خواص پسته: 12 فایده شگفت انگیز پسته بر سلامتی زنان و مردان

چه کسی است که رنگ و شکل‌های متفاوت آجیل‌ها را ببیند و دلش نخواهد از آنها بردارد؟! خوبی آجیل‌ها این است که آنها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه در خود مواد غذایی غنی و متنوعی هم دارند. برای همین، خیلی‌ها دوست دارند که آن را به عنوان میان وعده غذایی مصرف کنند. یکی از آجیل‌هایی که خیلی طرفدار دارد پسته است. خوردن پسته برای بدن ما مزایای زیادی دارد و برای همین، می‌تواند جایگزین خوبی برای برخی از میان وعده‌های ناسالم و تنقلات  مثل چیپس، پفک یا حتی شکلات باشد. از جمله خواص پسته می توان به تاثیر آن بر لاغری، سیستم گوارش، سیستم ایمنی و کنترل فشار و قند خون اشاره نمود. از دیگر خواص پسته می توان به تاثیر آن بر سلامتی چشم، درمان سرطان و کم خونی و همچنین مفید بودن برای زنان، مردان و کودکان اشاره کرد.

خواص پسته: معرفی پسته و فواید شگفت انگیزش

مغز پسته از درخت پسته می‌روید که زادگاه و منشا اصلی رویش آن مناطق مرکزی آسیا بوده است. خود دانه پسته درون یک پوسته سخت قرار گرفته و مزه ترد و خوشمزه‌ای دارد. با این وجود، در همین دانه کوچک آجیل مواد غذایی زیادی وجود دارد که خواص پسته را تشکیل می‌دهند.

برای مثال، شما با خوردن پسته می‌توانید مواد غذای و معدنی مثل کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، چربی، پتاسیم، فسفر، آهن، منیزیم، کلسیم، منگنز، مس و سدیم را به بدنتان برسانید. همچنین، در مغز پسته ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین ب ۶، تیامین و ویتامین ث وجود دارند. 

به غیر از این، پسته هم دارای موادی است که برای مبارزه با ریسک بروز بیماری‌های مختلف مثل بیماری‌های سرطانی مفید هستند. با این حال، وجود این مواد و ویتامین‌ها در پسته چه کمکی به بدن ما می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از آجیل چی مشهد مزایای متفاوت خوردن پسته را برایتان توضیح دهیم.

پسته چیست

1- خواص پسته بر لاغری و کاهش وزن

مصرف پسته به عنوان میان وعده غذایی می‌تواند انتخاب خوبی برای لاغری باشد. با این وجود، سعی کنید پسته‌های خام را تهیه کنید که به آنها نمک یا شکر زده نشده باشد تا بتوانید از مزایای خوردن آن کاملاً بهره‌مند شوید.

با اینکه آجیل‌هایی مثل پسته جزو غذاهایی با کالری بالا قرار می‌گیرند، اما می‌توانند برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد. برای مثال، یکی از خواص پسته برای کاهش وزن این است که در آن پروتئین و فیبر به مقدار قابل توجهی وجود دارد. بنابراین، اگر شما بین وعده‌های غذایی پروتئین و فیبر پسته را مصرف کنید، باعث می‌شود که شما تا مدت بیشتری حس سیری کنید.

برای همین، به جای خوردن غذاهایی که چربی یا شکر و نمکشان بالا است، می‌توانید پسته را مصرف کنید. همچنین، تحقیقاتی که بر روی چربی‌های پسته انجام شده نشان می‌دهند که برخی از چربی‌های پسته توسط بدن جذب نمی‌شوند و داخل پوسته پسته می‌مانند.

