خواص دانه چیا: معرفی 19 فایده شگفت انگیز دانه چیا بر سلامتی و لاغری

از قدیم گفتند که «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!» این مسئله نه تنها در مورد آدم‌ها بلکه در مورد برخی از غذاها هم کاملاً درست است! برای مثال، همین آجیل‌ها، دانه‌ها و مغزها را در نظر بگیرید. با اینکه ظاهر فسقلی و‌ ریزی دارند، سرشار از مواد غذایی هستند که بدن ما هر روز به آنها احتیاج دارد! یکی از این دانه‌ها دانه چیا است. اما می‌دانید که همین دانه ریز چه خواصی در خود دارد و چقدر می‌تواند برای بدنتان مفید باشد؟ خواص دانه چیا می‌تواند ریسک بروز بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد، برای کم کردن وزنتان مفید باشد و استخوان‌هایتان را تقویت کند. بنابراین، با ما همراه باشید تا در مورد فواید دانه چیا، ارزش مواد غذایی و کالری، طریقه مصرف و مضرات دانه چیا در این مطلب از بلاگ آجیل خشکبار آجیل چی صحبت کنیم.

معرفی ارزش غذایی و کالری دانه چیا

خواص دانه چیا مثل خواص هر ماده غذایی دیگر از مواد و ارزش غذایی درون آن می‌آید. برای همین، ما اول مواد غذایی درون دانه چیا را نام می‌بریم و سپس، به سراغ فواید دانه چیا می‌رویم. برای مثال، در ۱۰۰ گرم از دانه چیا این مواد وجود دارند:

  • ۶ درصد آب
  • ۱۶.۵ گرم پروتئین
  • ۴۲.۱ گرم کربوهیدرات
  • ۳۰.۷ گرم چربی
  • ۳۴.۴ گرم فیبر
  • ۶۳۱ میلی‌گرم کلسیم
  • ۷.۷۲ میلی‌گرم آهن
  • ۳۳۵ میلی‌گرم منیزیم
  • ۸۶۰ میلی‌گرم فسفر
  • ۴۰۷ میلی‌گرم پتاسیم

همچنین، در دانه‌های چیا به میزان کمتر هم مواد غذایی و ویتامین‌هایی مثل سدیم، زینک، مس، منگنز، سلنیوم، ویتامین ث، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین آ، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین E وجود دارد. علاوه بر این، شما با خرید دانه چیا و خوردن ۱۰۰ گرم  از آن می‌توانید ۴۸۶ کالری انرژی را به بدنتان برسانید. اما دقیقاً این مواد غذایی چه فایده‌ای برای بدن ما دارند؟

ارزش غذایی دانه چیا

معرفی خواص دانه چیا برای سلامتی

همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم، در دانه چیا مواد غذایی و ویتامین‌های مختلفی وجود دارند. همچنین، دانه‌های چیا مثل آجیل‌ها و بذرهای مختلف در خود آنتی اکسیدان‌ هم دارند. اما دقیقاً فواید دانه چیا برای سلامتی ما چه هستند و چگونه این مواد به سلامت بدن ما کمک می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا در این بخش در مورد خواص دانه چیا برای بدنمان صحبت کنیم.

( برای سفارش و خرید دانه ها در کنار خرید آجیل و خرید خشکبار با کیفیت حتما به شعب حضوری یا فروشگاه اینترنتی آجیل چی اصل مشهد سر بزنید)

خواص دانه چیا برای بدن

1. خواص دانه چیا برای پیشگیری از سرطان: حاوی آنتی اکسیدان قوی

آیا می‌دانستید در بدن ما موادی به نام رادیکال‌های آزاد وجود دارند که واکنش پذیری‌شان زیاد است؟ فعالیت بیش از حد این مواد در بدن باعث سریع‌تر شدن روند سالخوردگی و بروز بیماری‌هایی مثل سرطان می‌شود.

اما خوشبختانه در دانه‌های چیا مواد آنتی اکسیدانی مثل کوئرسیتین، کلروژنیک اسید، میرستین وجود دارند که اثرات رادیکال‌های آزاد در بدن ما را خنثی کرده و ریسک بروز سرطان را کاهش می‌دهند. بنابراین، خواص دانه چیا برای پیشگیری از سرطان مفید است.

