بهترین آجیل های خون ساز: معرفی 8 از بهترین آجیل ها برای کم خونی

آیا موقعی که می‌خواهید از روی صندلی بلند شوید احساس سرگیجه می‌کنید؟ رنگتان پریده، ناخن‌هایتان شکننده شده یا تنگی نفس دارید؟ در این صورت، ممکن است که دچار عارضه کم خونی شده باشید. کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که مواد غذایی لازم برای ساختن گلبول‌های قرمز خون ما در بدنمان کم شده باشند. برای همین، ما باید غذاهایی را بخوریم که بتوانند این مواد لازم را به بدن ما برسانند. مواد مورد نیاز برای کم خونی را در غذاهای مختلف مثل گوشت قرمز سفید و برخی از سبزیجات مانند اسفناج هم می‌توان پیدا کرد. در این بین، آجیل‌ها هم دارای این مواد هستند. اما بهترین آجیل های خون ساز کدامند؟ می توان گفت بهترین آجیل های خون ساز بادام درختی، بادام هندی است. از دیگر بهترین آجیل های خون ساز پسته و دانه کنجد است. همچنین می توان از بهترین آجیل ها برای کم خونی به بادام هندی ،دانه های تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو اشاره نمود. 

برای خون سازی ما به چه موادی نیاز داریم؟

همانطور که گفتیم، یکی از دلایل اصلی کم خونی کمبود گلبول‌های قرمز در بدن است که یک عامل اصلی آن می‌تواند کمبود مواد غذایی لازم برای تولید گلبول‌های قرمز باشد. بنابراین، شما باید غذاهایی را مصرف کنید که این مواد را به بدنتان برسانند. اما دقیقاً این مواد چه هستند؟ اصلی‌ترین آنها  آهن است.

آهن ماده اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین است و هموگلوبین پروتئینی است در گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به تمام اعضای بدنتان می‌رساند. در نتیجه، کمبود آهن یکی از عوامل مستقیم تاثیرگذار بر روی کم خونی است. با این وجود، علاوه بر آهن، بدن به ویتامین‌هایی مثل فولات و ویتامین ب ۱۲ هم برای ساختن گلبول‌های قرمز نیاز دارد.

شما با خوردن غذاهای مختلف از جمله گوشت قرمز و غذاهایی که به جذب آهن کمک می‌کنند (غذاهای حاوی ویتامین ث مثل سبزیجات)، می‌توانید این مواد را به بدنتان برسانید. با این حال، بهترین آجیل های خون ساز هم در خودشان آهن دارند که شما می‌توانید آن را به عنوان میان وعده غذایی مصرف کنید.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل‌ برای دیابت: معرفی 6 آجیل مناسب مبتلایان به دیابت + عکس

(برای اطلاع از قیمت آجیل مخلوط و خرید انواع  آجیل خام و شور با کیفیت عالی به فروشگاه آجیل چی سری بزنید)

بهترین آجیل برای کم خونی

بهترین آجیل های خون ساز کدامند؟

همه آجیل‌ها در خودشان مقداری آهن دارند و خوردن آنها می‌تواند به خون سازی شما کمک کند. با این حال، میزان آهن در برخی از آنها نسبت به باقی ایشان بیشتر است. بنابراین، ما در این مطلب از آجیل فروشی آجیل چی بهترین آجیل های خون سازی را به شما معرفی می‌کنیم که بیشترین میزان آهن را در خود دارند.

آجیل های خون ساز

بهترین آجیل های خون ساز: 1. بادام درختی

بادام درختی با داشتن ۵.۳ میلی گرم آهن در هر 100 گرم یکی از غنی‌ترین منابع آهن است. بنابراین، شما با خوردن روزانه 100 گرم بادام درختی می‌توانید حدوداً ۶۶ درصد از میزان آهن مورد نیاز برای بدنتان را تامین کنید

چه کسی است که از بادام درختی خوشش نیاید؟ این آجیل بیضی شکل با رنگ قهوه‌ای قرمز و مزه ترد و خوشمزه‌ای که دارد بین طرفداران آجیل انتخاب محبوبی است. علاوه بر این، در بادام درختی مقداری ب ۱۲ و فولات هم وجود دارد که برای خونسازی شما مفید هستند. بنابراین بادام درختی یکی از بهترین آجیل های خون ساز است.