این مسئله برای لاغری مفید است، چون از جذب چربی توسط بدنتان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، خوردن خود پسته هم برای اجتناب از پرخوری خوب است، چون پسته دارای یک پوسته سخت و درآوردن مغز پسته از آن کمی دشوار است. بنابراین، فرد آنقدر تمایل ندارد که خود پسته را زیاد بخورد. (شما می توانید برای خرید پسته مرغوب و خندان به فروشگاه اینترنتی آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص پسته برای لاغری

2- خواص پسته بر سیستم گوارشی: حاوی فیبر برای تغذیه باکتری های مفید روده

خواص پسته برای سیستم گوارشی عمدتاً به فیبر پسته برمی‌گردد. از یک سو، این فیبر برای تغذیه باکتری‌های مفید روده خوب است و به آنها کمک می‌کند که رشد کنند. سپس، باکتری‌های روده همین فیبر را تبدیل به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌کنند که می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌های سرطانی و اختلالات گوارشی را کاهش دهند. علاوه بر این، فیبر پسته باعث افزایش حجم مدفوع در روده می‌شود که حرکات آن را در طول روده آسان‌تر خواهد کرد. این مسئله مهم است، چون می‌تواند مشکل یبوست را در افراد کاهش دهد. (شما می توانید برای اطلاع از قیمت خشکبار و انواع آجیل همچون پسته به سایت یا فروشگاه فیزیکی آجیل و خشکبار آجیل چی سری بزنید.)

مطالعه بیشتر:
خواص تخمه آفتابگردان: 15 فایده بی نظیر تخمه آفتابگردان + عکس

خواص پسته برای سیستم گوارشی

3- خواص پسته برای کنترل قند و فشار خون:  موثر بر سلامت قلب و عروق و فشار خون

به غیر از اثر باز کردن رگ‌های خونی، در بدن هم چربی‌های سالم و از نوع HDL وجود دارد. این چربی‌ها در بدن می‌توانند جایگزین چربی‌های مضر و ال دی ال شوند که ازدیاد آنها باعث انسداد رگ‌های خونی و بالا رفتن فشار خون می‌شود. بنابراین، خوردن پسته می‌تواند به شما کمک کند که چربی مفید خون را بالا و چربی مضر خونتان را کاهش دهید.

افراد دیابتی و به طور کلی، افرادی که قند خونشان بالا است باید حواسشان باشد غذاهایی را بخورند که شاخص قند خونی کمی دارند. یکی از خواص پسته برای قند خون هم شاخص قند خونی پایین آن است. بنابراین، وقتی که شما پسته را می‌خورید، با اینکه کربوهیدرات دارد قند خونتان زیاد بالا نمی‌رود.

همچنین، پژوهش‌هایی که در این مورد انجام شده‌اند نشان می‌دهند که افراد دیابتی که مقداری معینی پسته را به طور منظم مصرف کرده‌اند توانستند تا حدی میزان مقاومت انسولین به خونشان را بهبود دهند. از طرف دیگر، خوردن پسته هم برای سلامت قلب و عروق و فشار خون ما خوب است.

برای اینکه فشار خوب خون ما در حد طبیعی باشد و سلامت عروق خوبی داشته باشیم باید رگ‌های خونی ما منبسط باشند. در پسته آمینو اسیدی به نام ال آرژنین وجود دارد که در بدن ما تبدیل به نیتریک اکسید می‌شود. نیتریک اکسید هم نقش اساسی در باز کردن رگ‌های خونی ما دارد که باعث می‌شود خون به خوبی در آنها جریان داشته باشد. از اینرو، خوردن پسته به باز کردن رگ‌های خونی و بهبود جریان خون در بدن ما کمک می‌کند که این مسئله ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. برای بهره بردن از فواید این مغز مفید شما می توانید سفارش آنلاین آجیل را به راحتی در وب سایت یا از طریق شبکه های اجتماعی آجیل چی ثبت نمایید.