( برای سفارش و خرید دانه ها و اطلاع از قیمت سویا آجیلی و قیمت کنجد با کیفیت سری به فروشگاه اینترنتی آجیل چی اصل مشهد بزنید)

فواید دانه چیا در جلوگیری از سرطان

2. فواید دانه چیا بر کنترل و کاهش وزن و لاغری شکم و پهلو: حاوی پروتئین و فیبر نامحلول

کنترل وزن و لاغری به این بستگی دارد که شما چه غذاهایی می‌خورید. از اینرو، اگر در طول روز شما به جای میان وعده‌های ناسالم مثل پفک و چیپس و شکلات، غذاهای فیبر‌دار و پروتئینی بخورید که زودتر سیرتان کرده و اشتهایتان را کمتر می‌کنند، می‌توانید به کاهش وزن و لاغریتان کمک کنید.

مطالعه بیشتر:
خواص کشمش: معرفی فواید شگفت انگیز مصرف کشمش + عکس

یکی از خواص دانه چیا در این زمینه هم داشتن پروتئین و فیبر است. اگر شما بین وعده‌های غذایی دانه چیا را مصرف کنید، پروتئین و فیبر آن گرسنگی شما را کمتر کرده و به کاهش وزنتان کمک می‌کند.

(برای آشنایی با فواید بی نظیر هل و تاثیرش بر سلامتی بدن مطلب خواص هل را بخوانید)

خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

3. خواص دانه چیا برای تیروئید: سرشار از امگا ۳

غده تیروئید ما برای فعالیت و عملکرد سالم خود به اسیدهای چرب امگا ۳ نیاز دارد. اسید چرب امگا ۳ هم می‌تواند به تولید هورمون این غده کمک و هم از التهابات آن جلوگیری کند.

همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف اسید چرب امگا ۳ برای درمان عوارض غده تیروئیدی مثل هاشیموتو و بیش فعالی غده تیروئید هم مفید است. بنابراین، خواص دانه چیا می‌تواند به سلامت کلی غده تیروئیدتان کمک کند.

( جهت آشنایی با 26 خاصیت شگفت انگیز سیاه دانه مطلب خواص سیاه دانه  را مطالعه کنید)

فواید دانه چیا برای تیروئید

4. فواید دانه چیا برای رفع بی‌ خوابی و کم خوابی

در دانه چیا تریپتوفان وجود دارد که یک آمینو اسید است. بدن ما وقتی کریپتوفان را دریافت می‌کند می‌تواند هورمون‌هایی مثل ملاتونین و سروتونین را ترشح کند.

این هورمون‌ها اثر آرام بخش و ریلکس کننده‌ای روی بدنمان دارند و باعث تنظیم خواب ما می‌شوند. به این صورت، خواص دانه چیا می‌تواند برای کم خوابی ما هم مفید باشد.

( برای خرید پسته با کیفیت و مشاهده قیمت انواع پسته از جمله قیمت پسته احمد آقایی و قیمت مغز پسته به فروشگاه آجیل خشکبار آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص دانه چیا برای بی‌ خوابی

5. خواص دانه چیا برای دیابت: کاهش ابتلا به ریسک دیابت نوع 2

تحقیقاتی که در مورد خواص دانه چیا برای دیابت انجام شده‌اند بیشتر روی حیوانات صورت گرفته‌اند. با این حال، این نتایج اثر مثبتی را بر روی دیابت نشان می‌دهند. برای مثال، نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن دانه‌های چیا می‌تواند حساسیت انسولین حیوانات نسبت به قند خون را افزایش دهد.

همچنین، فیبری که در دانه چیا وجود دارد می‌تواند به افراد کمک کند تا قند خونشان را تنظیم کنند. هم تنظیم قند خون و هم افزایش حساسیت انسولین دو عامل مهم در کاهش ابتلا به ریسک دیابت نوع ۲ هستند. به این صورت، فواید دانه چیا می‌تواند در کاهش ریسک بروز دیابت نوع ۲ موثر باشد.

( می دانید چه آجیل هایی مناسب مبتلایان به دیابت است؟ جهت اطلاع مطلب بهترین آجیل‌ برای دیابت را مطالعه نمایید)

فواید دانه چیا برای دیابت نوع 2

6. فواید دانه چیا برای تنبلی تخمدان: سرشار از امگا 3 و فیبر

دانه‌های چیا با فیبری که درون خود دارند باعث آهسته جذب شدن کربوهیدرات می‌شوند که خود این مسئله به تنظیم قند خون کمک زیادی می‌کند. اینکه شما قند خونتان به میزان مناسب تنطیم باشد مهم است، چون تنبلی تخمدان و مقاومت به انسولین با همدیگر رابطه مستقیمی دارند.

