خواص قهوه: معرفی فواید بی نظیر قهوه بر سلامتی! + مضرات

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که معمولا به خاطر افزایش سطح انرژی و تمرکز مصرف می‌شود. برای خیلی از افراد، روز حتما باید با یک فنجان قهوه آغاز شود تا بتوانند سر پا شده و به کارهای خود رسیدگی کنند. با این حال خواص قهوه فراتر از اثرات انرژی‌زا بودن آن است. چند فنجان قهوه در روز می‌تواند برای کاهش افسردگی، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کمک به مدیریت وزن و غیره مفید باشد. در ادامه این مطلب آجیل سرای آجیل چی تصمیم داریم در خصوص فواید قهوه و مزایای خوردن قهوه برای تناسب اندام، سلامت مغز، سلامت پوست و غیره صحبت کنیم.

معرفی خواص قهوه

خواص قهوه: انواع ویتامین های موجود در قهوه

یک فنجان قهوه سیاه دم کرده بدون خامه یا شکر اضافه شده حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 2.4
  • چربی: 0
  • سدیم: 4.8 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: 0
  • فیبر: 0
  • قند: 0
  • پروتئین: 0.3 گرم
  • پتاسیم: 118 میلی‌گرم
  • منیزیم: 7.2 میلی‌گرم

معرفی خواص قهوه

مهم ترین خواص قهوه چیست؟

اگر شما هم نمی‌توانید روز خود را بدون یک فنجان قهوه شروع کنید، خیلی تنها نیستید! قهوه بیش از سیصد سال است که یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی بوده و همچنان نیز محبوبیت خود را حفظ کرده است.

تجربه نشان داده، نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنید و خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان نیز برای تامین انرژی بدن خود سراغ قهوه می‌روند. این‌ها احتمالا واضح‌ترین فواید قهوه هستند اما خواص قهوه و مزایای خوردن قهوه بیش از این است که در ادامه بیشتر در خصوص آنها صحبت خواهیم کرد. شما می توانید برای خرید قهوه به آجیل چی اصل مشهد مراجعه کنید.

اصلی ترین خواص قهوه

1. خواص قهوه در افزایش سطح انرژی و مفید برای شب امتحان

قهوه حاوی کافئین است؛ محرکی که نشان داده شده با تغییر سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص در مغز، سطح انرژی را افزایش داده و خستگی را کاهش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین خواص قهوه، افزایش سطح انرژی است. قهوه حاوی کافئین است؛ یک محرک سیستم عصبی مرکزی که به دلیل توانایی خود در مبارزه با خستگی و افزایش سطح انرژی شناخته می‌شود. این بدان خاطر است که کافئین گیرنده‌های یک انتقال‌دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می‌کند و این باعث افزایش سطح سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله دوپامین در مغز می‌شود که سطح انرژی را تنظیم می‌کند. شما می توانید علاوه بر مصرف قهوه با خرید آجیل از خواص بی نظیر آن نیز بهره مند شوید.

مطالعه بیشتر:
خشکبار چیست: معرفی 10 نوع خشکبار + مهم ترین فواید آن برای سلامتی

فواید قهوه در افزایش سطح انرژی

2. فواید قهوه در کاهش چربی بدن و کمک به تناسب اندام و لاغری

بر اساس تحقیقات، از مزایای خوردن قهوه می‌توان به تغییر در ذخیره چربی و حمایت از سلامت روده اشاره کرد که هر دو برای مدیریت وزن می‌توانند مفید باشند. مطالعات نشان داده که مصرف بیشتر قهوه می‌تواند با کاهش چربی بدن به ویژه در مردان مرتبط باشد.

همچنین تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه یک تا دو فنجان قهوه می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان قهوه در روز می‌نوشند، 17 درصد بیشتر احتمال دارد سطح فعالیت بدنی را بالا ببرند که این مساله به ارتقای مدیریت وزن کمک می‌کند. همچنین شما می توانید علاوه بر مصرف قهوه با خرید خشکبار و مصرف آن از خواص بی نظیر آن نیز بهره مند شوید.

خواص قهوه در کاهش چربی بدن

3. خواص قهوه در افزایش فعالیت های فیزیکی و ورزشی

قهوه می‌تواند عملکرد بدنی و استقامت را در صورت مصرف قبل از ورزش بهبود بخشد. با این حال، برای اثبات این مساله تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

قهوه اغلب یک منبع انرژی برای ورزشکارانی است که به دنبال بهبود عملکرد و افزایش سطح انرژی خود هستند. یک بررسی از 9 مطالعه نشان داده که نوشیدن قهوه پیش از ورزش استقامت افراد را بهبود می‌بخشد. همچنین مطالعات روی افراد مسن نشان داده که نوشیدن قهوه با بهبود عملکرد فیزیکی و سرعت راه رفتن بیشتر همراه است. ما خرید نوشیدنی قهوه را به شما پیشنهاد می کنیم تا در اولویت قرار دهید!