خواص پسته برای کنترل قند و فشار خون

4- فواید پسته بر تقویت سیستم ایمنی: حاوی پروتئین و کمک به تولید آنتی بادی

خواص پسته برای تقویت سیستم ایمنی مهم است. برای مثال، در پسته پروتئین وجود دارد که به بدن شما کمک می‌کند تا آنتی بادی‌های سیستم ایمنی را بسازید. همچنین، در پسته مواد آنتی اکسیدانی وجود دارند که آنها می‌توانند از سلول‌های بدن ما در برابر پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو محافظت و سلامت کلی بدنمان را حفظ کنند. علاوه بر این، با اینکه مقدار ویتامین ث در پسته زیاد نیست، اما مصرف روزانه آن به تقویت سیستم ایمنی بدنمان کمک می‌کند، چون ویتامین ث در تولید گلبول‌های سفید بدن ما نقش مهمی دارد.

( برای اطلاع از 13 فایده بی نظیر بادام زمینی حتما مقاله خواص بادام زمینی را مطالعه نمایید.)

فواید پسته بر تقویت سیستم ایمنی

5- فواید درمانی پسته برای سرطان چیست؟

فواید درمانی پسته برای سرطان چیست؟ یکی از عواملی که ممکن است ریسک بروز سرطان در ما را افزایش دهد، پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که موادی به نام رادیکال‌های آزاد در بدنمان زیاد شوند. رادیکال‌های آزاد در نتیجه رخ دادن فرایندهای شیمیایی در بدن به وجود آمده یا در محیط اطرافمان مثل هوای آلوده یا مواد افزودنی غذاها هستند.

در نتیجه، وقتی که رادیکال‌های آزاد در بدن زیاد می‌شوند، پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو به وجود می‌آید که به بافت سلول‌های ما می‌تواند آسیب جدی وارد کند. به این صورت، ریسک بروز سرطان در بدنمان را افزایش می‌دهد. با این وجود، اگر شما روزانه پسته بخورید، می‌توانید از این مسئله جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل برای چاقی صورت: 5 آجیل مفید برای پرشدن صورت + زمان مصرف

این به این خاطر است که در پسته موادی با خواص آنتی اکسیدانی وجود دارند و نقش آنتیکسیدان‌ها در بدن خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد است. از اینرو، خواص پسته می‌تواند به کاهش ریسک بروز سرطان در بدنمان کمک کند.

( برای اطلاع از 12 فایده بی نظیر گردو بر سلامتی حتما مقاله خواص گردو را مطالعه نمایید.)

فواید درمانی پسته برای سرطان

6- خواص پسته برای کم خونی: حاوی ویتامین ب 6 و آهن

در پسته ویتامین ب ۶ و فولات هم وجود دارند که این دو ویتامین به تولید گلبول‌های قرمز بدنمان کمک می‌کنند. همچنین، دانشمندان کمبود آنها را با افزایش ریسک کم خونی ارتباط داده‌اند. بنابراین، خوردن پسته می‌تواند ریسک کم خونی را کاهش دهد.

خواص پسته برای کم خونی چیبست؟ خواص پسته از چند لحاظ برای کاهش ریسک بروز کم خونی مفید است. اول از همه پسته در خود مقداری آهن دارد که می‌تواند کمبود آهن در بدنتان را جبران کند. عنصر اصلی خون‌سازی در بدن ما آهن است که کمبود آن ریسک بروز کم خونی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مسی که درون پسته وجود دارد می‌تواند به بدنتان کمک کند تا آهن بیشتری را جذب کند.

خواص پسته برای کم خونی

7- فواید پسته بر سلامت چشم و بیماری های چشمی در سالمندان

مواد آنتی اکسیدانی که در پسته وجود دارند دلیل اصلی خواص پسته برای سلامت چشم‌هایمان هستند. برای مثال، یکی از این مواد آنتی اکسیدانی کاروتنوئیدها هستند که می‌توانند از بافت شبکیه چشم ما در برابر بیماری‌هایی مثل آب مروارید محافظت کنند.

همچنین، آنتی اکسیدان‌های پسته اثر رادیکال‌های آزاد در چشم و بدن را خنثی و از سلول‌های چشمی محافظت می‌کنند. به این ترتیب، ریسک بیماری‌های چشمی که سالخوردگان به آن مبتلا می‌شوند، مثل بیماری تباهی لکه زرد هم با خوردن پسته کاهش می‌یابد.

