خواص چلغوز: 20 فایده حیرت آور چلغوز برای زنان و مردان + عکس

آجیل کاج یا چلغوز دانه‌های خوراکی است که از گونه‌های مختلف مخروط کاج به دست می‌آید. این دانه‌های ریز سرشار از مواد مغذی ضروری برای سلامتی بدن از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم هستند و توازن چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر موجود در آن می‌تواند خواص سلامتی زیادی برای بدن داشته باشد که از جمله خواص چلغوز می‌توان به تنظیم سطح قند خون، کمک به مدیریت دیابت، بهبود سلامت قلب، پیشگیری از ابتلا یه سرطان و غیره اشاره کرد که در ادامه این مطلب وبلاگ آجیل چی بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

خواص چلغوز: معرفی چلغوز

چلغوز یا آجیل کاج حاوی ترکیبات گیاهی سالمی است که نقش مهمی در کاهش کلسترول و از بین بردن رادیکال‌های آزاد دارد. بعلاوه از خواص چلغوز می‌توان به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و کمک به کاهش وزن اشاره کرد.

چلغوز که با عنوان آجیل کاج نیز شناخته می‌شود، روی درخت کاج رشد می‌کند. این آجیل خوراکی با طعم ترد، آجیلی و کره‌ای شناخته می‌شود. بیش از 30 گونه‌ی مختلف از آجیل کاج موجود است اما تنها سه نوع آن مصرف خوراکی دارد. چلغوز در یک پوسته‌ی سخت پوشانده است که پیش از مصرف باید آن را جدا کرد اما برای نگهداری طولانی مدت بهتر است آن را با پوسته‌ی سخت بیرونی نگهداری کنید.

چلغوز آجیل کوچک و خوش طعمی است که حاوی مواد مغذی زیادی مانند اسیدهای چرب تکی غیراشباع، پروتئین و آنتی‌اکسیدان دارد. این آجیل همچنین سرشار از ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C، B1، B2 و مواد معدنی پتاسیم، منیزیم، فسفر و مقدار متوسطی اهن، کلسیم، روی و منگنز است.

جهت مشاهده قیمت و خرید آجیل به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه فرمایید.

معرفی خواص چلغوز

ارزش غذایی چلغوز

مقدار 100 گرم چلغوز یا آجیل درخت کاج با مواد مغذی زیر همراه است:

  • کالری: 673
  • چربی: 68.37 گرم
  • کربوهیدرات: 13.08 گرم
  • فیبر: 3.7 گرم
  • پروتئین: 13.69 گرم
  • قند: 3.59 گرم
  • کلسیم: 16 میلی‌گرم
  • آهن: 5.53 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 597 میلی‌گرم
  • سدیم: 2 میلی‌گرم

علاوه بر این چلغوز سرشار از ویتامین K، ویتامین E، کولین، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، فولات، ویتامین B6 و ویتامین B5 است. خواص چلغوز همچنین به محتوای مواد معدنی این آجیل از جمله مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی نیز مرتبط است.

جهت مشاهده قیمت و خرید خشکبار کلیک کنید.

جدول ارزش غذایی چلغوز

مهم ترین خواص چلغوز

آجیل کاج سرشار از ویتامین K، فسفر، منیزیم، روی و منگنز است که همگی به حفظ استخوان‌های سالم کمک می‌کنند. این آجیل خوشمزه همچنین دارای چربی غیراشباع چندگانه، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی متعدد است که مصرف آن را برای سلامتی مفید می‌سازد. در ادامه این مطلب تصمیم داریم بیشتر در خصوص خواص چلغوز صحبت کنیم.

جهت خرید و مشاهده قیمت آجیل شور به آجیل سرای آجیل چی مراجعه فرمایید.

معرفی مهم ترین خواص چلغوز

  1. خواص چلغوز در کاهش خطر ابتلا به سرطان با دارا بودن منیزیم

یکی از مزایا و فواید چلغوز برای سلامتی شامل کاهش خطر تاثیر سلول‌های سرطانی بر بدن است. این خاصیت چلغوز به خاطر مقدار زیاد منیزیم موجود در آن است که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌تواند مفید باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل های ضد سرطان به مطلب 9 آجیل خوشمزه و مفید برای سرطان مراجعه فرمایید.

 کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن چلغوز به دلیل دارا بودن منیزیم

  1. خواص چلغوز در کاهش کلسترول

مانند تمام آجیل‌ها و دانه‌ها، آجیل کاج یا چلغوز نیز سرشار از کالری و چربی است. بیشتر چربی موجود در این آجیل به شکل چربی‌های غیراشباع چندگانه است که می‌تواند با کمک به کاهش سطح کلسترول LDL، از سلامت قلب محافظت کند.