( برای اطلاع از 14 فایده فوق العاده بادام درختی بر سلامتی و بهبود بیماری ها حتما مقاله خواص بادام درختی را مطالعه نمایید.)

 

آجیل بادام درختی برای خون سازی

بهترین آجیل های خون ساز: 2. دانه کاج

شاید دانه کاج یکی از گزینه‌های کمتر شناخته شده در بین آجیل دوستان باشد. با این حال، به خاطر میزان آهنی که در خود دارد، گفتیم که بد نیست که آن را در این فهرست قرار دهیم. در هر 30 گرم دانه کاج ۷.۵ میلی‌گرم آهن وجود دارد که خوردن 100 ‘گرم آن می‌تواند حدود ۹۳ درصد از میزان آهن روزانه شما را تامین کند. از این رو دانه کاج می‌تواند یکی از بهترین آجیل های خون ساز باشد.

( برای اطلاع از 12 فایده شگفت انگیز پسته بر سلامتی زنان و مردان حتما مقاله خواص پسته را مطالعه نمایید.)

 آجیل دانه کاج برای خون سازی

بهترین آجیل های خون ساز: 3. بادام هندی

در بادام هندی مقداری مس هم وجود دارد که با آهن به تولید گلبول‌های قرمز در بدن کمک می‌کند.

بادام هندی نیز یکی از انتخاب‌های محبوب در بین طرفداران آجیل است. خوبی بادام هندی هم این است که شما با خوردن 100 گرم از آن در روز می‌توانید میزان ۷.۸ میلی‌گرم آهن و ۹۷ درصد از میزان آهن روزانه را به بدنتان برسانید. بنابراین، شما با خوردن بادام هندی که یکی از بهترین آجیل های خون ساز است، روزانه می‌توانید به خونسازی و کم خونی خود کمک کنید.

مطالعه بیشتر:
خواص ماکادمیا: 18 تاثیر شگفت انگیز فواید ماکادمیا بر سلامتی + عکس

آجیل ها بادام هندی برای خون سازی

بهترین آجیل ها برای کم خونی: 4. دانه‌های تخمه کدو

در دانه‌های تخمه کدو هم مس وجود دارد که برای فرایند ساختن گلبول‌های قرمز خونتان مفید است.

در 100 ‘گرم از دانه‌های تخمه کدوی خشک شده ۱۱.۴ میلی گرم آهن وجود دارد که این میزان زیاد است و می‌تواند از مقدار مصرف روزانه آهن مورد نیازتان هم بیشتر باشد. بنابراین، دانه‌های تخمه کدو یکی از بهترین آجیل ها برای کم خونی بوده و خوردن روزانه آن می‌تواند به خونسازی شما کمک کند.

( برای اطلاع از 17 فایده تخمه کدو + عکس حتما مطلب خواص تخمه کدو را مطالعه نمایید.)

 

دانه‌های تخمه کدو برای کم خونی

بهترین آجیل ها برای کم خونی: 5. دانه کنجد

اگر شما دانه کنجد خشک شده را مصرف کنید، می‌توانیدبا خوردن 100 ‘گرم آن ۲۱ میلی‌گرم آهن را به بدنتان برسانید. علاوه بر این، دانه‌های کنجد سیاه دارای ویتامین ب۶ و مس هم هستند که به جذب آهن خون بدن کمک و فرایند تولید هموگلوبین خون را افزایش می‌دهند. از این رو، دانه کنجد هم یکی از بهترین آجیل ها برای کم خونی است.

دانه کنجد برای کم خونی

بهترین آجیل ها برای کم خونی: 6. تخم کتان

تخم کتان هم یکی از بذرها و جزو بهترین آجیل ها برای کم خونی است که در خود مقدار زیادی آهن دارد. برای مثال، در 100 ‘گرم از تخم کتان حدود ۹.۶ میلی‌گرم آهن وجود دارد که میزان نسبتاً زیادی است. با این وجود، مقدار ویتامین ب۶ و ب ۱۲ در تخم کتان به اندازه آهن نیست و شما باید این دو ماده غذایی را با خوردن غذاهای دیگر به دست بیاورید. در هر صورت، تخم کتان هم آهن زیادی در خود دارد. بنابراین، قرار دادن آن در برنامه غذایی‌تان خالی از لطف نیست.