در نتیجه، شما با تنظیم قند خونتان می‌توانید به افزایش حساسیت انسولین‌تان کمک کنید و یک عامل ریسک بروز تنبلی تخمدان را از بین ببرید. همچنین، خواص دانه چیا با امگا ۳ خود به کاهش التهاب در بدنتان کمک می‌کند. این مسئله برای درمان تنبلی تخمدان مفید است، زیرا کاهش التهاب هم به درمان تنبلی تخمدان کمک می‌کند.

( با فواید شگفت انگیز هسته زردآلو آشنا هستید! حتما مطلب خواص هسته زردآلو را بخوانید)

خواص دانه چیا برای تنبلی تخمدان

7. خواص دانه چیا برای کنترل قند خون و فشار خون

قبلاً هم به این اشاره کردیم که خواص دانه چیا با فیبری که دارد می‌تواند به تنظیم قند خون شما کمک کند. اما به غیر از فیبر، دانه‌های چیا اسیدهای چرب امگا ۳ هم دارند که آنها خواص ضد التهابی دارند.

بنابراین، وارد کردن اسید چرب امگا ۳ در بدنتان باعث انبساط رگ‌های خونی و جریان بهتر و بیشتر خون در آنها خواهد شد. به این ترتیب، فشار خون شما هم کمتر می‌شود.

( برای آشنایی با 19 فایده بی نظیر میوه خشک که نمی دانید! حتما مطلب خواص میوه خشک را مطالعه نمایید.)

فواید دانه چیا در کنترل قند و فشار خون

8. فواید دانه چیا برای رحم: بهترین گزینه برای تنظیم هورمون

یادتان است که در مورد خواص دانه چیا برای سندروم تنبلی تخمدان گفتیم؟ تنبلی تخمدان در بدن زنان باعث ایجاد عوارض ناخوشایندی مانند به هم خوردن هورمون‌ها می‌شود. با این حال، اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبری که در دانه چیا وجود دارند می‌توانند به تنظیم قند خون شما کمک کنند.

مطالعه بیشتر:
خواص فندق: 20 مورد از فواید شگفت انگیز فندق + عکس

هر چقدر که حساسیت انسولین خون شما بالاتر باشد و قند خون‌تان حالت عادی داشته باشد هم برای تنبلی تخمدان و هم برای تنظیم هورمونتان بهتر است. این به خاطر آن است که قند خون بالا در به هم خوردن هورمون‌ها موثر است و شما با از بین بردن این عامل ریسک بروز آن را کمتر می‌کنید.

(جهت مشاهده قیمت و  خرید بادام در انواع مختلف از جمله خرید بادام هندی و خرید بادام زمینی به فروشگاه اینترنتی آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص دانه چیا برای رحم

9. خواصِ دانه چیا برای بهبود و سلامت اعصاب

اول اینکه در دانه چیا اسید چرب امگا 3 وجود دارد که به کاهش التهاب سلول‌های مغزی و اعصاب کمک می‌کند. دوم اینکه دانه چیا هم دارای مقدار قابل توجهی منیزیم است که نقش مهمی در انتقال پیام‌های عصبی در بدن و آرامش عضلات دارد. بنابراین، خواص دانه چیا با این ویژگی‌ها برای بهبود سلامت اعصاب پرفایده است.

( اگر قصد خرید تنقلات با کیفیت و خوشمزه را دارید برای مشاهده قیمت کره چند مغز  و خرید کره پسته به فروشگاه آنلاین آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید دانه چیا برای اعصاب

10. فواید دانه چیا برای قلب و کبد

قبلاً هم گفتیم که خواص دانه چیا با امگا ۳ که دارند می‌توانند فشار خونتان را کاهش دهند که به سلامت قلبتان کمک می‌کند. اما به غیر از آن، در دانه‌های چیا آنتی اکسیدان وجود دارد. این آنتی اکسیدان‌ها با کاهش کلسترول‌های مضر در خون از جمع شدن‌شان در رگ‌های خونتان جلوگیری کرده و ریسک بروز بیماری‌های قلبی را در شما کاهش می‌دهند.

همچنین، امگا ۳ دانه چیا التهاب کبدتان را کاهش داده و از بروز بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، فیبر دانه چیا هم باعث تنظیم قند خونتان می‌شود که باری را از دوش کبدتان برمی‌دارد و عملکرد آن را بهتر می‌کند.

( جهت اطلاع از 12 خاصیت فوق العاده بادام برزیلی حتما مطلب خواص بادام برزیلی را بخوانید)

خواص دانه چیا برای قلب و کبد

11. خواص دانه چیا در بدنسازی

ماهیچه‌های شما برای ترمیم و بازسازی احتیاج به پروتئین دارند. بنابراین، وقتی که شما بدنسازی می‌کنید و به ماهیچه‌هایتان فشار می‌روید، خوردن یک میان وعده پروتئینی می‌تواند باعث ماهیچه‌سازی و ترمیم آنها شود.