جهت مشاهده قیمت و خرید شکلات به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه فرمایید.

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل‌ برای زنان باردار: 7 آجیل مفید برای سلامت جنین + میزان مصرف

کمک به کاهش کلسترول با خوردن چلغوز

  1. فواید چلغوز در مدیریت وزن: حاوی پینولنیک اسید و موثر در کاهش اشتها

یکی دیگر از خواص چلغوز، کمک به کاهش وزن یا مدیریت وزن سالم است. چلغوز یک میان‌وعده‌ی عالی حاوی اسید پینولنیک است که می‌تواند هورمون‌هایی را القا کند که با ایجاد حس سیری به مغز هشدار می‌دهند و در نتیجه اشتهای فرد را کنترل می‌کند. این خاصیت چلغوز به شما کمک می‌کند تا از میان‌وعده‌های غیرضروری و ناسالم دوری کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل مناسب بدنسازان به مطلب: معرفی 8 مغز مناسب عضله‌سازی ورزشکاران مراجعه فرمایید.

چلغوز حاوی پینولنیک اسید و موثر در کاهش اشتها و کاهش وزن

  1. خواص چلغوز برای بهبود بینایی و سلامت چشم: حاوی ویتامین A و لوتئین

فواید چلغوز شامل بهبود بینایی و محافظت از چشم در برابر دژنراسیون کاکولا و گلوکوم نیز می‌شود. قدرت بینایی به خاطر ماهیت آنتی‌اکسیدانی کاروتنوئیدها، لوتئین، زاگزانتین و ویتامین A موجود در آجیل کاج بهبود می‌یابد. این خواص چلغوز با فیلتر کردن اشعه‌های مضر UV و مبارزه با رادیکال‌های آزاد به سلامت چشم کمک می‌کنند.

جهت مشاهده قیمت و خرید آجیل خام کلیک کنید.

 چلغوز حاوی ویتامین A و لوتئین جهت بهبود بینایی و سلامت چشم

  1. خواص چلغوز در بهبود عملکرد قلب: جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی در شریان‌ها

یکی دیگر از خواص چلغوز برای سلامتی کمک به حفظ سلامت قلب است. وجود اسیدهای چرب غیراشباع سالم (از جمله اسید لینولئیک و اسید اولئیک) در محافظت از بروز مشکلات مربوط به قلب بسیار موثر است. آجیل کاج همچنین حاوی مقدار مورد نیاز چربی اشباع شده است که سطح کلسترول را کاهش داده و از تشکیل لخته‌های خونی در شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

جهت مشاهده قیمت و خرید میوه خشک به آجیل فروشی آجیل چی مراجعه فرمایید.

خوردن چلغوز به کاهش کلسترول کمک کرده و از تشکیل لخته‌های خونی در شریان‌ها جلوگیری می کند

  1. فواید چلغوز در تنظیم فشار خون: حاوی اسید آمینه آرژینین برای کاهش فشار خون

آجیل کاج حاوی آرژنین، نوعی اسید امینه با خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. از خواص چلغوز و ارژنین موجود در آن همچنین می‌توان به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی اشاره کرد.

جهت مشاهده و خرید توت خشک کلیک کنید.

چلغوز حاوی اسید آمینه آرژینین برای کاهش فشار خون

  1. خواص چلغوز در کاهش علائم پیری

از خواص چلغوز می‌توان به کاهش التهاب و در نتیجه تاثیر مثبت آن بر کاهش علائم پیری اشاره کرد. چلغوز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی قوی است که از التهاب و علائم پیری مانند چین و چروک جلوگیری می‌کند.

جهت مشاهده قیمت آجیل طعم دار کلیک کنید.

خاصیت ضدالتهابی چلغوز به کاهش علائم پیری کمک می کند

  1. فواید چلغوز و تاثیرش بر دیابت: کنترل گلوکز و تثبیت قندخون

مصرف منظم آجیل کاج یا چلغوز در مدیریت دیابت نوع 2 نیز مفید است. به این ترتیب افزایش کنترل گلوکز، تثبیت قند خون و کمک به کاهش کلسترول LDL را می‌توان از خواص چلغوز نامید که همگی در مدیریت آسان دیابت نقش دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل های مناسب افراد مبتلا به دیابت به مطلب معرفی 6 آجیل مناسب مبتلایان به دیابت مراجعه فرمایید.