فواید قهوه در افزایش فعالیت های فیزیکی

4. مزایای بی نظیر قهوه در کاهش ریسک دیابت نوع 2

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند در طولانی مدت با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه باشد. در واقع مطالعات نشان داده هر فنجان قهوه در روز با 6% کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

این خواص قهوه به نظر به دلیل توانایی این نوشیدنی در حفظ عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده است که مسئول تولید انسولین برای تنظیم سطح قند خون است. بعلاوه قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و ممکن است بر حساسیت انسولین، التهاب و متابولیسم تاثیر بگذارد که همگی در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارند. ما به شما خرید نوشیدنی گرم و مصرفش را به شما توصیه می کنیم.

خواص قهوه در کاهش ریسک دیابت نوع 2

5. خواص قهوه تلخ در کاهش ریسک بیماری‌های کبد

از دیگر خواص قهوه می‌توان به حمایت از سلامت کبد اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه در روز با میزان کمتر زخم کبد و سرطان کبد در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی همراه است. همچنین مطالعات نشان داده که مصرف قهوه با کاهش سفتی کبد مرتبط است؛ معیاری که متخصصان سلامت برای ارزیابی فیبروز، تشکیل بافت اسکار در کبد از آن استفاده می‌کنند.

( برای آشنایی با فواید شگفت انگیز مصرف آجیل بر سلامتی حتما مطلب خواص آجیل را مطالعه نمایید)

فواید قهوه برای کبد

6. فواید قهوه در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر و کمک به سلامت مغز

برخی تحقیقات خواص قهوه را برای محافظت در برابر بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و زوال شناختی موثر می‌دانند.

برخی تحقیقات نشان داده است که قهوه می‌تواند به محافظت در برابر برخی اختلالات عصبی از جمله آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند. بر اساس یک بررسی، افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و همینطور بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. همچنین از فواید قهوه می‌توان به خطر کمتر زوال عقل و زوال شناختی اشاره کرد.

مطالعه بیشتر:
خواص بادام زمینی: 13 مورد از فواید بادام زمینی + عکس

(شما می توانید خرید آجیل مخلوط و خرید آجیل طعم دار  با کیفیت فوق العاده را از آجیل سرای آجیل چی تهیه نمایید.)

خواص قهوه برای سلامت مغز

7. خواص فوق العاده قهوه در کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون

با توجه به تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد افرادی که قهوه می‌نوشند کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند. شواهد همچنین نشان داده است افراد مبتلا به بیماری پارکینسون نسبت به برادران و خواهران سالم خود کمتر قهوه می‌نوشند. بنابراین خواص قهوه برای پیشگیری یا کاهش خطر به ابتلا به پارکینسون اثبات شده است.

( به منظور اطلاع از 12 فایده شگفت انگیز پسته بر سلامتی زنان و مردان مطلب خواص پسته را مطالعه نمایید.)

فواید قهوه در کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون

8. خواص اعجاب انگیز قهوه در بهبود سلامت قلب

از خواص قهوه می‌توان به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی اشاره کرد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه می‌تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد. در واقع بررسی‌ها نشان داده که نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز با کاهش 15 درصدی خطر بیماری قلبی مرتبط است. با این حال به خاطر داشته باشید که کافئین می‌تواند بر سطح فشار خون تاثیر بگذارد. بنابراین افراد مبتلا به فشار خون کنترل‌نشده ممکن است نیاز داشته باشند مصرف کافئین خود را محدود یا تعدیل کنند.

( جهت آشنایی با 20 فایده حیرت آور چلغوز برای زنان و مردان حتما مطلب خواص چلغوز را بخوانید.)

فواید قهوه در سلامت قلب

9. خواص قهوه در بهبود سلامت اسپرم

کافئین برای اسپرم مفید است یا مضر؟ شواهد نامشخصی در این مورد وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین با کاهش کیفیت اسپرم، به ویژه در مصرف بیش از حد، مرتبط است. اما مطالعات دیگر نشان می‌دهد مصرف متوسط کافئین ممکن است برای اسپرم مفید باشد.

( برای آشنایی بیشتر با 8 مغز مناسب عضله‌سازی ورزشکاران حتما مطلب بهترین آجیل برای بدنسازی را بخوانید.)

فواید قهوه در بهبود اسپرم

10. فواید عالی قهوه بر بهبود سلامت پوست

ممکن است قهوه را فقط برای تامین انرژی مصرف کنید اما این نوشیدنی محبوب یک درمان جایگزین برای پوست نیز هست. این خواص قهوه به خاطر انتی‌اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. در واقع قهوه محبوب‌ترین منبع آنتی‌اکسیدانی است و حتی بیشتر از چای آنتی‌اکسیدان دارد. علاوه بر فواید آنتی‌اکسیدانی قهوه برای پوست، مصرف قهوه به صورت ماسک، اسکراب یا خمیر نیز می‌تواند برای کاهش سلولیت پوست، کاهش التهابات، درمان آکنه، مراقبت‌های پس از آفتاب و غیره مفید باشد.

( برای آشنایی با 5 آجیل مفید برای پرشدن صورت حتما مقاله بهترین آجیل برای چاقی صورت را مطالعه نمایید.)