تخم کتان برای کم خونی

بهترین آجیل های خون ساز: 7. پسته

در ۱۰۰ گرم از پسته هم میزان ۱.۷ میلی‌گرم ویتامین ب۶ وجود دارد که برای خونسازی شما مفید است.

از آنجایی که پسته یکی از اجزای مخلوط آجیلی است که خریداران از آجیل فروشی‌ها می‌گیرند. ما تصمیم گرفتیم آن را در فهرست بهترین آجیل های خون ساز قرار دهیم. میزان آهنی که در پسته وجود دارد به اندازه موارد قبلی ذکر شده در این فهرست نیست، اما باز هم میزان قابل توجهی است. برای مثال، در 100 گرم از پسته ۴.۸ میلی‌گرم آهن وجود دارد.

مطالعه بیشتر:
خواص پسته: 12 فایده شگفت انگیز پسته بر سلامتی زنان و مردان

(جهت اطلاع از قیمت انواع پسته و خرید پسته احمد آقایی، پسته اکبری و پسته کله فندقی با کیفیت و درجه یک حتما سایت آجیل چپی را مورد بازدید قرار دهید)

 آجیل ها پسته برای خون سازی

بهترین آجیل ها برای کم خونی: 8. تخمه آفتابگردان

در 100 گرم از تخمه آفتابگردان ۱.۳ میلی‌گرم ویتامین ب۶ وجود دارد که به تولید گلبول‌های قرمز خونتان هم کمک می‌کند.

اگر تخمه آفتابگردان را دوست دارید، پس خبر خوبی برایتان داریم! تخمه آفتابگردان میزان خوبی از آهن را دارد. در ۱۰۰ گرم از تخمه آفتابگردان ۵.۳ میلی‌گرم آهن وجود دارد که آن را جزو بهترین آجیل‌های خون‌سازی می‌کند. بنابراین، خوردن روزانه تخمه افتابگردان به کاهش ریسک بروز کم خونی‌تان کمک خواهد کرد و یکی از بهترین آجیل ها برای کم خونی است.

خمه آفتابگردان برای کم خونی

تهیه بهترین آجیل های خون ساز با آجیل چی

کم خونی عارضه‌ ای است که شاید شما متوجه آن نشوید، ولی همیشه می‌تواند در کمین شما باشد! همچنین، ابتلا به کم خونی عواقب جدی برای شما و سلامتتان خواهد داشت. اما یک راه حل ساده برای پیشگیری از این عارضه وجود دارد و آن این است که شما غذاهای آهن‌ دار بخورید. خوشبختانه، شما با خوردن آجیل هم می‌توانید طعم ترد و خوشمزه آن را بچشید و هم اینکه هر روز این بیماری را از خودتان دور نگه می‌دارید.

بنابراین، اگر به تهیه بهترین آجیل های خون سازی با کیفیت علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به فروشگاه آجیلچی مراجعه کنید. ما در فروشگاه آنلاین آجیلچی انواع آجیل و خشکبار درجه یک و ممتاز را در بسته‌ بندی‌های مختلف و شیک به سرتاسر ایران ارسال می‌کنیم. ما در شهر مشهد نیز سه شعبه فروشگاه فیزیکی داریم که شما می‌توانید برای خرید حضوری آجیل و  انواع خشکبار از آنها بازدید کنید.

 

تهیه بهترین آجیل خون سازبا آجیل چی

منبع: nutlyfoods
خرید آجیل

مقالات مرتبط

نظرات

نفس
07 مهر 1403

سلام. من تخمه آفتابگردان رو خیلی دوست دارم. میخواستم بدونم از بین بهترین آجیل های خون ساز چطور میتونه به کم خونی کمک کنه؟

  • تیم تولید محتوای آرنا ویژن
    07 مهر 1403

    .سلام دوست عزیز. در ۱۰۰ گرم از تخمه آفتابگردان ۵.۳ میلی‌گرم آهن وجود داردکهi میزان آهن خیلی خوبی است. بنابراین، شما با خوردن تخمه آفتابگردان در روز می‌تونید مقدار قابل توجهی از آهن مورد نیاز برای ساخت گلبول‌های قرمز را به بدنتان برسآنید که خود این مسئله از بروز کم خونی جلوگیری می‌کند.

اضافه کردن نظر جدید