 کنترل گلوکز و تثبیت قندخون به کمک چلغوز

  1. تاثیر خواص چلغوز بر جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های مختلف

آجیل کاج سرشار از ماده معدنی روی است. روی عنصری جادویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری یا کاهش حمله‌ی ویروس‌های مختلف به بدن است.

جهت خرید و مشاهده قیمت فندق کلیک کنید.

تاثیر خوردن چلغوز بر جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های مختلف

  1. خواص چلغوز برای پوست و سلامت مو: حاوی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان در تقویت مو و درخشندگی پوست

یکی از مهمترین خواص چلغوز، تاثیر آن بر سلامت پوست و مو است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این آجیل باعث ایجاد ظاهر و احساس فوق‌العاده سالم و درخشان در پوست می‌شوند. چلغوز برای پوست و مو بسیار مفید است زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است.

چلغوز حاوی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان مناسب در تقویت مو و درخشندگی پوست

  1. فواید چلغوز بر بهبود عملکرد روده : کمک به هضم غذا و کاهش نفخ و اسهال و یبوست

آجیل کاج سرشار از ماده معدنی فسفر است. این بدان معنی است که با مصرف این آجیل، بدن به اندازه‌ی کافی از مواد مغذی مورد نیاز برای انجام کلیه‌ی فعالیت‌های گوارشی و تسکین علائم یبوست، اسهال یا هر مشکل مرتبط با سیستم گوارش برخوردار خواهد بود. فسفر می‌تواند بر روی PH بدن تاثیر بگذارد که مستقیما بر سلامت گوارش تاثیر می‌گذارد. بنابراین خواص چلغوز در سلامت سیستم گوارش و روده‌ها را در نظر داشته باشید.

جهت خرید و مشاهده قیمت کنجد کلیک کنید.

فواید چلغوز در بهبود عملکرد روده و کمک به هضم غذا و کاهش نفخ و اسهال و یبوست

  1. فواید چلغوز بر بهبود انرژی بدن

از دیگر خواص چلغوز می‌تواند به بهبود انرژی بدن اشاره کرد. این خاصیت چلغوز به خاطر محتوای خوبی از کربوهیدرات‌های آن است که به تولید انرژی در بدن کمک می‌کنند. آلفاتوکوفرول و اسکوالن مواد مغذی موجود در این آجیل کاج هستند که تا حد زیادی مسئول کاهش کلسترول بد و تامین انرژی بدن هستند.

مطالعه بیشتر:
خواص قهوه: معرفی فواید بی نظیر قهوه بر سلامتی! + مضرات

جهت کسب اطلاعات در مورد خواص فندق به مطلب 20 مورد از فواید شگفت انگیز فندق مراجعه فرمایید.

فواید چلغوز در افزایش انرژی بدن

  1. خواص چلغوز برای افزایش میل جنسی و باروری

یکی از خواص چلغوز برای مردان افزایش میل جنسی و تعداد اسپرم است. چلغوز حاوی روی است که به عنوان ماده‌ی مغذی مفید برای محافظت از اسپرم‌ها در برابر اثرات مخرب سموم عمل می‌کند که به نوبه‌ی خوب تعداد کلی اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد.

خوردن چلغوز جهت افزایش میل جنسی و باروری

  1. خواص چلغوز بر سلامت مغز: بهبود افسردگی و اختلالات اضطرابی در نوجوانان

با مصرف آجیل کاج در رژیم غذایی می‌توان از پیری و زوال مغز جلوگیری کرد. این خواص چلغوز به خاطر آهن موجود در آن است که در ذخیره و انتقال اکسیژن در خون نقش مهمی دارد. بعلاوه منیزیم موجود در این آجیل می‌تواند به بهبود عملکرد افرادی که در دوران نوجوانی از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، مفید باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل های مناسب تقویت حافظه به مطلب بهترین آجیل برای تقویت حافظه مراجعه فرمایید.

 بهبود افسردگی و اختلالات اضطرابی در نوجوانان با خوردن چلغوز

  1. خواص چلغوز بر تقویت سیستم ایمنی

وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله گالوکاتچین، ماتچین، لوتئین، لیکوپن، کارتنوئیدها و توکوفرول‌ها در آجیل کاج به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها، مبارزه با استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف منظم چلغوز در رژیم غذایی روزانه به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند و در نتیجه خواص چلغوز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن می‌شود.

جهت کسب اطلاعات در مورد آجیل های خون ساز به مطلب معرفی 8 از بهترین آجیل ها برای کم خونی مراجعه فرمایید.

