خواص بادام درختی: 14 فایده فوق العاده بادام درختی بر سلامتی و بهبود بیماری ها

آیا می‌دانید آجیل‌ها چقدر برای بدن شما سالم هستند؟ آجیل‌ها هم در خود مواد غذایی متنوعی دارند که برای بدنتان مفید هستند و هم اینکه به عنوان میان وعده می‌توانند منبع خوبی از انرژی برای بدنتان باشند. خوبی آجیل‌ها هم این است که انواع آنها متفاوت است. برای همین، شما انتخاب‌های زیادی برای مصرف روزانه انواع آجیل دارید. یکی از آجیل‌هایی که شما می‌توانید در برنامه روزانه غذایی‌تان بگنجانید، بادام درختی است. اما دقیقاً خواص بادام درختی چیست و مصرف آن چطور می‌تواند برای بدن ما مفید باشد؟ در این مطلب از آجیل و خشکبار آجیل چی به صورت کامل به بررسی خواص بادام درختی برای استخوان‌ها و مفاصل ، فواید مصرف بادام درختی در کنترل فشار و قند خون، خواص بادام درختی در کم خونی، خواص بادام درختی برای مغز و همچنین فواید مصرف بادام درختی بر سلامت چشم ها، سلامت پوست و مو  و خواص بادام درختی برای زنان، مردان و کودکان اشاره خواهیم کرد.

خواص بادام درختی چیست؟

بادام درختی میوه درخت بادام و زادگاه اصلی آن خاورمیانه است. با این وجود، اکنون ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید‌کننده این نوع آجیل به حساب می‌آید. با اینکه بادام درختی ظاهر جمع و جور و کوچکی دارد، فریب شکل آن را نخورید، چون در بادام درختی مواد غذایی زیادی وجود دارد که برای بدن مغذی و مفید هستند. برای مثال، در بادام به مقدار قابل توجهی فیبر، پروتئین، ویتامین E، منیزیم و منگنز وجود دارد.

علاوه بر این، بادام درختی مواد غذایی مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ب 6، فسفر، فولات، منیزیم، منگنز، مس و روی هم دارد. با این حال، دقیقاً خواص بادام درختی چیست و چطور خوردن این مواد به بدن ما و سلامت آن کمک می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از آجیل سرا آجیل چی مزایای خوردن بادام درختی را برایتان توضیح دهیم.

بادام درختی

1- خواص بادام درختی برای استخوان‌ها و مفاصل 

در بادام درختی هم مقدار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد که آنها به کاهش التهاب و درد مفاصل شما در طول روز کمک می‌کنند. در نتیجه، فواید مصرف بادام درختی نه تنها برای استخوان بلکه برای مفاصل هم کاربردی است.

مراقبت از استخوان‌ها در زمان رشد و در طول زندگی یک مسئله مهم است. بنابراین، شما باید برنامه غذایی‌تان طوری باشد که مواد غذایی مهم را به استخوان‌هایتان برسانید. یک ماده غذایی مهم برای استخوان‌سازی و حفظ استخوان‌های قوی و محکم کلسیم است که خوشبختانه در بادام درختی به میزان قابل توجهی وجود دارد. در حقیقت یکی از خواص بادام درختی محافظت از استخوان هاست.

علاوه بر این، در بادام درختی منیزیم و فسفر هم وجود دارد که آنها هم به کمک کلسیم سلول‌ها و بافت‌های استخوانی را می‌سازند. از سوی دیگر، خواص بادام درختی می‌تواند به کاهش التهاب مفصل‌های شما هم کمک کند. اگر شما کسی هستید که از درد آرتروز رنج می‌برد، باید غذاهایی را مصرف کنید که خواص آنتی اکسیدانی دارند. به همین دلیل برای اطلاع از قیمت خشکبار و آجیل های مقوی و با کیفیت با آجیل چی همراه باشید.

خواص بادام درختی برای استخوان‌ها و مفاصل 

2- خواص بادام درختی در کنترل فشار و قند خون

 خوردن روزانه بادام درختی می‌تواند تاثیر خوبی بر روی سطح فشار خون شما داشته باشد. همانطور که گفتیم، در بادام درختی چربی‌های مفید برای بدن وجود دارند که به آنها چربی‌های HDL می‌گویند. بنابراین، وقتی که شما بادام درختی را جایگزین غذاهایی می‌کنید که چربی مضر یا LDL دارند، بدن شما چربی این غذاها را به جای چربی‌های مضر جذب می‌کند و میزان چربی در بدنتان تعدیل می‌شود. به این صورت، وقتی که کلسترول بدنتان پایین بیاید، عروق خونتان هم در حالت نرمال باقی خواهند ماند و فشار خونتان تنظیم می‌شود.

