خواص تخمه کدو: معرفی 17 فایده تخمه کدو + عکس

«عقل سالم در بدن سالم است.» بنابراین، اهمیت داشتن یک بدن سالم را دست کم نگیرید! اما چطور می‌توانیم از سلامت بدنمان مطمئن باشیم؟ پاسخ ساده است. یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید بکنید این است که غذای خوب و سالم را همیشه بخورید. این به این معنی است که شما به جای مصرف غذاهای ناسالم و پرچرب غذاهایی که چربی‌شان کم است و مواد غذایی مفیدی دارند را به بدنتان برسانید. یکی از این غذاها که میان وعده‌ای سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است تخمه کدو نام دارد. با خوردن تخمه کدو شما می‌توانید مزایای زیادی را به بدنتان برسانید. اما دقیقاً مزایا و خواص تخمه کدو چه هستند؟ در این مطلب از آجیل چی به معرفی خواص تخمه کدو از جمله بهبود عملکرد مغز، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت استخوان و مفاصل،پیشگیری از سرطان، کمک به سلامت مجاری ادراری، کاهش فشار و قند خون، سلامت پوست و مو، بهبود عملکرد چشم ها، افزایش سلامت دهان و دندان، کاهش ریسک بروز بیماری های کلیه و کبد، کمک به لاغری و بهبود سلامت دستگاه گوارش اشاره خواهیم کرد.

تخمه کدو چیست؟

دانه‌های بیضی شکل تختی که معمولاً رنگ سبزی دارند اسمشان تخمه کدو است و از گیاه کدو به دست می‌آیند. اما علی رغم ظاهر بسیار ساده خود، تخمه‌های کدو مواد غذایی و خواص زیادی دارند که برخی از مواد تخمه‌ کدو عبارتند از: کربوهیدرات، پروتئین، چربی، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، فسفر، روی و آهن.

همچنین، در تخمه کدو مقدار کمی کلسیم، سدیم، ریبوفلاوین و فولات و موادی با خواص آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E هم وجود دارند. با این حال، چرا وجود این مواد در تخمه کدو برای سلامت ما مفید است و خواص تخمه کدو چیست؟ با ما تا انتهای این مقاله از آجیلچی همراه باشید تا مزایا و خواص تخمه کدو را برایتان توضیح دهیم.

معرفی تخمه کدو و فواید آن

چرا خواص تخمه کدو برای کم خونی مفید است؟

یکی از دلایل اصلی که باعث افزایش ریسک بروز کم خونی در بدن ما می‌شود کمبود آهن است. آهن جزو اصلی هموگلوبین گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را از ریه‌ها به تمام اعضای بدن می‌رساند. بنابراین، کمبود آهن باعث کاهش تولید گلبول‌های قرمز و ریسک کم خونی در ما می‌شود. اما در اینجا خاصیت تخمه کدو به چه درد ما می‌خورد؟

در تخمه کدو مقداری آهن وجود دارد که مصرف روزانه آن به میزان معین می‌تواند بخشی از آهن مورد نیاز بدنمان را تعیین کند. از اینرو، شما با خواص تخمه کدو و مصرف روزانه آن می‌توانید ریسک بروز کم خونی در بدن‌تان را کاهش دهید.

فواید تخمه کدو در درمان کم خونی

خواص تخمه کدو برای مغز چیست؟

در تخمه کدو مقدار قابل توجهی منیزیم وجود دارد که به تنظیم میزان GABA در بدنمان کمک می‌کند. GABA یک ناقل عصبی است که مغزتان را آرام و ریلکس می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که به راحتی بخوابید. در نتیجه، موادی که در تخمه کدو وجود دارند می‌توانند برای تقویت کیفیت خواب و روحیه ما مفید باشند.

برای خیلی از ما پیش آمده که هنگام خواب در شب مشکل داریم. در این صورت، یکی از خواص تخمه کدو برای مغزمان و کمک به کیفیت خواب آن با رساندن تریپتوفان به مغز است. تریپتوفان ماده‌ای است که مغز ما از آن برای تولید هورمون سروتونین و ملاتونین استفاده می‌کند. سروتونین هورمونی است که در بدن ما مسئول احساسات شادی و آرامش است.