خواص قهوه بر سلامت پوست

11. خواص قهوه در بهبود تنوع میکروبیوم

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قهوه می‌تواند بر ترکیب و نوع میکروبیوم روده تاثیرگذار باشد. این تاثیر به عوامل مختلفی مانند نوع قهوه، روش تهیه، میزان مصرف و ترکیب میکروبیوم اولیه فرد بستگی دارد. مکانیسم‌های احتمالی تاثیر قهوه بر میکروبیوم شامل افزایش تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر، تغییر در ترکیب باکتری‌های روده و تاثیر بر ژن‌های باکتریایی می‌شود.

در کل، مصرف قهوه می‌تواند تأثیر مثبتی بر تنوع میکروبیوم روده داشته باشد و به بهبود سلامت کلی بدن کمک کند. با این حال، برای درک کامل این رابطه و اثرات بلندمدت آن، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مطالعه بیشتر:
خواص شکلات: 18 فایده شگفت انگیز شکلات + میزان مصرف

( جهت خرید آجیل شور و خرید آجیل شیرین با بهترین کیفیت به فروشگاه آجیل سرای آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید قهوه در بهبود میکروبیوم

12. فواید قهوه در کاهش ریسک ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا

مطالعات نشان داده مصرف قهوه می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. این خواص قهوه می‌تواند به خاطر تاثیر این نوشیدنی بر افزایش انقباضات کیسه صفرا، کاهش غلظت کلسترول در صفرا، اثر آنتی‌اکسیدانی و تغییرات در متابولیسم چربی‌ها باشد.

به طور کلی می‌توان گفت، مصرف قهوه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا کمک کند. با این حال، برای اطمینان از اینکه قهوه برای شما مناسب است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

( جهت آشنایی با 14 فواید بی نظیر کرنبری بر سلامتی حتما مطلب خواص کرنبری را مطالعه نمایید.)

خواص قهوه برای سنگ کیسه صفرا

13. خواص قهوه در درمان سلول های آسیب دیده، سرشار از آنتی اکسیدان

قهوه به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که نقش مهمی در محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ایفاد می‌کنند. از جمله آنتی‌اکسیدان‌های قهوه می‌توان به پلی‌فنول‌ها و کافئول اشاره کرد که دارای خاصیت ضدالتهابی هستند. مصرف قهوه با کاهش استرس اکسیداتیو، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهابات به درمان سلول‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

( برای خرید و مشاهده قیمت پسته احمد آقایی و قیمت پسته اکبری با کیفیت عالی به فروشگاه آجیل چی مراجعه نمایید.)

فواید قهوه در درمان سلول های آسیب دیده

14. خواص قهوه بر کاهش ریسک افسردگی و افزایش شادمانی

برخی مطالعات در خصوص فواید قهوه نشان داده که این نوشیدنی می‌تواند با کاهش خطر افسردگی مرتبط باشد. بر اساس تحقیقات، هر فنجان قهوه در روز با 8 درصد کاهش خطر افسردگی همراه است. همچنین مطالعه‌ای بر روی بیش از 200 هزار نفر نشان داده است که نوشیدن قهوه با کاهش خطر مرگ ناشی از خودکشی مرتبط است.

فواید قهوه برای افسردگی

آسیب‌ها و مضرات نوشیدن قهوه

قهوه یک نوشیدنی بسیار سالم است و در مورد خواص قهوه نیز توضیحاتی دادیم. کافئین موجود در قهوه برای بهبود خلق و خو، متابولیسم و عملکرد ذهنی و فیزیکی بسیار مفید است و مصرف آن در مقادیر کم یا متوسط نیز بی‌خطر است. با این حال دوزهای بالای کافئین می‌تواند عوارض جانبی و مضراتی داشته باشد. از جمله مضرات نوشیدن قهوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اضطراب
  • بی‌خوابی
  • اختلال در گوارش
  • اعتیاد
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • خستگی
  • تکرر ادرار

عوارض نوشیدن قهوه

مهم‌ترین سوالات در خصوص خواص قهوه و سلامتی

آیا قهوه منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود؟

تحقیقات متعدد نشان داده که مصرف مقادیر متعادل قهوه می‌تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد. قهوه حاوی کافئین است؛ ماده‌ی محرکی که با تحریک سیستم عصبی مرکزی باعث افزایش ضربان قلب و انقباض عروق می‌شود و می‌تواند با افزایش موقت فشار خون همراه باشد.

آیا قهوه اعتیادآور است؟

بله. کافئین موجود در قهوه یک محرک سیستم عصبی مرکزی است و مصرف مداوم آن باعث وابستگی جسمی خفیف می‌شود. با این حال تاثیر آن به اندازه‌ی داروهای اعتیادآور نیست.

چقدر زمان می‌برد تا قهوه سطح انرژی را بالا ببرد؟

معمولا بین 15 تا 45 دقیقه بعد از مصرف قهوه، سطح کافئین در خون بالا می‌رود و سپس به سرعت توسط کبد متابولیزه می‌شود.

 

فواید قهوه بر سلامتی

منبع
خرید قهوه

مقالات مرتبط

نظرات