خواص بادام درختی در کنترل فشار و قند خون چیست؟ در صورتی که شما بیمار دیابتی هستید یا در معرض ریسک ابتلا به دیابت هستید، حتماً باید به میزان کربوهیدرات در غذا‌تان توجه کنید. خوشبختانه، یکی از خواص بادام درختی این است که میزان کربوهیدرات آن کم، اما میزان چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر آن زیاد است.

مطالعه بیشتر:
خواص تخمه کدو: معرفی 17 فایده تخمه کدو + عکس

از آنجایی که میزان کربوهیدرات بادام درختی کم است، انتخاب خوبی برای افراد دیابتی است، چون در این نوع افراد کربوهیدرات‌ها قند خون آنها را بالا می‌برد. برای همین، خوبی خوردن بادام درختی این است که از یک طرف با فیبرش شما را سیر می‌کند و از طرف دیگر کربوهیدراتش به قدری است که میان وعده سالمی برای شما باشد.

( برای اطلاع از 12 فایده شگفت انگیز پسته بر سلامتی زنان و مردان حتما مقاله خواص پسته را مطالعه نمایید.)

فواید بادام درختی در کنترل فشار و قند خون

3- خواص بادام درختی بر کم خونی

وقتی که شما مشکل کم خونی داشته باشید، این به این معنی است که یکی از عناصر تشکیل دهنده گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون شما کم است. در خیلی از افراد، عارضه کم خونی به خاطر کمبود وجود آهن در خون آنها رخ می‌دهد. با این حال، یکی از خواص بادام درختی این است که شما اگر روزانه آن را مصرف کنید، می‌توانید مقداری از آهن مورد نیاز را به بدنتان برسانید بنابراین، خواص مصرف بادام درختی می‌تواند با جبران کمبود آهن به مشکل کم خونی بدن شما کمک کند.

(جهت اطلاع از قیمت انواع بادام و خرید بادام هندی، بادام درختی و بادام زمینی با کیفیت و درجه یک حتما سایت آجیل چپی را مورد بازدید قرار دهید)

فواید بادام درختی برای کم خونی

4- خواص بادام درختی برای مغز: حاوی ویتامین E برای تقویت عملکرد مغز

خواص بادام درختی هم می‌تواند برای بدنتان برای مغزتان خوب باشد. برای مثال، در بادام درختی آنتی اکسیدان‌های فراوانی از جمله ویتامین E وجود دارند که نقش‌شان این است که از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو و اثر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. آسیبی که رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های مغز و بدن وارد کنند جدی است.

بنابراین، مهم است که شما در روز مواد آنتی اکسیدانی از جمله بادام درختی را مصرف کنید تا از سلامت مغز و بدن خود در برابر این اثرات مخرب محافظت کنید. همچنین، در بادام درختی ماده‌ای به نام ال کارنیتین وجود دارد که در بدن ما چربی را به انرژی تبدیل می‌کند و برای عملکرد مغز اهمیت زیادی دارد، چون به آن انرژی می‌رساند. در نتیجه، خوردن بادام درختی برای سلامت کلی و تقویت عملکرد مغز مهم است.

خواص بادام درختی برای مغز

5- خواص بادام درختی بر سیستم ایمنی: کمک به گلبول‌های سفید در تقویت سیستم ایمنی

خوردن بادام درختی برای یکی از کارکردهای سیستم ایمنی که بستن زخم‌ها است هم فایده دارد. شما با خوردن بادام درختی می‌توانید پروتئین را به بدنتان برسانید که نقش مهمی در کلاژن‌سازی بافت پوست و ترمیم آن دارد.

به غیر از اینکه شما با خوردن روزانه بادام مواد غذایی مهم برای تولید سلول‌ها از جمله سلول‌های سیستم ایمنی‌تان را به بدن می‌رسانید، خواص بادام درختی هم می‌تواند به کمک گلبول‌های سفید شما بیاید. بر طبق تحقیقاتی که اخیراً انجام شده‌اند، دانشمندان کشف کرده‌اند که در پوست بادام درختی مواد شیمیایی وجود دارد که می‌توانند واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به آلودگی‌های ویروس و باکتریایی را تقویت کنند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که حتی بعد از خوردن بادام درختی و تجزیه آن توسط روده پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها به طرز قابل توجهی افزایش یافته بود. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در این مورد انجام شود تا دانشمندان بتوانند اثر بادام درختی روی سیستم ایمنی بدن را به طور قطعی تایید کنند.