بنابراین، از یک سو تخمه کدو می‌تواند با کمک به تولید هورمون سروتونین روحیه ما را تقویت و از بروز احساسات افسردگی جلوگیری کند. از سوی دیگر هم مغز این هورمون را به ملاتونین تبدیل می‌کند که ملاتونین باعث تنظیم خواب در بدن ما می‌شود.

مطالعه بیشتر:
خواص چلغوز: 20 فایده حیرت آور چلغوز برای زنان و مردان + عکس

(جهت مطالعه در مورد خواص گردو به مطلب: معرفی 12 فایده بی نظیر گردو بر سلامتی مراجعه فرمایید.)

فواید تخم کدو برای مغز

چگونه خواص تخمه کدو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

تخمه کدو با داشتن مواد معدنی و آنتی اکسیدانی مثل ویتامین E می‌تواند به کارکرد سیستم ایمنی بدن ما کمک کند. برای مثال، یکی از خواص تخمه کدو این است که در آن موادی مثل آهن، روی و مقدار کمی ویتامین E وجود دارند. آهن و روی برای عملکرد سیستم ایمنی مهم هستند و به کارکرد روزانه درست آن کمک می‌کنند.

مواد آنتی اکسیدانی مثل ویتامین E هم با خواص آنتی اکسیدانی که دارند از سلول‌های سیستم ایمنی ما در برابر پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و برای تقویت عملکرد آن مفید هستند. بنابراین، مصرف منظم و روزانه تخمه کدو می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدنمان کمک کند.

خواص تخمه کدو در تقویت سیستم ایمنی

خواص تخمه کدو برای استخوان‌ها و مفاصل چیست؟

در تخمه کدو موادی با خواص ضد التهابی وجود دارند که می‌توانند درد و التهاب مفاصل بدنمان را کاهش دهند.

برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم ما باید برای بدنمان تغذیه مناسبی داشته باشیم. به این ترتیب، یکی از خواص تخمه کدو داشتن موادی مثل منیزیم است که به سنتز ماتریس استخوان و تراکم آن کمک می‌کند. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که کمبود منیزیم در بدن با پوکی استخوان مرتبط است.

از سوی دیگر، در تخمه کدو مقدار کمی کلسیم وجود دارد. با اینکه این مقدار زیاد نیست، اما مصرف روزانه آن می‌تواند ریسک بروز پوکی استخوان در شما را کاهش دهد، چون کلسیم ماده اصلی در ساخت بافت‌های استخوانی بدنمان است.

خواص تخمه کدو برای استخوان‌ها و مفاصل

آیا خواص تخمه کدو برای پیشگیری از سرطان مفید است؟

بله، خواص تخمه کدو می‌تواند ریسک بروز سرطان در بدنمان را کمتر کند. این به خاطر مواد آنتی اکسیدانی در تخمه کدو مثل فلاونوئیدها، ویتامین E و کاروتنوئیدها است. با این وجود، دقیقاً چرا آنتی اکسیدان‌ها برای بدن ما مفید هستند؟

در بدن ما موادی به نام رادیکال‌های آزاد وجود دارند که در نتیجه واکنش‌های طبیعی بدن، استشمام هوای آلوده یا مصرف غذاهای پروسه شده به وجود می‌آیند. اگر مقدار رادیکال‌های آزاد در بدنمان زیاد شود، پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو به وجود می‌آید که این پدیده در نهایت منجر به بروز بیماری‌هایی مثل سرطان در بدنمان خواهد شد.

اما نقش آنتی اکسیدان‌ها در بدنمان این است که اثرات رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. به این صورت، مصرف آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند ریسک بروز بیماری‌های سرطانی در بدنمان را کمتر کند. در نتیجه، خوردن تخمه کدو به طور منظم می‌تواند ریسک بروز سرطان در بدنمان را کاهش دهد.

 خواص تخمه کدو برای پیشگیری از سرطان

خاصیت تخمه کدو برای مجاری ادراری چیست؟

خواص تخمه کدو برای مجاری ادراری عمدتاً به مواد آنتی اکسیدانی مواد فیتوشیمیایی آن برمی‌گردد. این مواد می‌توانند باعث کاهش التهاب در مجاری ادراری شوند. همچنین، در تخمه‌های کدو منیزیم وجود دارد. منیزیم ماده‌ای است که برای عملکرد درست و کنترل ماهیچه‌ها در بدنمان مفید است. بنابراین، مقدار مناسب آن می‌تواند به کنترل ماهیچه‌های مثانه و مجاری ادراری کمک کند.