خواص دانه چیا در این زمینه برای شما بسیار مفید هستند. دانه چیا در خود پروتئین دارد که به عضله‌سازی بدنتان کمک می‌کند. همچنین فیبر آن هم باعث می‌شود که شما بعد از ورزش زود احساس سیری کنید.

( می دانید 8 مغز مناسب برای عضله‌سازی ورزشکاران چیست؟ حتما مطلب بهترین آجیل برای بدنسازی را مطالعه نمایید.)

خواص دانه چیا برای بدنسازی

12. فواید دانه چیا برای سلامت پوست و مو و عالی برای رشد ناخن

در دانه چیا کلسیم و پروتئین زیادی وجود دارد. از یک طرف، خواص دانه چیا برای سلامت پوست و مو در رساندن پروتئین به این دو بافت بدن است. پوست و موی ما برای رشد سلول‌ها و ترمیم آنها احتیاج به پروتئین دارند.

بنابراین، دانه چیا می‌تواند به عملکرد و سلامت آنها کمک کند. همچنین، ناخن‌های ما برای رشد و تقویتشان هم به کلسیم احتیاج دارند که در دانه چیا کلسیم به مقدار چشمگیری وجود دارد.

(جهت اطلاع از قیمت تخمه کدو  و قیمت تخمه جابانی این آجیل مقوی و پر فایده به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

خواص دانه چیا برای پوست و مو

13. خواص دانه چیا برای چاقی صورت: حاوی پروتئین

خواص دانه چیا به طور مستقیم به چاقی صورت ما کمک نمی‌کنند. اما به یاد داشته باشید که این دانه فسقلی در خود مواد غذایی زیادی دارد که بدن ما برای ساختن ماهیچه از آن استفاده می‌کند.

بنابراین، پروتئین و چربی‌های سالمی که در دانه چیا وجود دارند می‌توانند به رشد سلول‌های بافت پوستیمان و محکم شدن ماهیچه‌هایشان کمک کنند.

(برای آشنایی با 5 آجیل مفید برای پرشدن صورت حتما مطلب بهترین آجیل برای چاقی صورت را مطالعه نمایید)

فواید دانه چیا برای چاقی و پر کردن صورت

14. فواید دانه چیا برای سلامت استخوان‌‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان

اگر می‌خواهید استخوان‌هایتان قوی و سالم باشند و در پیری پوکی استخوان نگیرید، باید هر روز کلسیم را به بدنتان برسانید. با خواص دانه چیا بخت با شما یار است! در این دانه مقدار زیادی کلسیم وجود دارد که بدن ما از آن برای استخوان‌سازی استفاده می‌کند. همچنین، منیزیم و فسفر دانه چیا هم در کنار کلسیم برای تقویت استخوان‌ها و ساخت بافت‌های آن مفید هستند.

( برای اطلاع از 7 آجیل مفید برای سلامت جنین حتما مطلب بهترین آجیل‌ برای زنان باردار را مطالعه نمایید)

مطالعه بیشتر:
بهترین آجیل های خون ساز: معرفی 8 از بهترین آجیل ها برای کم خونی

خواص دانه چیا برای استخوان‌‌ها

15. خواص دانه چیا در تقویت و سلامت دندان

مثل استخوان هم دندان‌ها احتیاج به کلسیم دارند تا سالم و قوی بمانند. از اینرو، شما می‌توانید از خواص دانه چیا و کلسیم آن برای تقویت و سلامت دندان‌هایتان استفاده کنید. همچنین، آنتی اکسیدان‌های دانه چیا هم خواص ضد التهابی دارند که از سلامت لثه‌های شما محافظت می‌کنند.

(با بهترین آجیل ها برای کم خونی آشنایی دارید؟ حتما مطلب بهترین آجیل های خون ساز را مطالعه نمایید.)

فواید دانه چیا برای دندان

16. فواید دانه چیا برای رژیم فاقد گلوتن

اگر رژیمی می‌گیرید که فاقد گلوتن است، می‌توانید از خواص دانه چیا استفاده کنید. دانه‌های چیا نه تنها در خود گلوتن ندارند، بلکه سرشار از مواد غذایی ضروری برای بدن مثل پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ب، کلسیم، آهن، منیزیم و … هستند.