خواص بادام درختی برای سیستم ایمنی

6- خواص بادام درختی بر سیستم گوارشی: افزایش تولید بوتیرات و تقویت عملکرد روده

همچنین، در بادام درختی فیبر وجود دارد که باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود. در نتیجه، مدفوع می‌تواند راحت‌تر در طول روده حرکت کند که این خودش به کاهش مشکل یبوست شما کمک زیادی می‌کند. بنابراین، خوردن بادام درختی در سلامت روده و در کل سیستم گوارشی شما نقش مفیدی دارد.

در بدن هر فردی سالم بودن روده و دستگاه گوارشی یکی از مهمترین عوامل است. این به این خاطر است که وقتی که روده و دستگاه گوارشی شما سالم باشند، بدن شما می‌تواند مواد غذایی را که می‌خورید را به خوبی تجزیه و مواد لازم آن را جذب خود کند. در نتیجه، شما باید با خوردن غذاهای سالم سلامت روده و دستگاه گوارشی خودتان را تقویت کنید.

اما خواص بادام درختی چطور می‌تواند برای روده ما مفید باشد؟ خوردن بادام زمینی میزان تولید ماده‌ای به نام بوتیرات را در بدن افزایش می‌دهد. بوتیرات یک اسید چرب است که سلول‌های روده باریک شما برای تغذیه و تقویت عملکردشان از آن استفاده می‌کنند.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل برای چاقی صورت: 5 آجیل مفید برای پرشدن صورت + زمان مصرف

( برای اطلاع از 12 فایده بی نظیر گردو بر سلامتی حتما مقاله خواص گردو را مطالعه نمایید.)

فواید بادام درختی بر سیستم گوارشی

7- فواید بادام درختی برای سلامت چشم‌ها

بله، خواص بادام درختی برای سلامت چشمانمان مفید است. در بادام درختی ویتامین E وجود دارد که این ویتامین یک آنتی اکسیدان است و از چشمان ما در برابر استرس اکسیداتیو و اثر مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. به این صورت، وقتی که ما سالخورده می‌شویم، ریسک بروز بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید و تباهی لکه زرد را در ما کاهش می‌دهد. بنابراین، خوردن آجیل‌هایی مثل بادام درختی می‌تواند به سلامت کلی چشمان ما کمک کند.

فواید درمانی بادام درختی برای سلامت چشم‌ها

8- خواص بادام درختی برای دندان‌ها: حاوی کلسیم برای تقویت دندان ها

 بادام هم آجیلی است که بافت سفتی دارد و خوردن بیش از حد آن می‌تواند به دندان‌هایتان فشار بیاورد. در نتیجه، اگر شما از دندان‌هایتان خوب مراقبت کنید و آنها را بشویید، این نوع آجیل می‌تواند جایگزین خوبی برای شکلات‌ها یا شیرینی‌های صنعتی باشد که برای دندان‌هایتان مضر هستند.

در مورد خواص بادام درختی برای دندان‌ها نمی‌توان گفت که همه آن خوب است یا بد. از یک سو، در بادام درختی کلسیم وجود دارد. دندان‌های ما هم برای رشد و قوی ماندن به کلسیم در بدن احتیاج دارند. برای همین، انتخاب بادام درختی به عنوان یک میان وعده غذایی می‌تواند کلسیم مورد نیاز را به دندان‌هایتان برساند. اما روی برخی از بادام‌های درختی و مخصوصاً بادام‌هایی که در فروشگاه‌ها وجود دارند، نمک یا شکر زده می‌شود که این نوع بادام‌ها برای دندان‌های شما بد هستند.

( برای اطلاع از 13 فایده بی نظیر بادام زمینی حتما مقاله خواص بادام زمینی را مطالعه نمایید.)

خواص بادام درختی برای دندان ها

9- خواص درمانی بادام درختی برای پوست و مو

اگر میزان کلسیم در فولیکول‌های موی ما زیاد شود باعث شکستگی تارهای مو می‌شود که مصرف منیزیم از این مسئله جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، در بادام درختی مقدار کمی اسید چرب امگا ۳ وجود دارد که باعث بهبود گردش جریان خون و رساندن مواد غذایی برای رشد و تقویت فولیکول‌های موی‌مان می‌شود.