(جهت اطلاع از قیمت انواع پسته و خرید پسته اکبری، پسته احمد آقایی و پسته کله قوچی با کیفیت و درجه یک حتما سایت آجیل چپی را مورد بازدید قرار دهید)

 

فواید پسته بر سلامت چشم

8- خواص پسته بر مغز و تقویت حافظه: تاثیر پسته بر آلزایمر

خوردن پسته به صورت منظم هم می‌تواند به سلامت مغزتان کمک کند و هم این که عملکرد آن را افزایش دهد. ما قبلاً هم گفتیم که در پسته مواد آنتی اکسیدانی وجود دارند. بنابراین، یکی از خواص پسته بر مغز این است که از سلول‌های بافت مغز شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند که این مسئله در طولانی مدت می‌تواند ریسک بروز اختلالاتی مثل زوال حافظه و آلزایمر را کاهش دهد.

همچنین، قبلاً به این اشاره کردیم که ال آرژنینی که در پسته وجود دارد باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. در نتیجه، وقتی که خون بیشتری به سلول‌های مغزتان برسد، عملکرد آنها هم تقویت می‌شود و باعث می‌شود که شما تمرکز بیشتری روی کاری که انجام می‌دهید داشته باشید.

خواص پسته بر مغز و تقویت حافظه

9- فواید پسته بر پوست و مو: حاوی بیوتن برای تقویت ریشه مو و درخشندگی پوست

در پسته بیوتین وجود دارد که برای تغذیه موها و رشد آنها خوب است. از این رو، خوردن پسته می‌تواند برای تقویت مو و پوست ما مفید باشد.

اگر ما بخواهیم پوست و مویی شاداب و درخشان داشته باشیم، باید به خوبی از آن مراقبت کنیم و این مراقبت شامل خوردن غذای خوب و سالم می‌شود. در اینجا است که خواص پسته می‌تواند به کمک ما بیاید. شما با خوردن پسته می‌توانید موادی را به بدنتان برسانید که برای سلامت پوست و مویتان خوب هستند. برای مثال، ویتامین E در پسته یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌های پوست ما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب و آلودگی‌ها محافظت می‌کند و التهابات پوستی را کاهش می‌دهد.

(جهت اطلاع از قیمت انواع بادام و خرید بادام درختی، بادام هندی و بادام زمینی با کیفیت و درجه یک حتما سایت آجیل چپی را مورد بازدید قرار دهید)

فواید پسته بر پوست و مو

10- خواص پسته برای زنان چیست؟

 در پسته آهن وجود دارد که می‌تواند ریسک کم خونی زنان باردار را کاهش دهد که این مسئله در زنان باردار بیشتر رایج است، چون حجم خون آنها در زمان بارداری افزایش می‌یابد و نیاز به گلبول‌های قرمز بیشتری در بدنشان دارند. به غیر از این، در زنان باردار عارضه یبوست مشکل رایجی است که می‌تواند اذیت‌کننده باشد، اما فیبر پسته حرکات روده آنها را تقویت می‌کند و مشکل یبوستشان را کاهش خواهد داد.

با توجه به مطالب پاراگراف‌های قبل شما متوجه می‌شوید که در پسته مواد غذایی با خواص گوناگونی وجود دارند که برای زنان و مردان مفید هستند. با این حال، در مورد خواص پسته برای زنان چه می دانید؟ مثلاٌ اگر زنان باردار باشند، آیا خوردن پسته برای آنها مفید است؟

مطالعه بیشتر:
خواص تخمه کدو: معرفی 17 فایده تخمه کدو + عکس

بله، فواید خوردن پسته برای زنان مخصوصاً در زنان در دوران بارداری متنوع و زیاد است. برای مثال، زنان باردار با خوردن پسته می‌توانند مقداری از پروتئین مورد نیاز را به بدن خود برسانند که این پروتئین نه تنها برای آنها، بلکه برای رشد بافت‌های جنین هم ضروری است.