خواص چلغوز بر تقویت سیستم ایمنی

  1. فواید چلغوز برای کم خونی: سرشار از آهن

آجیل‌ها و تخمه‌ها منابع خوبی از آهن هستند. برای افزایش مصرف آهن مورد نیاز برای بدن می‌توانید از خواص چلغوز نیز بهره‌مند شوید. میزان یک فنجان چلغوز یا دانه کاج حاوی 7.5 میلی‌گرم آهن است که این آجیل مغذی را برای کم خونی مفید می‌سازد.

چلغوز سرشار از آهن

  1. خواص ضد التهابی چلغوز

چلغوز دارای نوعی اسید چرب غیراشباع چندگانه است که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است. خواص ضدالتهابی چلغوز باعث می‌شود این آجیل برای افراد مبتلا به اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید بسیار مفید باشد.

معرفی خواص ضد التهابی چلغوز

  1. خواص چلغوز برای سلامت استخوان‌ها

استخوان‌ها و دندان‌های انسان به مقدار کافی فسفر نیاز دارند تا بتوانند شکل خوب و قوی خود را حفظ کنند. چلغوز یا دانه کاج یک منبع غنی از فسفر است که می‌تواند به داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم کمک کند.

جهت خرید و مشاهده قیمت بادام زمینی کلیک کنید.

خوردن چلغوز کمک به سلامت استخوان‌ها

  1. خواص چلغوز برای کبد

برخی مطالعات حیوانی نشان داده است که دانه کاج می‌تواند به بهبود تست‌های عملکرد کبد کمک کند. این خواص چلغوز احتمالا به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی این آجیل است.

فواید چلغوز برای کبد

  1. خواص چلغوز برای کودکان

آجیل کاج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌ها، پروتئین و مواد معدنی است که برای رشد کودکان می‌تواند بسیار ضروری و مهم باشد. چلغوز همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B برای تقویت رشد سلولی کودک، ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین K برای تقویت استخوان‌های محکم، مس برای کمک به جذب آهن و منیزیم برای تقویت استخوان‌ها و بافت‌های سالم است. این خواص چلغوز آن را برای کودکان بسیار مفید می‌سازد.

جهت کسب اطلاعات در مورد آجیل های مناسب کودکان به مطلب معرفی 8 آجیل مفید برای سلامتی و رشد کودکان مراجعه فرمایید.

خواص چلغوز برای کودکان

خواص چلغوز برای مردان

چلغوز سرشار از مزایای سلامتی است اما خواص چلغوز برای مردان به فواید ان برای تستوسترون مربوط است. روی موجود در چلغوز به تنظیم هورمون جنسی مردانه تستوسترون کمک می‌کند که این به نوبه‌ی خود باعث افزایش تعداد اسپرم و همینطور بهبود حرکت اسپرم‌ها می‌شود.

بسیاری از آجیل‌ها مملو از چربی‌های سالم و پروتئین هستند اما تعداد کمی از آنها می‌توانند برای زندگی جنسی مردان خاصیت دارند. برای مثال آجیل کاج حاوی آرژنین است که به گشاد شدن رگ‌های خونی برای بهبود میل جنسی کمک می‌کند.

معرفی خواص چلغوز برای مردان

خواص چلغوز برای زنان

زنان باردار و مادران شیرده نیز می‌توانند از خواص چلغوز بهره‌مند شوند و از فواید این آجیل خشک برای نوزادان در حال رشد خود تغذیه کنند. چلغوز حاوی مقدار زیادی آهن و فولات است که در صورت مصرف منظم توسط زنان باردار باعث رشد بهتر و رشد مغز جنین می‌شود.

یکی دیگر از خواص چلغوز برای خانم‌ها نیز کاهش دردهای مرتبط با قاعدگی و همینطور کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) است زیرا این آجیل حاوی منیزیم و ویتامین B6 است که به کاهش شدت علائم PMS کمک می‌کنند.

مطالعه بیشتر:
خواص فندق: 20 مورد از فواید شگفت انگیز فندق + عکس

جهت خرید و مشاهده قیمت سوغات مشهد کلیک کنید.

خواص چلغوز برای زنان

خواص چلغوز افغانستان

چلغوز افغانستان که به نام “پسته کوهی” یا “بادام کوهی” نیز شناخته می‌شود، نوعی آجیل مغذی و خوشمزه است که از درختان وحشی در کوه‌های افغانستان به دست می‌آید. این آجیل به دلیل طعم منحصر به فرد و خواص دارویی فراوان، در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد.