فواید بادام درختی بر پوست و مو چیست؟ روزانه پوست و موی ما در معرض عوامل محیطی مخرب قرار می‌گیرند. این عوامل می‌توانند هوای آلوده، دود سیگار، مواد افزودنی در غذاها و … باشند. اما یکی از خواص بادام درختی این است که با داشتن آنتی اکسیدان‌هایش از جمله ویتامین E می‌تواند با اثرات مخرب این آلودگی‌ها در بدن مبارزه و پوست صورت و سر ما را تغذیه کند.

همچنین، چربی‌های سالمی که در بادام درختی وجود دارند منابع طبیعی برای چربی پوست ما هستند و می‌توانند به مشکل خشک پوستمان کمک کنند. از سوی دیگر، در بادام درختی هم منیزیم وجود دارد که منیزیم می‌تواند میزان کلسیم در فولیکول‌های موی ما را تنظیم کند.

(جهت اطلاع از قیمت انواع پسته و خرید پسته احمد آقایی، پسته اکبری و پسته کله فندقی با کیفیت و درجه یک حتما سایت آجیل چپی را مورد بازدید قرار دهید)

خواص درمانی بادام درختی برای پوست و مو

10- فواید بادام درختی در پیشگیری از سرطان: حاوی آنتی اکسیدان قوی برای کاهش ریسک ابتلا

سرطان یک مریضی مرگبار است که متاسفانه خیلی از مردم جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با این وجود، اگر رژیم غذایی شما مناسب باشد، شما می‌توانید ریسک بروز آن را کاهش دهید. در این مورد، خواص بادام درختی هم می‌تواند برای کاهش ریسک بروز سرطان مفید باشد. اما چطور خوردن بادام درختی می‌تواند به این مسئله کمک کند؟

ما قبلاً هم به این اشاره کردیم که در بادام درختی آنتی اکسیدان‌ها وجود دارند که با اثرات رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که در هوای آلوده، مواد افزودنی غذاهای پروسه شده و حتی در خود بدنمان وجود دارند. با این حال، زمانی که مقدار رادیکال‌های آزاد در بدنمان زیاد می‌شوند، ریسک بروز سرطان هم در بدن ما افزایش می‌یابد.

اما اگر شما بادام درختی را جزوی از برنامه غذایی‌تان قرار دهید، می‌توانید آنتی اکسیدان‌ها را به بدنتان برسانید. در نتیجه، آنتی اکسیدان‌ها در بدن شما اثرات رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و ریسک بروز سرطان را کاهش می‌دهند.

فواید بادام درختی در پیشگیری از بروز سرطان

11- فواید بادام درختی برای کبد: ویتامین E و خواص ضد التهابی

مهمترین خواص بادام درختی برای کبد مواد آنتی اکسیدانی درون آن است. مواد آنتی اکسیدانی در بادام درختی که مهمترین آنها ویتامین E است می‌توانند از غشای سلول‌های کبد در برابر استرس اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد بدن محافظت کنند. همچنین، این مواد دارای خواص ضد التهابی هستند که از مرگ سلول‌های کبد جلوگیری می‌کنند. به غیر از این، شما با خوردن بادام درختی چربی‌های سالم را به بدنتان می‌رسانید که مصرف این چربی‌ها به جای چربی‌های مضر می‌تواند به سلامت کبدتان در بلند مدت کمک قابل توجهی کند.

مطالعه بیشتر:
بهترین برندهای شکلات در جهان: معرفی 35 برند معروف شکلات دنیا

خواص بادام درختی برای کبد

12- خواص بادام درختی برای بدنسازی و لاغر ی: حاوی فیبر و پروتئین و کمک به کاهش وزن

یکی از کارهای مهم در لاغر کردن و بدنسازی این است که شما پرخوری نکنید. در این صورت، یکی از خواص بادام درختی این است که می‌تواند به خوبی حس گرسنگی شما را تا مدتی برطرف کند. این به این خاطر است که در بادام درختی فیبر و پروتئین به میزان زیاد وجود دارند.

بنابراین، وقتی که شما بادام درختی را مصرف می‌کنید، فیبر و پروتئین آن باعث می‌شود که شما تا مدتی حس سیری کنید و سراغ غذاهای پرچرب و کالری نروید که خود این مسئله به کاهش وزن و تمرینات بدنسازی شما کمک می‌کند.

خواص بادام درختی برای بدنسازی و لاغری

13- فواید بادام درختی برای زنان: افزایش میزان استروژن و کمک به رشد مغز جنین

 در زمان بارداری زنان احتیاج به گلبول‌های قرمز بیشتری دارند. از این رو، خوردن بادام درختی و رساندن آهن آن به بدن می‌تواند به زنان کمک کند تا ریسک کم خونی در خود را کاهش دهند.