فواید تخمه کدو برای مجاری ادراری

چگونه خواص تخمه کدو می‌تواند باعث کاهش فشار و قند خون شود؟

مطالعاتی نشان داده‌اند که مصرف تخمه کدو می‌تواند باعث افزایش نیتریک اکسید شود که این ماده مسئول گشاد کردن رگ‌های خونی و نگه داشتن فشار خون در حد طبیعی است.

در تخمه کدو مقدار قابل توجهی منیزیم وجود دارد. منیزیم ماده‌ای است که در سنتز انسولین و تقویت عملکرد آن نقش مهمی دارد. همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود منیزیم در بدن باعث افزایش مقاومت بدن به انسولین می‌شود که در آخر هم منجر به افزایش قند خون و ریسک بروز دیابت در افراد می‌شود.

بنابراین، یکی از خواص تخمه کدو رساندن منیزیم به بدن و کمک به عملکرد انسولین در آن است. اما به غیر از کاهش قند خون، مصرف تخمه کدو می‌تواند باعث کاهش فشار خون هم شود. این به این خاطر است که در تخمه کدو مواد آنتی اکسیدانی و چربی‌های اشباع نشده وجود دارند که می‌توانند میزان کلسترول مفید یا HDL را در بدن افزایش و میزان کلسترول LDL مضر را در بدن کاهش دهند.

مطالعه بیشتر:
خواص بادام درختی: 14 فایده فوق العاده بادام درختی بر سلامتی و بهبود بیماری ها

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آجیل های مناسب افراد دارای دیابت به مطلب: بهترین آجیل‌ برای دیابت: معرفی 6 آجیل مناسب مبتلایان به دیابت مراجعه فرمایید.)

خواص تخمه کدو در کاهش فشار و قند خون

فواید خوردن تخمه کدو برای سلامت پوست و مویمان چیست؟

تخمه کدو خواص آنتی اکسیدانی دارد که از سلول‌های پوست ما در برابر عوامل محیطی مضر مثل آلودگی هوا و اشعه‌های فرابنفش آفتاب محافظت می‌کنند که این مسئله برای کاهش سالخوردگی پوست‌مان مفید است.

برای اینکه پوست و موی‌تان شاداب و درخشان باشد، شما باید مواد غذایی لازم را روزانه به آن برسانید. از این رو، یکی از خواص تخمه کدو داشتن مواد غذایی مثل فسفر، روی، منیزیم، آهن و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E است که برای رشد و تقویت مو مواد ضروری هستند.

علاوه بر این، در تخمه کدو اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارند که در خیلی از موارد از این اسیدهای چرب برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. به غیر از این، اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به تنظیم رطوبت پوست و آبرسانی به آن کمک کند.

فواید خوردن تخمه کدو برای سلامت پوست و مو

آیا خواص درمانی تخمه کدو برای چشم‌ها مفید است؟

خواص تخمه کدو برای چشمان خالی از لطف نیست. در تخمه کدو مواد آنتی اکسیدانی مثل ویتامین E و کارتنوئیدها وجود دارند که این مواد از چشمان ما در برابر اثر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین، آنها ریسک بروز بیماری‌های چشمی که با افزایش سن ممکن است رخ دهند (مثل آب مروارید) را کاهش می‌دهند. بنابراین، خوردن تخمه کدو در روز می‌تواند به سلامت کلی چشمانتان کمک کند.

خواص درمانی تخمه کدو برای چشم‌ها

آیا خواص تخمه کدو برای دندان‌ها مفید است؟

بله، خواص تخمه کدو می‌تواند برای سلامت دندان‌های‌مان مفید باشد. این به این خاطر است که در تخمه کدو مواد معدنی مثل فسفر وجود دارد. فسفر معمولا در استخوان‌های ما موجود است و همراه با کلسیم بخش‌های ساختاری استخوان‌ها و دندان‌های ما را تشکیل می‌دهد. بنابراین، کمبود فسفر در بدن ما باعث شکنندگی استخوان‌ها و دندان‌هایمان می‌شود. اما شما با خوردن روزانه تخمه کدو می‌توانید مقداری از فسفر مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید.