خواص دانه چیا در رژیم فاقد گلوتن

17. فواید دانه چیا برای افزایش انرژی و ایجاد نشاط

اسیدهای چرب امگا ۳ که در دانه چیا وجود دارند خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند کمی علائم افسردگی را کاهش دهند. همچنین، اسیدهای چرب امگا ۳ به تولید هورمون‌های شادی مثل و آرامش مثل ملاتونین و سروتونین هم کمک می‌کنند.

در نتیجه، خواص دانه چیا می‌تواند به افزایش انرژی و ایجاد نشاط در بدن ما کمک کند.

خواص دانه چیا در افزایش انرژی

18. خواص دانه چیا برای مردان

به غیر از موارد خواص دانه چیا که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، مردان می‌توانند از آن به عنوان میان وعده‌ای در بدنسازی و عضله‌سازی خود استفاده کنند. همچنین، در دانه چیا زینک وجود دارد که یک عنصر مهم در تولید هورمون مردانه یعنی تستسترون است و به سلامت قوای جنسی مردان هم کمک می‌کند.

فواید دانه چیا برای مردان

19. خواص دانه چیا برای زنان

در صورتی که زنان قند خونشان بالا باشد، امکان ابتلای آنها به بیماری‌هایی مثل تنبلی تخمدان هم بیشتر می‌شود. اما خواص دانه چیا با فیبری که درون خود دارد می‌تواند باعث تنظیم قند خون شوند. به این صورت، خوردن دانه چیا به تنظیم هورمون‌های زنانه هم کمک می‌کند.

همچنین، آنتی اکسیدان‌های دانه‌های چیا با خاصیت ضد التهابی که دارند می‌توانند درد قاعدگی را کاهش دهند. علاوه بر این، زنان با خوردن روزانه مواد غذایی و ویتامین‌های دانه چیا می‌توانند سلامت بدن خود را تقویت کنند.

فواید دانه چیا برای زنان

طریقه مصرف دانه چیا

برای اینکه شما بتوانید هم یک میان وعده خوشمزه داشته باشید و از خواص دانه چیا بهره‌مند شوید، راه‌های زیادی برای مصرف کردن آن وجود دارد. برای مثال، شما می‌توانید با اضافه کردن دانه چیا به آب یا هر شربتی از آن یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید.

همچنین، شما می‌توانید دانه چیا را در کیک، دسر، اسموتی، سالاد، غلات صبحانه و هر غذای دیگری که می‌خواهید هم اضافه کنید.

نحوه مصرف دانه چیا

عوارض احتمالی مصرف دانه چیا 

ما از اول تا آخر این مقاله ما در مورد خواص دانه چیا صحبت کردیم. مسلماً فواید دانه چیا برای بدنمان زیاد است. اما در مورد خوردن هر چیزی از جمله دانه چیا شما نباید زیاده‌روی کنید، چون می‌تواند عوارض و مضراتی را به همراه داشته باشد.

برای مثال، خوردن بیش از حد دانه‌های چیا ممکن است مشکلات گوارشی مثل نفت و اسهال را به وجود بیاورد. همچنین، وقتی که شما دانه چیا را در آب می‌گذارید حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و حجمش زیادتر می‌شود. بنابراین، سعی کنید در زمان نوشیدن آن دانه‌های کمتری را قورت دهید، زیرا حجم زیاد آنها در گلو ممکن است باعث بسته شدن مجرا و خفگی شود.

همچنین، شما ممکن است که به این دانه حساسیت داشته داشته باشید و بدن‌تان ممکن است واکنش بدی به آن نشان دهد.

مضرات دانه چیا

 

خرید دانه چیا از آجیل چی

مثل تمام دانه‌ها و مغزهای آجیل، دانه چیا ظاهر فریبنده‌ای دارد. از یک طرف کوچک است. اما از طرف دیگر خوردنش از خیلی از داروها و روش‌های مصنوعی درمانی که امروزه می‌بینیم بهتر است! خوردن روزانه و خواص دانه چیا هم می‌تواند شما را از بیماری دور نگه دارد و هم اینکه به کاهش فشار خون، تنظیم قند خون و کم کردن وزنتان کمک کند.

بنابراین، اگر طرفدار بذر و دانه‌های سالم و خوردن آنها هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به آجیل چی بزنید. ما در آجیلچی بیش از یک قرن است که در تولید و عرضه آجیل‌ها و دانه‌ها سابقه داریم. برای همین، برای خرید دانه چیا در هر وزنی و با ارسال فوری شما می‌توانید از سایت ما بازدید کنید.

خرید دانه چیا با کیفیت

منبع

خرید دانه چیا

مقالات مرتبط

نظرات