فواید بادام درختی برای زنان چیست؟ خواص بادام درختی به غیر از مواد غذایی که به بدن می‌رساند، برای عدم تعادل هورمون‌های زنان و در زمان بارداری آنها هم می‌تواند مفید باشد. در بادام درختی موادی به نام فیتواستروژن وجود دارند که آن‌ها در بدن ما می‌توانند باعث افزایش میزان استروژن شوند.

در نتیجه، خوردن بادام درختی از این لحاظ می‌تواند برای زنان مفید باشد که در صورتی که میزان استروژن بدنشان کم است، این هورمون را در بدنشان افزایش می‌دهد. علاوه بر این، در بادام درختی ماده‌ای به نام فولیک اسید وجود دارد که برای رشد مغز جنین و بافت‌های عصبی‌شان ماده بسیار مهمی است.

فواید بادام درختی برای زنان

14- خواص بادام درختی برای مردان

خواص بادام درختی هم برای مردان فراوان است. علاوه بر اینکه مردان می‌توانند مواد غذایی متنوع بادام درختی را به بدنشان برسانند، مصرف این آجیل هم می‌تواند برای سلامت جنسیشان مفید باشد. همانطور که قبلاً گفتیم در بادام درختی آهن وجود دارد که آهن می‌تواند به خون‌سازی در بدن مردان و افزایش جریان خون به اعضای بدن از جمله اندام‌های جنسی‌شان کمک کند.

همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که روی یا زینکی که در بادام درختی وجود دارد، می‌تواند به افزایش تولید سطوح هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است کمک کند. علاوه بر این، در بادام درختی سلنیوم به مقدار کم وجود دارد که باعث افزایش تولید اسپرم در مردان و تقویت قوای جنسی آنها می‌شود.

خواص بادام درختی برای مردان

 عوارض مصرف بادام درختی

درست است که مزایا و خواص بادام درختی زیاد هستند، اما شما هرگز نباید در مصرف بادام زیاده روی کنید. مصرف بیش از حد بادام درختی می‌تواند باعث شود که بدنتان دچار مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، درد شکمی، اسهال یا یبوست شود.

همچنین، شما اگر بادام‌هایی را از فروشگاه بگیرید که با آنها شکر یا نمک زده باشند و آنها را به میزان زیاد مصرف کنید، ممکن است که اضافه وزن پیدا کنید. علاوه بر این، اگر به بادام درختی آلرژی دارید، بهتر است که از آن دوری کنید، چون بدنتان ممکن است شدیداً به خوردن آن واکنش بدی نشان دهد.

عوارض بادام درختی

تهیه بهترین بادام‌ درختی از آجیل چی

بادام درختی نه تنها یکی از اجزای پرطرفدار مغزهای آجیل به حساب می‌ آید، بلکه از لحاظ سلامتی فواید بسیار و متنوعی هم برای ما دارد. برای همین خیلی‌ ها آن را نه فقط به خاطر مزه اش، بلکه به خاطر مزیت سلامتی که به بدن ما می‌آورد هم دوست دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید و می‌خواهید از خواص بادام درختی درجه یک و مرغوب بهره ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به فروشگاه آجیل چی مراجعه کنید.

ما در این فروشگاه انواع آجیل و خشکبار درجه یک و ممتاز را در بسته‌ بندی‌ های عادی، ویژه و هدیه به آدرس شما عزیزان ارسال می‌کنیم. همچنین، اگر شما در مشهد زندگی می‌کنید، یا قصد سفر به مشهد را دارید، حتماً از سه شعبه ما در این شهر بازدید کنید.

تهیه بهترین بادام‌های درختی از آجیلیچی

 

منبع : ویکی پدیا

منبع: healthline

خرید بادام درختی

مقالات مرتبط

نظرات

لاله
05 مهر 1403

آیا خواص بادام درختی میتونه از پوکی استخوان جلوگیری کنه؟

  • تیم تولید محتوای آرنا ویژن
    05 مهر 1403

    سلام دوست عزیز. بله در بادام درختی موادی مثل کلسیم، منیزیم و فسفر وجود دارد که این مواد در ساخت، تقویت و استحکام استخوان‌ها نقش مهمی دارند. بنابراین، رساندن آنها به بدنتان می‌تواند از بروز پوکی استخوان هم جلوگیری کند.

اضافه کردن نظر جدید