 خواص تخمه کدو برای دندان‌ها

خواص تخمه کدو برای کبد چرب و کلیه چیست؟

خواص تخمه کدو برای کبد چرب و کلیه به خاطر مواد آنتی اکسیدانی و چربی‌های اشباع نشده آن است. مواد آنتی اکسیدانی تخمه کدو از یک سو برای کبد و کلیه شما مفید هستند، زیرا از سلول‌های آن‌ها در برابر اثر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و ریسک بروز بیماری‌های کلیه و کبد را پایین می‌آورند. علاوه بر این، در تخمه کدو چربی‌های مفید وجود دارد که می‌توانند جایگزین چربی‌های مضر یا چربی‌های LDL در بدن شوند. وقتی که میزان چربی مضر در بدن کاهش یابد ریسک بروز بیماری کبد چربی هم کمتر می‌شود.

برای کسب اطلاعات در مورد فواید فندق به مطلب: خواص فندق: 20 مورد از فواید شگفت انگیز فندق مراجعه فرمایید.)

خواص تخمه کدو برای کبد چرب و کلیه

خواص تخمه کدو برای لاغر کردن چیست؟

یکی از اصول مهم در لاغری و کاهش وزن پرخوری نکردن است، مخصوصاً در مواقعی که بدنتان احساس ضعف کند. برای همین، شما باید در بین وعده‌های اصلی غذا میان وعده‌هایی را بخورید که بیشتر به شما احساس سیری بدهند. یکی از خواص تخمه کدو هم این است که با داشتن پروتئین و فیبرش به شما احساس سیری می‌دهد.

علاوه بر این، کالری تخمه کدو زیاد است. بنابراین، شما با خوردن چند تخمه می‌توانید تا مدتی خود انرژی خود را تامین کنید. با این حال، مواظب خوردن بیش از حد تخمه کدو هم باشید. همانطور که گفتیم کالری این آجیل زیاد است و خوردن بیش از حد آن می‌تواند اثر سوئی بر روی لاغری شما داشته باشد.

خواص تخمه کدو برای لاغری

چگونه خواص تخمه کدو برای سلامت دستگاه گوارشمان مفید است؟

خیلی از ما ممکن است دچار مشکل یبوست باشیم که می‌تواند کیفیت زندگی روزانه ما را تحت تاثیر قرار دهد. اما راه حل ساده‌ای برای این مشکل وجود دارد و آن این است که شما مواد غذایی فیبر‌دار را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. به این صورت، خواص تخمه کدو هم در این زمینه می‌تواند برای مشکل یبوستتان مفید باشد.

مطالعه بیشتر:
خواص زعفران: 29 خاصیت شگفت انگیز زعفران بر سلامتی + منع مصرف

در تخمه کدو فیبر غذایی وجود دارد که فیبر غذایی از یک طرف برای تغذیه باکتری‌های مفید روده شما خوب است. اما از طرف دیگر می‌تواند حجم مدفوع را در روده زیاد بکند. به این ترتیب، مدفوع در روده حرکت آسان‌تری خواهد داشت و مشکل یبوست شما هم کمتر می‌شود.

 خواص تخمه کدو برای سلامت دستگاه گوارش

خواص تخمه کدو برای مردان چیست؟

خواص آنتی اکسیدانی تخمه کدو هم از بزرگ شدن غده پروستات در مردان کمک می‌کند که ریسک بروز سرطان در آنها را کاهش می‌دهد.

خواص تخمه کدو برای مردان و زنان زیاد است. بنابراین، در کل مردان می‌توانند با خوردن آن مزایای زیادی را به بدنشان برسانند که یکی از آنها کمک به قوای جنسی آنها است. برای مثال، در تخمه کدو ماده غذایی به نام روی وجود دارد که به تعادل هورمون‌ها و تنظیم تولید هورمون‌های مردانه مثل تستسترون کمک می‌کند. همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود عنصری مانند روی می‌تواند باعث کاهش میزان تولید هورمون مردانه در بدن شود.

جهت مشاهده قیمت و خرید خشکبار به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه فرمایید.

فواید تخمه کدو برای مردان

خواص تخمه کدو برای زنان چیست؟

خواص تخمه کدو برای زنان به غیر از مواد غذایی که به بدن آنها می‌رساند می‌تواند به طور بالقوه هورمون‌های جنسی آنها را هم تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، روش دانه درمانی وجود دارد که در آن زنان دانه‌های مختلفی را در دو هفته اول چرخه قاعدگی خودشان می‌خورند تا بتوانند میزان هورمون‌های خود را متعادل کنند که خوردن تخمه‌های کدو هم جزو آن‌ها است. همچنین، بنابر بررسی‌ها قرار دادن تخمه کدو در رژیم غذایی می‌تواند به زنان برای کاهش علائم PCOS در آن‌ها کمک کند.

