بادام  و پسته در صدر هستند. از برجسته‌ترین خواص برترین عضو آجیل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  

گردو

گردو غنی از امگا-3 است و همانطور که از ظاهر شبیه به مغزش می‌توان فهمید در به بهبود عملکرد مغز نقش بسزایی دارد.

تاثیر خواص گردو بر سلامتی

پسته

پسته منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها که به بهبود کلسترول و کنترل وزن کمک می‌کند. پسته در درمان کم خونی معجزه آسا تأثیر گذار است. 

تاثیر خواص پسته بر سلامتی

بادام

بادام سرشار از ویتامین E و کلسیم است که در بهبود سلامت پوست، مو و استخوان‌ها به شدت نقش دارد.  

تاثیر خواص بادام بر سلامتی

بادام زمینی

اگر به بادام زمینی حساسیت نداشته باشید، این دانه روغنی، منبع عالی از پروتئین و نیاسین، که به تقویت سیستم عصبی و عضلانی کمک می‌کند.

تاثیر خواص بادام زمینی بر سلامتی

فندق

فندق حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E و منگنز است که در بهبود سلامت قلب و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

تاثیر فندق بر سلامتی

 

منبع
خرید آجیل

مقالات مرتبط

نظرات