 خواص پسته برای زنان

11- خواص پسته برای مردان چیست؟

مردان با خوردن پسته می‌توانند از مواد غذایی و ویتامین‌های آن به خوبی بهره‌مند شوند. اما به غیر از این، از جمله خواص پسته برای مردان تاثیر بر سلامت جنسی آنها است. یادتان است که گفتیم خوردن پسته به باز کردن رگ‌های خونی کمک می‌کند؟ وقتی که رگ‌های خونی گشاد شوند، خون هم جریان بیشتر و بهتری به اعضای مختلف بدن از جمله اندام‌های جنسی مردان خواهد داشت. در نتیجه، قوای جنسی مردان و عملکرد آنها با خوردن پسته نیز در این زمینه افزایش می‌یابد.

(برای اطلاع از خرید شکلات پذیرایی و قیمت شکلات با کیفیت عالی به فروشگاه آجیل چی سری بزنید)

خواص پسته برای مردان

12- خواص پسته برای کودکان چیست؟

آنتی اکسیدان‌های پسته از همان ابتدا از بدن کودکتان در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و می‌توانند ریسک بروز خیلی از بیماری‌ها را در او کاهش دهند.

خواص پسته برای کودکان بیشمار است. فرزندانشما در مرحله رشد نیاز دارند که بهترین غذاها با بیشترین مواد و ویتامین‌های غذایی را به بدنشان برسانند. در این مورد، خواص پسته می‌تواند برای کودک شما مفید باشد. برای مثال، یکی از مهم‌ترین مواد غذایی پسته پروتئین است که به رشد بدنی و بافت‌های کودک شما کمک می‌کند. همچنین، اگر کودک شما ضعف کرده باشد، پسته سریع می‌تواند انرژی از دست رفته او را بدون اضافه کردن چربی زیاد به بدنش برساند.

خواص پسته برای کودکان

عوارض مصرف پسته

عوارض پسته چیست؟ با اینکه خواص پسته گوناگون و متنوع هستند، شما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید. اگر می‌خواهید از مزایای پسته بیشترین استفاده را ببرید، پس پیشنهاد ما به شما این است که پسته خام را مصرف کنید. اما در صورتی که از پسته‌های صنعتی و پسته‌هایی استفاده می‌کنید که به آنها نمک زده شده‌اند، آنها را به اعتدال مصرف کنید، چون مصرف بیش از حد آنها می‌تواند سدیم خونتان را بالا ببرد. همچنین، حواستان باشد که به پسته آلرژی نداشته باشید، چون خوردن آن می‌تواند واکنش شدیدی برای بدنتان داشته باشد.

عوارض مصرف پسته

خرید پسته مرغوب از آجیل چی

در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم، تنوع تنقلات به قدری زیاد است که اصلاً آدم نمی‌داند کدام را انتخاب کند! اما انتخاب درست و مهم شما باعث می شود که شما بتوانید بدن سالم و عمر درازی داشته باشید. برای همین هم خواص پسته در این زمینه آن را تبدیل به میان وعده سالمی برای شما می‌کند.

بنابراین، هر موقع شما احساس گرسنگی کردید، می‌توانید به جای شکلات و چیپس پسته میل کنید. اما از کجا می‌توان پسته خوب را تهیه کرد؟ اگر شما بیشتر آنلاین خرید می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به فروشگاه آنلاین آجیلچی مراجعه کنید.

ما در این فروشگاه آجیل‌ها و خشکبارها با بالاترین کیفیت را در بسته‌ بندی‌های مختلف و برای مناسبت‌های مختلف به سرتاسر ایران ارسال می‌کنیم. با این وجود، اگر شما می‌خواهید حضوری خرید کنید، سه شعبه فیزیکی فروشگاه ما در مشهد واقع شده‌اند. ما خوشحال می‌شویم که به شما خدمات فروش آجیل‌های لوکس و مرغوب را ارائه کنیم.

خرید پسته مرغوب از آجیل چی

 

منبع : ویکی پدیا

خرید پسته

مقالات مرتبط

نظرات