جهت مشاهده ویترین و خرید آجیل از آجیل چی کلیک کنید.

فواید تخمه کدو برای زنان

خواص تخمه کدو برای کودکان چیست؟

منیزیم و کلسیمی هم که در تخمه کدو وجود دارد برای رشد استخوان‌های کودکتان مفید است.

به عنوان یک میان وعده غذایی، خواص تخمه کدو برای کودکان و فرزندان در حال رشد زیاد است. برای مثال، فیبر و پروتئینی که در تخمه کدو وجود دارد می‌تواند به آنها کمک کند تا در زمان گرسنگی و حس ضعف زود سیر شوند. همچنین، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E برای حفاظت سیستم ایمنی کودک در برابر رادیکال‌های آزاد مهم هستند. علاوه بر این، در تخمه کدو آهن وجود دارد که به خونسازی بدنتان کمک می‌کند.

فواید تخمه کدو برای کودکان

عوارض مصرف تخمه کدو چیست؟

همانطور که توضیح دادیم، خواص تخمه کدو زیاد هستند. با این وجود، شما باید آن را به میزان معتدل مصرف کنید، چون مصرف بیش از حد آن دارای عوارضی هم است. برای مثال، اگر شما کدو را به میزان زیاد مصرف کنید، کالری بیش از حد آن می‌تواند باعث اضافه وزنتان شود.

همچنین، در برخی از موارد خوردن بیش از حد تخمه کدو باعث ایجاد مشکلاتی مثل نفخ یا اسهال هم می‌شود. در کل، بهتر است که در روز حدوداً ۳۰ گرم تخمه کدو را مصرف کنید. با این وجود، اگر خیلی بیشتر از این میزان تخمه کدو را مصرف کنید ممکن است عوارضی برایتان داشته باشد.

عوارض مصرف تخمه کدو

خرید تخمه کدو از آجیل چی

می‌دانیم که بین این همه تنقلات و پفک و چیپس و شکلات شاید اصلاً شما فکرتان به تخمه کدو هم نیفتد! با این حال، اگر شما کسی هستید که دوست دارد سالم زندگی کند و از آن طرف هم یک طعم ترد و خوشمزه را زیر دندانش داشته باشد، پس از امتحان کردن تخمه کدو پشیمان نخواهید شد!

علاوه بر مزه به یاد ماندنی‌اش، خواص تخمه کدو باعث می‌شوند که شما نگران اضافه وزن و بالا رفتن کلسترولتان نباشید و در کل، به محافظت شما در برابر بیماری‌های مختلف کمک خواهد کرد. اما از کجا می‌شود تخمه کدوی خوب را خرید؟ در صورتی که شما می‌خواهید سفارش خرید تخمه کدو را بدهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از آجیل فروشی  آجیل چی بازدید کنید.

ما در این فروشگاه انواع  آجیل و خشکبار را در بسته بندی‌های عادی و ویژه به سرتاسر کشور و خارج از آن ارسال می‌کنیم. همچنین، اگر شما ساکن مشهد هستید، می‌توانید به سه شعبه فروشگاه ما در این شهر برای خرید حضوری مراجعه کنید.

خرید آنلاین تخمه کدو از آجیل چی

منبع

خرید تخمه کدو

مقالات مرتبط

نظرات

Abas
05 مهر 1403

اگر ریسک بروز کبد چرب در بدنمان بالا باشه می تونیم از خواص تخمه کدو برای پیشگیری ازش استفاده کنیم؟

  • تیم تولید محتوای آرنا ویژن
    05 مهر 1403

    درود. بله. خواص تخمه کدو دارای آنتی اکسیدان است که از سلول‌های کبد و کلیه شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و ریسک بروز خیلی از بیماری‌های کبد و کلیه را کاهش می‌دهد. همچنین، چربی‌های مفید تخمه کدو جایگزین چربی‌های مضر در بدن می‌شوند که خود این مسئله از بروز بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند. بنابراین، خواص تخمه کدو برای کبد چرب مفید است.

اضافه کردن نظر جدید