از مهم‌ترین خواص چلغوز افغانستان می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب، تنظیم قند خون، کمک به کاهش وزن، تقویت حافظه و عملکرد مغز، افزایش میل جنسی، بهبود باروری، خواص ضدالتهابی و همینطور بهبود سلامت پوست و مو، تقویت بینایی، کاهش استرس و اضطراب، سم زدایی بدن و پیشگیری از سرطان اشاره کرد. چلغوز افغانستان بسیار نادر است و به دلیل سخت بودن جمع‌آوری آن، یک آجیل گران قیمت محسوب می‌شود.

معرفی خواص چلغوز افغانستان

عوارض احتمالی مصرف چلغوز

اگرچه خواص چلغوز متعدد است اما مصرف این آجیل در برخی مواقع می‌تواند با عوارض جانبی نیز همراه باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. به طور کلی توجه داشته باشید که اگر به آجیل‌های درختی و بادام زمینی یا گرده کاج حساسیت دارید، ممکن است به آجیل کاج نیز حساسیت داشته باشید.

یکی از عوارض احتمالی مصرف چلغوز سندرم دهانِ کاج است. در برخی موارد مصرف آجیل باعث ایجاد طعم تلخ یا فلزی در دهان می‌شود که به آن سندرم دهان کاج می‌گویند و فرقی نمی‌کند آجیل خام یا بوداده باشد. معمولا علائم این عارضه خود به خود از بین می‌رود و هیچ اثر نامطلوبی بر سلامتی ندارد.

واکنش‌های آلرژیک نیز یکی دیگر از مشکلات احتمالی مصرف آجیل کاج است که در برخی افراد ممکن است ایجاد شود. برخی از شایع‌ترین علائم می‌تواند این موارد باشد:

  • حساسیت‌های پوستی و کهیر به صورت برجستگی‌های قرمز یا بثورات روی پوست
  • آنافیلاکسی که واکنش الرژیک است و می‌تواند منجر به مرگ نیز بشود.
  • آنژیوادم یا تورم صورت، بینی، گلو و غیره
  • تورم گلو
  • سوء هاضمه
  • اسهال
  • استفراغ

عوارض مصرف چلغوز

چه مقدار چلغوز بخوریم: میزان مجاز مصرف چلغوز در روز

آجیل کاج یک آجیل سالم است و در مورد خواص آجیل کاج نیز توضیحاتی ارائه دادیم. با این حال این آجیل کالری بالایی دارد و باید در حد اعتدال به رژیم غذایی اضافه شود؛ به ویژه اگر از یک رژیم غذایی کاهش وزن پیروی می‌کنید. چلغوز سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم، روی، آهن، آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین است که همگی برای سلامت قلب، کنترل وزن، سلامت بینایی و دیابت مفید هستند. اما روزی چند عدد دانه کاج بخوریم؟

چلغوز حاوی امگا 3 و آنتی‌اکسیدان است و تحقیقات نشان داده مصرف دو قاشق غذاخوری چلغوز در روز (حدودا 30 گرم) می‌تواند بسیار مفید باشد. با این حال خوردن بیش از حد این آجیل می‌تواند باعث ایجاد طعم فلزی و تلخی در دهان شود. اگر بیش از حد چلوز بخورید این طعم تلخی چند روز و حتی تا دو هفته در دهان شما باقی می‌ماند. برخی از افراد نیز ممکن است دچار اختلال چشایی شوند.

جهت مشاهده قیمت و خرید کره آجیل کلیک کنید.

چه مقدار چلغوز بخوریم: میزان مجاز مصرف چلغوز در روز

نحوه مصرف چلغوز

طریقه مصرف چلغوز بسیار متنوع است. هر دستور غذایی که به آجیل نیاز دارد، برای آجیل کاج یا چلغوز نیز مناسب است. شما می‌توانید این آجیل مغذی را به اسموتی، سالاد، گرانولا و انواع کیک و شیرینی اضافه کنید. بعلاوه چلغوز برای درست کردن سس یا سوپ نیز یک گزینه‌ی محبوب است و می‌تواند وعده‌های غذایی شما را مغذی‌تر کرده و به آن بافت و طعمی ترد و کره‌ای بدهد.

چلغوزها را برشته کنید تا طعم آجیلی بیشتری داشته باشد و البته از حرارت کم برای برشته کردن آنها استفاده کنید. اگرچه بوداده کردن چلغوز طعم آن را افزایش می‌دهد اما آجیل کاج سوخته طعم تلخ ناخوشایندی خواهد گرفت. با پاشیدن آجیل کاج روی ماست، بستنی، سالاد، سوپ و غیره از خواص چلغوز در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوید.

روش مصرف چلغوز

خرید دانه ها

مقالات مرتبط

نظرات